Marktaandeel huismerken blijft groeien
05-07-2011
• leestijd 1 minuten
Huismerken zijn nog steeds erg populair in Nederlandse huishoudens. Het marktaandeel in 2010 is met 0,9 procent gestegen. In 2009 bedroeg het marktaandeel 26,1 procent. De omzet van huismerken van supermarkten bedroeg vorig jaar 7,5 miljard euro.
Binnenkort 30 procent marktaandeel
Het Private Label Manufacturers Association (PLMA) verwacht dat het marktaandeel binnenkort de 30 procent aantikt. De organisatie van huismerkfabrikanten PLMA heeft dit afgelopen week bekendgemaakt in haar jaarboek.
Ook in Europa meer gebruik van huismerk
Ook in andere Europese landen blijken huismerken het goed te doen.
In het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Spanje, België en Zwitserland heeft het huismerk ongeveer 40 procent van het marktaandeel. In landen die in economisch zwaar weer verkeren zoals Portugal en Spanje kiest de consument het liefst voor een huismerk aangezien de prijzen lager zijn.
Bron:
PLMA