Op last van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de populaire webwinkel Wish gestopt met haar schijnkortingen. Volgens de ACM verleidde Wish consumenten met hoge kortingen ten opzichte van prijzen die zij vermoedelijk niet had gevoerd.
"Hierdoor leek het of het om een interessante aanbieding ging, waardoor consumenten verleid konden worden tot een aankoop die ze met de juiste informatie wellicht niet hadden gedaan. Dit mag niet", aldus de autoriteit. Een korting moet altijd een echte korting zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van een prijs die eerder is gerekend, verduidelijkt de organisatie.
Wish moest ook stoppen met zogeheten gepersonaliseerde prijzen op zijn platform. Deze waren gebaseerd op onder meer het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument, terwijl Wish dit niet duidelijk vermeldde. "Bedrijven mogen alleen onder strenge transparantievoorwaarden gepersonaliseerde prijzen gebruiken. Zij moeten dit in ieder geval duidelijk vermelden vóór de aankoop en consumenten moeten ook begrijpen hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden", aldus de ACM.
Bron: ACM/ANP
In de aanbieding 2 voor 1, tja en als je het omrekent en vergelijkt met de prijs ervoor blijkt dat je 2 voor de prijs van 2 is en niets gratis. Vervolgens lopende door de winkels en jawel er is weer en voordeel b.v. van groente daarbij wordt afprijzingen gedaan en je verondersteld hetzelfde gewicht als voor heen edoch je kijkt naar het gewicht en deze blijkt 100 gram lager te liggen, gevolg je betaald precies hetzelfde. Dan de verpakkingen die gebruikt worden zoooooo dat is een groot pak vol b.v. ontbijtgranen, kom thuis opent het is slecht voor 3/4 gevuld. Fit geld voor vele produkten en hoe hete het ook over die stikstof ....... het houdt in dat ieder 4de doos gewoon lucht is en getransporteerd wordt, geproduceerd enz enz dergelijke artikelen staan niet op zich. Neem b.v. de honing macaroni zelfde verhaal niet volledig gevuld. Volgens mij zijn ze daar bij het ACM behoorlijk ingedut oproep om eens goed wakker te worden en de leveranciers te verplichten tot een verpakking die vol is, niet te sjoemelen met prijzen en even min met het gewicht. Verpakking aan te passen aan wat er in zit.
Half gevulde verpakkingen, ik noem dat altijd 'gebakken lucht. Kampioen zijn hiermee wel de fabrikanten van vitamines en andere supplementen. Deze zijn vaak zelfs voor minder dan de helft gevuld.
Sinds vorig jaar de invoerrechten bij de prijzen zijn gekomen heb ik niks meer bij Wish besteld ondanks dat ik toch over het algemeen zeer tevreden ben over de artikelen
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!