Kassa

Misbruik dure 0900-informatienummers aangepakt

18-09-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930 x 520 smartphone telefoon
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger optreden tegen misbruik van informatienummers. Ook voert de toezichthouder een strengere aanvraagprocedure in voor een 0900-nummer, 0909-nummer of het viercijferige informatienummer beginnend met 18.

Misbruik

Uit signalen die de ACM binnenkrijgt, blijkt dat deze nummers soms misbruikt worden. Dat gebeurt voornamelijk door zogeheten doorschakeldiensten, die hoog in de zoekresultaten op het internet verschijnen in de speurtocht naar bijvoorbeeld het nummer van de klantenservice van een telecomprovider.

Doorschakeldienst

Als consumenten via dit nummer naar de betreffende klantenservice bellen, hebben ze vaak niet door dat ze via de doorschakeldienst bellen en daardoor veel meer geld kwijt zijn.
Partijen die zich niet aan de regels houden, worden door de ACM verplicht hun dienstverlening aan te passen of te staken, ook als zij al enige tijd actief zijn. ANP
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

jokejozef
jokejozef21 sep. 2017 - 10:31

gewoon alledie dure nummers eruit  afschaffen,is veel te duur en onnodig,ik leef van een uitkering en moet regelmatig de regiotaxi bellen en dat is ook weer 0900 dat tikt flink door.dus WEG MET DIE DURE NUMMERS!!!!!!

snuffelbaard
snuffelbaard19 sep. 2017 - 10:58

Schaf gewoon al die dure nummers af.. Is toch gewoon schandalig?

pk49
pk4918 sep. 2017 - 15:41

nadat mijn dochter met een onbeschoft hoge telefoonrekening werd opgezadeld, heb ik de 0900 nummers geblokkeerd op alle toestellen hier thuis. Sommige info nummers kun je dan niet meer bereiken, jammer dan.

151074
15107418 sep. 2017 - 14:43

http://www.gekopklanten.nl/ongerubriceerd/zo-omzeil-je-0900-nummers-en-bent-u-minder-geld-kwijt-%E2%80%A6/

1 Reactie
shepu
shepu19 sep. 2017 - 10:47

Volgens mij behoeft deze lijst een update. Er staan nog bedrijven op die niet meer bestaan. Bijv. Tiscali en V&D enz

151074
15107418 sep. 2017 - 14:39

Met het nummer1200 bel je gratis 

2 Reacties
thijsje
thijsje18 sep. 2017 - 17:23

Volgens mij geef je het nummer van je provider. Ziggo?

tenormin
tenormin19 sep. 2017 - 12:14

Ik hoop niet dat @151075 denkt dat hij/zij alles gratis kan bellen. ;-) Uiteraard alleen naar Ziggo, omdat je die provider hebt. Maar die hoef ik (nog) niet te bellen gelukkig. ☺

alexandra veltman
alexandra veltman18 sep. 2017 - 14:31

Ook ziggo rekent geld omdat je een 0900 nr. moet bellen wanneer je wifi er weer eens uitlegt. De bank verwacht ook dat je een 0900 nr. belt zodoende ben je geld kwijt omdat de 0900 nr. buiten je bundel vallen  Niet echt klantvriendelijke

3 Reacties
151074
15107418 sep. 2017 - 14:45

Met het nummer1200 bel je gratis 

cantate
cantate18 sep. 2017 - 15:03

Niet alle banken. Ik heb gewoon een vast nummer van het filiaal en dat is dan lokaal tarief, of als ik met de gsm bel gratis.

John1313
John131318 sep. 2017 - 16:51

Dat geldt alleen als je ook belt met ZIGGO, niet iedereen doet dat.

thieu
thieu18 sep. 2017 - 14:21

Het nummer 0900-8844 (geen spoed, wel politie) kost ook geld, 2,8 cent per minuut,met een starttarief van 9,51 cent, plus de gebruikelijke belkosten. Doe je je burgerplicht door een melding te doen, kost dat nog extra geld ook...

Tineke5591
Tineke559118 sep. 2017 - 13:12

Ook de RDW rekent per minuut nog extra € 0,10 per minuut, mar dat mag zeiden ze. Want particulieren bellen nooit met de RDW, alleen bedrijven. Nou ik ben vast niet de enige particulier die belt met de RDW!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!