Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nieuw project FietsAlert laat jongeren afleiding ervaren

19-08-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
teamalertjpg.jpg
Onderzoek
Er zijn verschillende vormen van afleiding op de fiets, bijvoorbeeld door het luisteren van muziek of het gebruik van smartphones. Uit peilingen onder de doelgroep van TeamAlert blijkt dat jongeren zich ergeren als een fietser zich laat afleiden door zijn smartphone, 32% ergert zich vooral aan de gevaarlijke situaties die afleidende fietsers creëren. Het is echter opvallend dat uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat maar liefst 76% van de jongeren wel eens naar muziek luistert en 77% wel eens gebruik maakt van zijn mobiele telefoon tijdens het fietsen. Uit onderzoek van SWOV (2013) blijkt dat jongeren 1,4 keer meer risico hebben op een ongeval wanneer zij afgeleid worden door het gebruik van apparatuur op de fiets, dan wanneer zij geen apparatuur gebruiken op de fiets. Om jongeren bewust te maken van de gevaren van afleiding heeft TeamAlert het project FietsAlert ontwikkeld.
Laat jij je verleiden?
Tijdens de eerste uitvoering op 24 augustus in de binnenstad van Utrecht test TeamAlert of jongeren zich laten verleiden tot afleiding. De jongeren ervaren op een ludieke manier daadwerkelijk verschillende vormen van afleiding door smartphones, muziek en zelfs met vrouwelijk en mannelijk schoon. Daarnaast kunnen jongeren hun goede en minder goede gewoontes delen met voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert. Wanneer de jongeren zich voornemen een minder goede gewoonte te verbeteren, mogen zij op de foto achter het FietsAlert fotobord.
Fietsersbond steunt initiatief
De Fietsersbond steunt dit initiatief van TeamAlert. Hoofd communicatie Martijn van Es: "Om veilig en fijn te fietsen is het zaak om je hoofd er bij te houden. Je helpt er niet alleen jezelf mee, maar ook andere fietsers."
Stichting TeamAlert
Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk nog altijd een van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren in Nederland. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. APS
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor