KPN schrapt ‘woekerrentes’ na klachten Consumentenbond
29-07-2016
• leestijd 1 minuten
KPN heeft verschillende aanbiedingen van van telefoonabonnementen in combinatie met een smartphone geschrapt, meldt technologiewebsite
Tweakers
. De Consumentenbond klaagde bij het telecombedrijf vanwege ‘woekerrentes’ op de abonnementen.
Massaclaim
KPN kreeg van ConsumentenClaim eerder dit jaar een massaclaim, omdat het telecombedrijf zogenaamde woekerrentes op de abonnementen met smartphone hanteerde. De rente op de smartphones mag niet hoger zijn dan veertien procent, maar dit overschreed KPN ruimschoots.
Aanpassingen
Na de sommatie heeft KPN enkele van de aanbiedingen op de site aangepast. Het telecombedrijf zei na de vorige aantijging dat het bezig is met de aanpassingen van de achterliggende systemen, maar dat de implementatie tijd kost.
Koop op afbetaling
Telefoons die samen met een abonnement verkocht worden, zijn via koop op afbetaling aangeschaft. Bij de afbetalingsregeling hoort een rente die niet boven de veertien procent uitkomt, maximaal twaalf procent voor de aanbieder en twee procent voor wettelijke rente.
Bron: Tweakers.net