Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kieskeurig wil geen betaalde reviews meer tonen
09-01-2017
•
leestijd 1 minuten
•
202 keer bekeken
•
De reviewsite Kieskeurig.nl weert voortaan recensies waar klanten een vergoeding voor hebben gekregen van een fabrikant of webshop. Het nieuwe beleid is sinds 1 januari van dit jaar van kracht.
Gekleurde beoordelingen
De afgelopen jaren konden bedrijven nog volop klanten aansporen om een positieve review te plaatsen voor een product of de service van een (web)winkel. Maar die gekleurde beoordelingen zijn verleden tijd als het aan Kieskeurig.nl ligt. "De betrouwbaarheid van de reviews staat bij ons hoog in het vaandel", aldus Janneke ten Dam, manager Content en Marketing. "We controleren iedere review en doen steekproeven, zodat wij zo goed mogelijk kunnen waarborgen dat de reviews daadwerkelijk door echte consumenten en met de juiste beweegredenen zijn geschreven".
ACM onderzoekt online reviews
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt doet onderzoek naar de betrouwbaarheid van online reviews. Binnenkort worden de bevindingen daarover bekendgemaakt. Volgens de ACM is het belangrijk dat consumenten een goede keuze kunnen maken op basis van online reviews en aanbevelingen. In landen als Engeland, de Verenigde Staten en Australië is gebleken dat bedrijven uit naam van niet bestaande consumenten valse online reviews laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten misleid worden en concurrerende bedrijven benadeeld. Bron: Kieskeurig, Emerce, Kassa