Identiteitsfraude Klarna - Incassobureau Alektum GroupIk zal even kort uitleggen wat er is gebeurd:Criminelen hebben mijn naam en adres gebruikt om een paar sneakers van € 825,- bij www.mrpoter.com te bestellen, op een voor hen bekend e-mailadres en telefoonnummer. Zij bestelden het artikel mbv Klarna (Betalen na ontvangst)Zodra ze op dat e-mailadres de track&trace-code ontvangen, geven ze aan DHL door dat het afleveradres gewijzigt moet worden naar een DHL service point.. Zodra het pakketje daar afgeleverd was, werd dit door een crimineel opgepikt en waren de criminelen spoorloos.Nu kom ik in beeldOp 17 december 2021 kreeg ik van Klarna een aanmaning thuis, dat ik bij www.mrpoter.com Sneakers van € 825,- zou hebben besteld. Ik wist natuurlijk nergens van, en heb onmiddellijk met de klantenservice van Klarna gebeld. Deze zei dat ik niets hoefde te betalen en dat de veiligheidsafdeling van Klarna contact met mij zou opnemen. De bestelling was gedaan met een e-mailadres dat mij onbekend is.Op 4 januari ontving ik ineens een brief van incassobureau ALEKTUM GROUP, met het verzoek om het inmiddels verhoogde bedrag (€ 967,12) te betalen. Ik heb toen onmiddellijk Klarna gebeld, waarom ze een incassobureau op mijn dak hadden gestuurd. Zei zeiden dat ze 1x contact met mij hadden proberen te krijgen en dat ik toen de telefoon niet had opgenomen. Ik heb mijn telefoongeschiedenis nagekeken. En inderdaad op 21 december ben ik gebeld door een nummer (020-808 2065) dat door mijn telefoon als SPAM werd aangemerkt. Dit is dan ook de reden waarom ik niet opgenomen heb. SPAM-nummers neem ik uit veiligheidsoverwegingen nooit op. Volgens Klarna hebben ze mij ook een sms gestuurd. Deze heb ik echter nooit ontvangen. Waarschijnlijk is de SMS verstuurd naar, de crimineel die het pakketje besteld heeft.Vervolgens heb ik op 4 januari ook met het incassobureau ALEKTUM GROUP gebeld en mijn situatie m.b.t. identiteitsfraude uitgelegd. Zij zeiden dat ik aangifte moest doen bij de politie i.v.m. identiteitsfraude. Voorlopig zouden ze de incasso opschorten.Op 8 januari 2022 heb ik eindelijk aangifte kunnen doen bij de politie. (Eerder hadden ze geen tijd om mijn aangifte op te nemen.). Deze aangifte heb ik vervolgens naar Klarna en het incassobureau ALEKTUM GROUP gestuurd, met daarbij het verzoek om de incasso te staken en al mijn gegevens uit hun systeem te verwijderen.Op 24 januari kreeg ik een mailtje van het incassobureau ALEKTUM GROUP waarin stond, dat ze mijn verweer afwezen omdat uit hun “onderzoek” bleek dat het pakketje bij mij thuis zou zijn afgeleverd.Omdat ik 100% zeker wist dat dit NIET het geval was, ben ik zelf een onderzoek gestart. Op het zogenaamde bewijs van het incassobureau ALEKTUM GROUP stond een DHL-track&trace code van het pakketje dat op mijn adres geleverd zou zijn. Ik heb toen DHL benadert en zij hebben bevestigd dat het pakketje niet bij mij thuis is afgeleverd. Het pakketje was bij een DHL-service point in Papendrecht afgeleverd en daar opgehaald. DHL had verder geen bewijs, dat er legitimatie had plaatsgevonden. DHL heeft mij dit middels een e-mail bevestigd.Deze e-mail heb ik naar Klarna en het incassobureau ALEKTUM GROUP gestuurd. Vervolgens heb ik meerdere malen met het incassobureau gebeld, of ik verder nog iets zou kunnen doen. Helaas willen ze mij daarbij niet over te woord staan en verzoeken me om e-mails te sturen, die vervolgens niet worden beantwoord. Ze willen koste wat koste ook van opgelichte onschuldige burgers geld innen. Ik ben daar helemaal klaar mee.Ook Klarna heb ik hierover geïnformeerd. Klarna zegt dat de vordering bij het incassobureau ligt en dat zij daarom niets meer voor mij kunnen betekenen. Dit blijkt niet te kloppen. Klarna kan de vordering wel degelijk intrekken, maar wenst daarin niet mee te werken.
Zit naar Kassa te kijken en zie Klarna voorbij komen en in ene wordt mij iets duidelijk. Enkele maanden kregen we van Klarna een betaalachterstandnota met boete. Het was voor iets wat wij niet besteld hadden totaalbedrag met boete bijna 20 euro. In d3 chat met klarna gegaan. Ik zag het zinloze in terwijl we in onze bestelhistorie duidelijk zagen dat we het niet besteld hadden. In de chat haalde de medewerker de boete eraf en omdat ij het beu was heb ik, omdat het om een flutbedrag ging, de ongeveer 10 euro overgemaakt. Van de hele chat gelukkig screenshots gemaakt. Echter 3 dagen later had Klarna het teruggestort zonder verdere mededeling. Ik dacht ha ze hebben hun foutje ontdekt. Fout ongeveer 3 weken later viel een incasso van de Alektumgroep op de mat. Bedrag nu opgehoogd met 40 euro boete. Contact opgenomen met Klarna, ik had bij de overboeking een foute code ingevoerd schijnbaar. Vandaar bedrag teruggestort zonder mededeling en nu via incassobureau. Deze Alektumgroep is keihard en verwijst alleen naar de foute code en hun incasso. Eind van het liedje is dat dit mij nu 50 euro heeft gekost voor iets wat ik nooit heb gehad. Tot zover onze Klarnaervaring voor ons dus nooit meer.
Klarna liegt wanneer ze zeggen dat er in Nederland nauwelijks fraude is met hun systeem. Wij zijn zelf 2 weken terug slachtoffer geworden van internetcriminelen die bij webshop About You kleding besteld hebben op een account dat ze aangemaakt hebben op onze naam/adres. Ze kozen voor betaling met Klarna afterpay. Het pakket is niet verzonden naar ons adres maar een Plus supermarkt 100 km bij ons vandaan. Met enkel een naam en adres, vals telefoonnummer en emailadres kun je bestellen wat je wilt. Beveiliging is lek op alle fronten. Webshop die nieuwe klanten zonder enige persoonscontrole op afbetaling spullen stuurt, Klarna een bank die accounts aanmaakt zonder om enige vorm van identificatie te vragen, PTT en Plus post nl punt die niet vereisen dat degene die een pakket ophaalt zich identificeert. En als slachtoffer zitten wij met de ellende en lange nasleep van deze praktijken. Politie heeft wel aangifte opgenomen maar we kregen een brief dat ze niets met de aangifte gaan doen. Criminelen wordt het wel heel makkelijk gemaakt mensen op te lichten. Door alle partijen.
Als ondernemer met een webshop maak ik gebruik van Klarna. Dat ging goed totdat een slachtoffer van identiteitsfraude zich bij Klarna meldde: er waren 3 maanden geleden(!) spullen bij hem afgeleverd die hij nooit besteld heeft. In die tijd heeft meneer niets ondernomen, maar gewacht totdat Klarna toch echt geld wilde zien. Klarna vond dat ik de goederen dan maar terug moest nemen en het geld retour moest naar die meneer. Zo werkt het natuurlijk niet en heb ze gewezen op het feit dat zij het volledige risico hebben overgenomen bij acceptatie van de bestelling. Geen reactie gehad totdat ik plots bericht kreeg van mijn payment service provider (Mollie): Zij hadden in opdracht van Klarna een chargeback toegepast. Klarna heeft het geld dus terug laten boeken naar hun rekening. De reden? De spullen waren bij de buurman geleverd, omdat meneer niet thuis was. Hierdoor heeft hij volgens Klarna ook pas zo laat kunnen reageren. Dus mensen doe er je voordeel mee: - Bestel in een willekeurige webshop en reken af met Klarna. - Zorg dat je op de dag van levering niet thuis bent , zodat de postbode naar de buren gaat. - Haal de spullen op bij de buren - Wacht drie maanden en zeg dan dat je niets besteld hebt - Je krijgt je geld terug van Klarna en de ondernemer zoekt het maar uit.
Hier ook een aanmaning ontvangen van bijna 600 euro. Kleding besteld op mijn naam maar met een onbekend mailadres en bezorgd op een afhaalpunt. Dit afhaalpunt was niet in mijn woonplaats maar 70 kilometer verderop.
Goedemorgen, bedankt voor je reactie. Ik zou je willen verzoeken om deze ongeautoriseerde aankoop te melden bij Klarna om dit te onderzoeken. Meer informatie kan je hier vinden: https://www.klarna.com/nl/klantenservice/ik-heb-een-factuur-of-betaalverzoek-van-klarna-ontvangen-maar-ik-herken-de-aankoop-niet-wat-moet-ik-nu-doen/
Hallo, wat ons tijdens de uitzending maar ook in dit artikel maar niet duidelijk wordt: Wat nou als iemand op jouw naam, met jouw 3 persoongegevens, een Klara-account opent? Is dat ook mogelijk? Of is het wel zo dat Klara schriftelijk bevestiging eist bij opening van een account? Hartelijk dank voor deze aanvullende informatie. En voor redactie, toon a.u.b. een beslisboom als jullie iets onder de aandacht brengen, wie lopen er gevaar en hoe verklein je de kans op misbruik. Dank
Wat u schetst is inderdaad het probleem, iedereen kan met uw persoonsgegevens een account openen bij Klarna. Dit is dan ook hoe er misbruik van gemaakt wordt, er wordt geen wachtwoord geraden of iets dergelijks.
Ik koop al behoorlijk lang bij Wish en dan betalen via Klarna...nooit geen problemen gehad ook niet met retour etc. echter de laatste tijd krijg ik als ik iets wil bestellen het verzoek om te laten zien wie ik dan wel ben..op zich geen bezwaar tegen, zij het dat de lay-out van een en ander er zo kinderlijk uit ziet dat ik dat niet in durf te villen, o.a. wordt er gevraagd om je inlog code's bij de bank. ik heb hierover twee maal een mail gezonden naar veiligheidsvragen @klarna.nl maar krijg daar geen antwoord op.ik weet niet of BNNVARA de lay-out kent maar ik zou hem op verzoek kunnen mailen ik heb daar screenshots van gemaakt.
Dave Lubeck, leeft u onder een steen. Winkels zijn gesloten, mocht u dat zijn ontgaan. Uiteraard zou het fijn zijn als mensen bij een "echte" winkel kopen maar dat kan toch al lang niet meer.
Op de eerste plaats ! Snap niet waarom de consument niet gewoon naar een fysieke winkel gaat om te shoppen , daar help je al die zaakjes mee om te blijven overleven . En op de tweede plaats . Tja , Klarna , nog nooit van gehoord . Trouwens in een fysieke winkel heb je geen betalen met Klarna , wat dat ook moge zijn . Ten derde , bestellen via internet vraagt heel vaak om problemen !!! Ten vierde , als je toch op internet betaald die het gewoon via Ideal die iedere bank heeft !! Ik begrijp ook niet waarom er een Klarna bestaat en zeker niet dat mensen zo'n type betalen bestaat . Wat en van wie is Klarna !!!!!! De naam alleen al komt bij mij niet te vertrouwen over . Hou het gewoon op Ideal , of pinnen in de winkel .
Beste Dave, Het beeld wat Kassa schetst in de uitzending is te beperkt uit mijn ervaring. U hoeft zelf helemaal geen account bij Klarna te hebben en dus ook hier nooit gebruik van te maken. Het werkelijke probleem is dat iedereen na het verstrekken van een beperkt aantal persoonsgegevens op uw naam een bestelling kan plaatsen, waarna u een factuur ontvangt. Helaas is dit dus niet iets waar u voor kiest, maar kan het dus ook gebeuren als u altijd in de winkel uw aankopen doet.
Ik gebruik Klarna wel eens maar dat dit niet beveiligd zou zijn is niet waar. Je kan een pincode gebruiken en die heb ik dan ook om op Klarna te komen.
Deze reactie is verwijderd door de redactie.
Beste Riekie, bedankt dat je ons hiervan op de hoogte stelt. Het leveren van de producten is de verantwoordelijkheid van de webwinkel en je kan best met hen contact opnemen voor meer informatie over de status van je levering. Om meer tijd te geven voor de ontvangst kan je best inloggen bij Klarna om de factuur te pauzeren. Meer informatie hierover kan je hier vinden: https://www.klarna.com/nl/klantenservice/csc/leveringen-en-retouren/ We nemen graag contact met je op om je verdere feedback te onderzoeken.
Precies dit hebben ik en mijn vriendin ieder individueel meegemaakt. Een aantal flinke orders zijn geplaatst op onze namen. Klarna was slecht bereikbaar (enkel gedurende kantoortijden) en deed inderdaad net alsof de beveiliging op orde zou zijn. Op de suggestie dat bij een eerste bestelling een verificatie via iDin zou moeten gebeuren werd niet gereageerd, dat zou de problemen eenvoudig oplossen. Wat mij opvalt aan de uitzending is dat er gesuggereerd wordt dat je een account moet hebben bij Klarna, echter is dit niet het geval, de orders kunnen op ieders naam gebeuren of je nu een account hebt of niet.
Goedemorgen, bedankt voor je reactie. Goed dat je ons hebt gebeld over ongeautoriseerde aankopen. Deze informatie wordt gebruikt om onze fraudepreventie te verbeteren. Bij Klarna heeft het beschermen van onze klanten de hoogste prioriteit. Je leest hier meer over in onze blog: https://www.klarna.com/nl/blog/hoe-klarna-fraude-voorkomt/ Mochten er nog onopgeloste zaken zijn, komen we graag met je in contact om dit verder te onderzoeken.
Deze reactie is verwijderd door de redactie.
Beste Gerard, bedankt om ons op de hoogte te stellen. Dit is niet hoe we onze klantenservice voorstellen wanneer een klant een mogelijk ongeautoriseerde aankoop meldt. We hebben een aankoopbescherming om te verzekeren dat je enkel betaalt voor de aankopen die je zelf plaatste. We willen graag bellen en dit verder te onderzoeken.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!