Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Meeste ongevallen scootmobiel door omvallen
11-07-2013
•
leestijd 2 minuten
•
199 keer bekeken
•
De meeste ongelukken met scootmobielen gebeuren doordat de voertuigen met hun bestuurders erin omvallen. Dat kan onder meer gebeuren doordat het wegdek ongelijk is, door een aanrijding of doordat de bestuurder tegen een stoeprand botst.
Bediening
Ook bedieningsfouten zorgen vaak voor ongelukken. Dat blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL dat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is uitgevoerd. 250 mensen die met een scootmobiel een ongeluk hebben gehad, deden mee.
70 % is wel eens omgevallen
Zeven van de tien ondervraagden zeggen te zijn omgevallen met de scootmobiel. Een deel van deze mensen kwam daardoor klem te zitten. In 20 procent van de gevallen hadden deze onfortuinlijke bestuurders last van steile hellingen, schuine stoepranden en hobbels en kuilen.
Gas-en rempedaal verwisselen
Besturingsfouten zorgden verder voor 14 procent van de ongelukken, bijvoorbeeld door niet goed sturen of doordat de bestuurder zich vergist in gas- en rempedaal. Ook kantelen in de bocht komt voor (7 procent), net als vallen doordat de armleuningen omhoog staan (5 procent).
Bijna de helft van de respondenten (48 procent) geeft aan een breuk te hebben opgelopen door het ongeval. De andere helft (46 procent) liep oppervlakkig letsel op. Bij de oudere bestuurders (85-plussers) wordt vaker aangegeven dat hun eigen rijgedrag mede heeft geleid tot het ongeval.
Stijging
De afgelopen jaren zijn er steeds meer ongelukken met scootmobielen. Het aantal opnames op de spoedeisende hulp steeg tussen 2007 en 2011 van 1200 naar 2000. Ook het aantal scootmobielen is flink toegenomen: van 150.000 in 2006 tot 250.000 vorig jaar.
'Maak scootmobielen veiliger'
Volgens VeiligheidNL zou het goed zijn om te bekijken of de gas- en remconstructie veiliger kan worden gemaakt. Ook is training van gebruikers van belang. Verder moeten wegen zo worden ingericht dat bestuurders van een scootmobiel er veilig kunnen rijden.
Moet er meer gedaan worden om scootmobielen veiliger te maken?