Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kledingmerk niet blij met spaaractie Vomar
02-05-2011
•
leestijd 2 minuten
•
66 keer bekeken
•
Supermarktketen Vomar moet per direct stoppen met de spaaractie De Clicky Armbandjezzz. Dit eiste kledingmerk Billy Jeans Kidswear uit Alkmaar dinsdag in kort geding voor de rechtbank in Alkmaar. Volgens het kledingbedrijf maakt de supermarkt inbreuk op het merkenrecht.
Billy Jeans is een kinderkledingmerk dat sinds maart 2010 bestaat. Onderdeel van het concept zijn Clickies. Dit zijn verwisselbare ijzeren broches, die kinderen zelf op de kleding kunnen klikken. Het bedrijf zegt dat de Clickies inmiddels een begrip zijn.
Het kledingmerk was onaangenaam verrast toen Vomar eind maart dit jaar de actie De Clicky Armbandjezzz lanceerde. Klanten kunnen voor hun kind voor 50 cent een armbandje kopen en ontvangen bij elke 15 euro aan boodschappen een gratis Clicky. Op een armbandje is plaats voor meerdere, verwisselbare Clickies. De actie loopt tot 21 mei.
Met de spaaractie op zich is niets mis, betoogde advocate Annette Mak namens Billy Jeans. Vomar had alleen nooit de naam Clicky mogen kiezen. Die is gelijkluidend aan het door haar cliënt gevoerde merk. Daardoor zou groot verwarringsgevaar bestaan. De raadsvrouw eiste een direct verbod op de Vomar-actie, op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag.
Volgens advocaat Rob Schram van Vomar wist de winkelketen bij de starten van de actie niet van het bestaan van de Clickies van Billy Jeans. ,,Mijn cliënt kon dat ook niet weten. Want het was toen geen gedeponeerd merk.'' Vomar betwist dat de Clickies van Billy Jeans voor april 2011 onderdeel van het economisch verkeer waren. ,,Het is niet aangetoond en niet aannemelijk gemaakt.'' Ook wees Schram op de verschillen: Vomar verspreidt geen ijzeren kledingbroches, maar plastic bedeltjes voor een plastic armbandje.