Klant prijsbewust door duurdere boodschappen
03-08-2012
• leestijd 1 minuten
Consumenten hebben de prijzen in de supermarkt gemiddeld met 2 procent zien stijgen het afgelopen halfjaar. Maar de consumenten zijn ook steeds prijsbewuster geworden. Zij kopen meer in de aanbieding en kiezen vaker voor de goedkopere varianten van producten. Hierdoor bleven omzetten van supermarkten in juli stabiel, ondanks de gestegen prijzen.
Dat heeft Joop Holla van marktonderzoeker GfK donderdag gezegd in een toelichting op de maandelijkse cijfers over de supermarktbranche. De supermarktomzet kwam in juli uit op 2,48 miljard euro. Dat is 0,1 procent lager ten opzichte van dezelfde maand in 2011.
Prijsstijgingen
De voedselprijzen stijgen al sinds begin dit jaar, omdat schaarste wordt verwacht in grondstoffen zoals graan, sojabonen en mais. Zowel Holla als het Economische Bureau van ABN Amro denken dat de consument dit ook meer gaat merken de komende tijd. Maar de prijsstijging in de supermarkt zal beperkt blijven door de onderlinge concurrentieslag tussen de winkels, verwachten zij.
ANP