NS maakte treinen niet zo veilig mogelijk
11-12-2012
• leestijd 1 minuten
De NS heeft niet genoeg gedaan om de treinen van het bedrijf zo veilig mogelijk uit te rusten. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is NS de wettelijke zorgplicht om de treinstellen zo 'botsveilig' mogelijk te maken niet nagekomen. De spoorvervoerder heeft zich slechts tot de minimumeisen beperkt. De OVV vindt dat NS eisen aan de botsveiligheid moet stellen als het bedrijf treinen koopt of aanpast.
Botsing
Bij de botsing tussen een sprinter en intercitytrein op 21 april in Amsterdam, raakten zeker 190 passagiers gewond, van wie meer dan 20 ernstig. De enige dode die als gevolg van het ongeluk viel, had ernstig buikletsel. In de intercity waren veel mensen met verwondingen aan de buik, door de tafeltjes in de coupé's. Voorzitter Tjibbe Joustra van de OVV zei dinsdag dat de slachtoffers verder vooral aan hun armen, benen en gezicht gewond zijn geraakt.
Joustra vindt het treinverkeer in Nederland ,,veilig in het algemeen, maar het kan beter.''
Botsveiligheid
Bij botsveiligheid kan gedacht worden aan stoelen, tafels en wanden van meegevend materiaal en geen scherpe hoeken. Door ervoor te zorgen dat bij een botsing binnenin de trein geen grote afstanden overbrugd kunnen worden, vallen en botsen de passagiers minder hard. Wanden en verspringende gangpaden kunnen daaraan bijdragen.
ANP