Minder vertraging door storingsmelder overweg
22-02-2013
• leestijd 1 minuten
Een slimmere storingsmelder bij spoorwegovergangen moet treinreizigers tot een kwartier besparing opleveren op de reistijd. Het nieuwe type melder laat, anders dan het oude systeem, exact zien waar de storing is. Dat meldde ProRail vrijdag.
Stapvoets rijden
Als er op één overweg een storing is, kan de verkeersleiding dat goed zien via de bestaande storingsmelders. Maar zodra er op twee of meer overwegen problemen zijn, geldt het hele traject als 'probleemgeval'. Machinisten moeten dan stapvoets rijden en dat leidt tot veel vertraging voor reizigers. Met het nieuwe systeem kunnen treinen met een normale snelheid langs overwegen rijden waar niets aan de hand is.
Om de kilometer een overweg
Op sommige spoortrajecten in Nederland is er bijna elke kilometer wel een overweg. Tussen Zwolle en Amersfoort zijn het er bijvoorbeeld 46. De nieuwe melder is al ingezet op zeven trajecten; dat worden er binnenkort 16.
ANP