Kassa boekt succes: Einde aan stiekem verlengen contract
05-10-2010
• leestijd 3 minuten
Er komt een einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen en contracten, bijvoorbeeld van tijdschriften of sportscholen. In
2005 liet PvdA-Kamerlid Martijn van Dam al in Kassa weten dat hij een wetsontwerp ging indienen. De Eerste Kamer is nu dus akkoord gegaan met een wetsvoorstel van Van Dam, zo werd dinsdag bekend.
Het wetsontwerp is onder andere het gevolg van een onderzoek dat
Kassa in 2005 liet houden, waaruit bleek dat 40 % van de ondervraagden een abonnement heeft op een tijdschrift, krant of internetdienst alleen omdat men is vergeten het abonnement tijdig op te zeggen.
Met de wet worden consumenten beter beschermd, stelt Van Dam. ,,Zonder dat je het door had, zat je ineens weer een jaar aan een abonnement vast of moest je weer een jaar voor de sportschool betalen omdat je net te laat was met opzeggen'', aldus het Kamerlid.
Het wetsontwerp regelt ook dat abonnementen op dezelfde manier kunnen worden opgezegd als ze kunnen worden aangegaan. Dus een abonnement dat via internet is besteld, moet ook via dat medium kunnen worden opgezegd en niet per brief, zoals nu vaak geëist wordt.
Vijf vragen over nieuwe regels opzeggingen
Wie kent het niet: je vergeet tijdig een abonnement op te zeggen en voor je het weet, zit je er weer een jaar aan vast. Dat gaat veranderen door een wet van PvdA'ers Martijn van Dam en Ferd Crone, waaraan zij een paar jaar hebben gewerkt. Vijf vragen over de wet aan Van Dam.
Wat gaat er precies veranderen?
,,Nu is het zo dat als je een abonnement of contract hebt en je vergeet op te zeggen volgens de regels van de aanbieder, je er vaak opnieuw een jaar aan vastzit. Straks mag dat niet meer. Na dat jaar loopt het contract wel door. Maar de consument kan vanaf dat moment op elk moment opzeggen waarbij het contract maximaal nog een maand doorloopt. Ook wordt opzeggen gemakkelijker. Nu is het vaak zo dat je een contract kan aangaan door simpelweg te bellen, terwijl opzeggen veel lastiger wordt gemaakt. Bijvoorbeeld met een aangetekende brief. Straks is het zo dat als je bij een aanbieder via telefoon lid kan worden, je er ook met een belletje weer vanaf kan.''
Waarom was een wijziging nodig?
,,Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de bevolking wel een abonnement heeft waar die eigenlijk vanaf wil. Veel bedrijven voeren ook een beleid waarin het consumenten doelbewust moeilijk wordt gemaakt om op te zeggen, zodat op die manier zo veel mogelijk geld verdiend kan worden. Ik heb vooral veel klachten gekregen over sportscholen. Veel klachten waren er ook over de voorwaarden rond opzegging, dat je 'op die en die dag om zo laat' moet opzeggen, en anders ben je te laat. Dat komt eigenlijk neer op zo goed mogelijk uitbuiten.''
Zijn er ook uitzonderingen?
,,Ja, verzekeringen vallen er niet onder. En ook zijn aparte regels opgenomen voor kranten, die kwartaalabonnementen nog wel stilzwijgend mogen verlengen. Tijdschriften die eens per kwartaal verschijnen, mogen met nog maximaal 1 nummer worden verlengd. Verder gelden de nieuwe regels niet voor verenigingen, maar vallen verenigingsbladen er wel weer onder. Maar verder gelden de regels voor alle bedrijven, dus ook grote zoals bijvoorbeeld de NS.''
Wat vinden bedrijven hiervan?
,,Niet leuk natuurlijk. Als je ziet hoe veel lobbyisten ik hier langs heb gehad die hebben geprobeerd dit tegen te houden. En uit allerlei branches. Voor bedrijven is dit heel lucratief. Er wordt heel veel geld mee verdiend op een foute manier. Een fitnesscentrum pakt zo 50 euro van iemand die eigenlijk geen zin meer heeft om te sporten. Dat is als snel 600 euro per jaar.''
Gaat dit het herstel van de economie niet aantasten?
,,Dat denk ik niet. Mensen zullen het geld dat ze hiermee besparen, uitgeven aan andere dingen. Ik geloof niet dat ze het geld op de spaarrekening zetten, gezien de lage spaarrrente. Bovendien geloof ik erin dat het uiteindelijk beter voor de economie is als bedrijven op een juiste manier omgaan met hun klanten.''
ANP/Kassa