Meeste consumenten een keer overgestapt
19-11-2014
• leestijd 1 minuten
Van alle Nederlanders is meer dan de helft (55 procent) in de afgelopen tien jaar minstens een keer overgestapt naar een andere energieleverancier. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een woensdag verschenen rapport over de energiemarkt.
Prijsvoordeel
Afgelopen jaar wisselde 12,7 procent van de consumenten van leverancier, met als belangrijkste reden het prijsvoordeel. Voor degenen die nog nooit zijn overgestapt (38 procent) is volgens de ACM de grootste besparing te behalen, namelijk maximaal 390 euro.
Groene stroom
Consumenten kijken bij een overstap vooral naar de prijs (72 procent) en het welkomstcadeau (16 procent) van de nieuwe aanbieder. De keuze voor groene stroom is voor 14 procent van de overstappers van belang.
Tevreden
Concurrentiewaakhond ACM toont zich tevreden met het hoge aantal overstappers. ,,Doordat consumenten dit doen worden bedrijven gestimuleerd te concurreren op service, prijzen en nieuwe diensten''.
Prijsvergelijker
Consumenten die zich oriënteren op aanbiedingen maken vooral gebruik van prijsvergelijkers en de websites van de energiebedrijven zelf. ,,Overstappen doen ze echter vooral via het energiebedrijf zelf, terwijl consumenten via de prijsvergelijkingssite goedkoper uit kunnen zijn. Wat ze zich meestal niet realiseren is dat aanbiedingen kunnen verschillen'', aldus de organisatie. ANP