Miljoenen Duitsers de dupe van nepwebshops
27-08-2018
• leestijd 2 minuten
Nagemaakte webshops zijn een groot probleem in Duitsland. Meer dan vier miljoen Duitsers zijn ooit de dupe geworden van nepwebwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van een belangrijke consumentenorganisaties. De studie wordt maandagavond naar buiten gebracht via de omroep ARD.
Nepshops zijn niet van echt te onderscheiden. Ze bieden bijvoorbeeld sportkleding, huishoudelijke artikelen of kleren aan. Maar ze zijn alleen gemaakt om mensen op te lichten. En het gevaar is dat de mensen achter zulke sites steeds professioneler worden. ,,Het is moeilijk om een nepshop te herkennen, omdat de kwaliteit in de jaren extreem toeneemt. Vroeger kon je het herkennen aan typefouten, maar dat is niet meer zo. Ze zijn net zo opgebouwd als een normale webshop'', zegt een politiecommissaris tegen de ARD.
Topje ijsberg
Er zouden ten minste 1 miljoen nagemaakte sites online zijn, ,,maar we gaan ervan uit dat dit slechts het topje van de ijsberg is'', aldus een consumentenorganisatie.
De oplichters gebruiken namen en foto's van echte personen, die de winkel zogenaamd opereren, om vertrouwen te wekken. Om diezelfde reden zouden ze logo's van PayPal, Visa en Maestro op de site zetten. Ook een domeinnaam die eindigt op .de, de landcode voor Duitsland, helpt om wantrouwen weg te nemen. De meeste nepshops zijn maar een paar weken online. Ze verdwijnen snel en keren korte tijd later onder een andere naam terug. Vaak kunnen kopers alleen vooruitbetalen.
Ook in Nederland
Ook in Nederland komen nepwebshops voor, maar de Autoriteit Consument en Markt weet niet hoe groot het probleem precies is. De waakhond roept mensen op om verkopers niet zomaar te vertrouwen en om goed te controleren. ANP