Kassa

Kabinet: Eigenaar zonnepanelen raakt voordeel salderen kwijt

16-01-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
149150 keer bekeken
  •  
zonnepanelen_salderen_20220927

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) stelt voor om de huidige salderingsregeling zo snel mogelijk af te bouwen, zodat die in 2030 eindigt. Op 17 januari 2023 bespreekt de Tweede Kamer het wetsvoorstel hiervoor. Een Kamermeerderheid lijkt voor te gaan stemmen.

Huishoudens die met zonnepanelen stroom opwekken maar die stroom niet allemaal zelf gebruiken, geven dit terug aan het openbare net. Deze teruglevering mogen zij wegstrepen met de stroom die ze op een ander moment afnemen van het net. Dit wegstrepen heet salderen.

Afbouw tussen 2023 en 2031

Om 'overstimulering' te voorkomen, voorziet het wetsvoorstel in de afbouw en uiteindelijk beëindiging van de salderingsregeling tussen nu en 2031.

In de periode 2023 tot en met 2030 wordt het percentage van de ingevoerde elektriciteit dat voor saldering gebruikt kan worden steeds met 9 procent verminderd en vanaf 2031 wordt dit percentage op nul vastgesteld, staat in het voorstel.

Consumentenbond wil dat salderen mogelijk blijft

De Consumentenbond maakt zich zorgen over de snelheid waarmee de overheid de salderingsregeling voor zonnepaneelbezitters af wil bouwen. Om de aanschaf van zonnepanelen interessant te houden voor consumenten moet er op zijn minst "een solide terugleververgoeding"in de wet staan, schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer.

De Consumentenbond ziet graag dat salderen mogelijk blijft. "Dat maakt het voor consumenten aantrekkelijk om te investeren in zonnepanelen en daarmee dragen ze bij aan de zo noodzakelijke energietransitie", aldus directeur Sandra Molenaar.

"De kosten wegen daarbij op tegen de baten. Het sluit ook aan bij de wens van de overheid om panelen vooral op daken te leggen in plaats van op (landbouw)grond. En zonder salderen komt verduurzaming bij huurwoningen veel minder goed van de grond."

ACM steunt wetsvoorstel

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) spreekt wel zijn steun uit voor het afbouwen van de salderingsregeling. "De salderingsregeling was ooit een nuttig instrument om investeringen in zonnepanelen door consumenten en andere kleinverbruikers te stimuleren. Maar omdat investeren in zonnepanelen ook zonder de salderingsregeling snel loont, is deze extra stimuleringsmaatregel niet meer nodig", aldus de ACM.

"De salderingsregeling hindert bovendien een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnetwerk omdat het de ontwikkeling van dynamisch gebruik van het netwerk en thuisbatterijen afremt", voegt de ACM eraan toe. "Daarnaast dragen huishoudens die geen zonnepanelen hebben nu indirect bij aan de financiële voordelen voor huishoudens met zonnepanelen."

bron: Tweede Kamer / ACM / Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (96)

WRM
WRM9 feb. 2023 - 13:39

Het wordt met de dag gekker , in feite gaat het alleen om belasting inkomsten en in de tussentijd zitten mensen in de koude en geven we een miljard aan de Ukraine Ukraine wordt ook met de dag gekker, inmiddels vragen ze en eisen ze gevechtsvliegtuigen van het type F16 en zelfs een onderzee boot Waar is het einde een atoombom? Overigens als we die F16 zouden sturen wordt het voor de Russische SU-35 en SU-57 prijs schieten Een slim mens begrijpt wanneer die verloren heeft maar een Zelensky offert zijn eigen mensen op, heel eenvoudig omdat die betaald is en dat is geen nepnieuws Hij staat zelfs in de panama papers

WRM
WRM27 jan. 2023 - 16:19

Het anti democratisch gehalte van Rob Jetten wordt steeds meer duidelijk Jetten zegt nog te werken aan een plan om sociale huurwoningen sneller te verduurzamen, samen met woonminister Hugo de Jonge. Hij noemt het "wel een klein beetje gênant" dat de linkse partijen op dit onderdeel pas een besluit willen nemen als al die plannen klaar zijn. "Daar gaan we het klimaat nooit mee redden dus daar trek ik me helemaal niets van aan.

WRM
WRM25 jan. 2023 - 11:44

Het meest opmerkelijke vind ik dat de minister van klimaat er als een zoutzak bijzat terwijl aan alle kanten kritiek werd uitgeoefend en getracht werd te wijzen op tekortkomingen en er na de debatten eigenlijk geen enkele toezegging tot wijziging werd gedaan, in tegendeel het werd nog erger namelijk men hoorde er niets meer over in de media Wellicht leunde de minister op een kamer meerderheid maar regeren is vooruitzien en er is nog iets als de eerste kamer waar nu geen meerderheid en gokte hij op een wijziging na de verkiezingen We hebben een minister van klimaat en niet van gokken en voor zover er al een minister is die gokken in zijn portefeuille heeft is dat in ieder geval niet Jetten

Harmfolkert
Harmfolkert22 jan. 2023 - 13:19

Ik gebruik mijn teruglevering zoveel mogelijk op.wat over is bepaald ik zelf het restant kan ik billeken dat dat vervalt

1 Reactie
WRM
WRM24 jan. 2023 - 20:43

Aan het einde is er geen overschot meer en is elke opbrengst teruglevering De laatste ideen zijn maximaal 10 cent per kw en heeft u helemaal pech mag u zelfs meedelen in negatieve energie opbrengsten

redfromyellow
redfromyellow22 jan. 2023 - 11:22

Tevens ben ik geïnteresseerd in wind energie tbv stookkosten, maar de bedrijven die ik aanschrijf geven aan alleen bedrijven als clientele te willen.

redfromyellow
redfromyellow22 jan. 2023 - 11:18

Zou fijn zijn als iedereen altijd 50 procent van zijn verbruik zou mogen salderen. Volgens mij is dat haalbaar voor alle partijen. En voorkomt overbelasting van het energienet. Sinds 2021 ben ik gasloos, hetgeen betekent dat ik veel meer kwh verbruik wegens stookkosten die ver boven het prijsplafond van 2900 kwh uitkomen. Daarom zonnepanelen aangeschaft. Daarnaast heeft een kwh tov gas een mindere calorische waarde. Om straks mijn stookkosten volledig te faciliteren door zonnepanelen zou ik mijn hele tuin vol moeten leggen met zonnepanelen (gelukkig heb ik de ruimte). Maar groter kans dat ik daardoor in de zomer het energienet overbelasten. Is dat wat de overheid wil?

1 Reactie
WRM
WRM25 jan. 2023 - 11:46

Er is geen enkele reden voor 50 procent salderen, een dergelijk getal zou ook volstrekt arbitrair zijn U betaalde toch ook niet de helft van de installatie?

harrybanjer2020
harrybanjer202022 jan. 2023 - 7:44

Waarom worden niet meer zonnepanelen te huur aangeboden?

1 Reactie
WRM
WRM9 feb. 2023 - 1:38

Er worden nauwelijks geen zonnepanelen meer aangeboden omdat er geen business model meer is Hoe wilt u iets verhuren waar u direct bij moeten zeggen dat het hooguit business neutraal is en er geen feitelijk rendement in termen van geld meer te verwachten Voor de verhuurder zijn er alleen risico's Dan hebben we het nog niet over wisselend regeringsbeleid

aad piraat
aad piraat19 jan. 2023 - 17:00

Net als met alle subsidies en belastingvoordelen m.b.t. energie en vergroening van de kabinetten Rutte wordt ook dit weer afgeschaft zo gauw de eigen achterban het volledige voordeel heeft behaald en mag de gewone burger zich weer scheel betalen. Zo gaar het ook met alle voordelen van de elektrische auto.

I-Know
I-Know19 jan. 2023 - 10:33

Ongelooflijk, ik heb een extra hypotheek moeten nemen om mijn huis te verduurzamen ons milieu te ontlasten met 12 zonnepanelen. Vervolgens moet ik er 2 jaar later achter komen dat ik gewoon keihard ben belazerd met mijn gezin. Loyaliteit wordt niet beloond zo blijkt. Ik zit elke maand op hogere kosten de komende 30 jaar, en heeft mij uiteindelijk niets opgeleverd. Als ik extra had gestookt iedere maand had mij dit meer opgeleverd.

2 Reacties
butra
butra19 jan. 2023 - 15:56

Het is al veel langer dan twee jaar bekend dat de salderingsregeling komt te vervallen. Wellicht had u zich iets beter kunnen informeren.

WRM
WRM26 jan. 2023 - 10:52

In het meest gunstige geval zou u als u gebruikt maakt van de in de mainstream media gebruikte berekeningen een rendement halen van 5 % welke al compleet larie koek is gezien dat er niet naar onderhoud of (het risico van ) vervanging van defecte delen wordt gekeken Elke financiering op deze wijze om enig rendement te halen is per definitie tot mislukken gedoemd

henryw210
henryw21018 jan. 2023 - 15:00

het gaat hier in nederland maar om een ding hoe klop je de mensen het meeste geld uit hun zak denk je goed te doen met plaatsen van zonnepanelen maar dat mag niet in dit land betalen voor de energie wat je zelf opwekt hoe bedenk je t als ze zouden zeggen we strepen voor altijd alles weg zou t goed zijn betaal je alleen wat je gebruikt na t salderen maar in denhaag is t veel beloven doet n gek in vreugde leven wou eerst nog 20 zonnepanelen erbij liggen dus mooi niet ga nog wat voor de energie maatschappij werken gaan veel bedrijven kapot failliet door deze maatregel

JannyBoe
JannyBoe18 jan. 2023 - 8:40

De politiek is er nog niet uit https://nos.nl/artikel/2460240-steun-voor-plan-om-subsidie-op-zonnepanelen-af-te-bouwen-onzeker

Quinten27
Quinten2717 jan. 2023 - 19:15

Heel opvallend hoe snel de ACM voor de ideeën van de energie-maatschappijen kiest! (Lobbyisten?). Diezelfde ACM zou met diezelfde voortvarendheid eens écht voor de belangen van consumenten op moeten komen en niet met deze drogreden. Kom op ACM doe waarvoor je bent opgezet; zet je nou ’s echt in voor consumenten. Wat betreft de wijzigingen van de salderingsregeling; heet dat niet een onbetrouwbare overheid? Eerst de regels vaststellen - lees; salderen - tijdens het spel stellen twee van de spelers - lees; ACM en de energie-maatschappijen - voor de waarde van de fiches - lees; teruglever-vergoeding - te verlagen en daarna wil de overheid op dringend verzoek van diezelfde spelers de spelregels aanpassen; de fiches worden bij elke ronde minder waard. Ik speel niet meer mee. Als de overheid op deze manier verder gaat is het snel gedaan met de energie-transitie. Nu al veel dwaze regels: waarom alleen volledige subsidie bij 2 isolatiemaatregelen. Ik heb m'n handen al vol aan één. Isoleren, of een andere vorm van energie-besparing kan toch ook één voor één? Wat betreft de thuisbatterijen; deze zijn voorlopig geen reeële optie, daarvoor is de terugverdientijd te lang. Ook is de capaciteit te klein om zelfvoorzienend te worden; helemaal in de winter als je zonnepanelen te weinig opwekken. Het wachten is dus op betere technieken danwel tot die tijd je Tesla een beetje inzetten als een soort thuisbatterij. Kabinet keer op uw schreden terug!

ARNOLD80
ARNOLD8017 jan. 2023 - 15:31

Als ze met salderen stoppen geef ik mijn buren wel een kabeltje, waarom zou ik de energiebedrijven gratis stroom geven?

1 Reactie
WRM
WRM24 jan. 2023 - 20:46

Het kan nog erger negatieve energie prijzen

Talboomantes1967
Talboomantes196717 jan. 2023 - 14:53

Als ik mijn eigen verbruik die dag heb verdient..Dan gaat de schakelaar om. Ik weiger wat ik zelf opwek voor een scheintje te geven. Of maak afspraak om hier auto te komen opladen.

EerlijkDelen
EerlijkDelen17 jan. 2023 - 12:01

Nederland word wakker! acm + overheden + eu + energie bedrijven dekken elkaar, vrijemarkt is getransformeerd in schijn/oplicht vrijemarkt, de afstand tussen burgers en overheden word steeds groter gemaakt. binnen kort hebben we een eu staat die alles beslist, denk aan hoe makkelijk politici nu al kunnen zeggen ja dat is een heel goed idee maar dat kan niet van wegen eu wetten. (afschuif politiek) of denk aan de plannen van weg met pinautomaten/papier geld en op naar de digitale euro munt. De stelling name die de acm nu inneemd zegt al alles over hoe betrouwbaar en aan welke kant ze staan in het voordeel van energie bedrijven. wij vinden het jammer dat de media nu zoveel aandacht geeft, hiermee spelen we de energie bedrijven juist in de kaart. daarmee bedoelen we mee hoeveel mensen gaan nu denken, laten we maar stoppen met verduurzaming want zonnepanelen op het dak plaatsen loont niet meer, vanwegen de afbouw saldering regeling. Wij zitten in een huurwoning en we hebben als enige/eerste inwoner van heel Nederland+eu een pergola met zonnepanelen in de tuin. en je wilt niet weten hoeveel er is tegenwerkt door de woningcooparatie+?. (de bedoeling is namelijk dat er alleen zonnepanelen op het dak van huurwoningen komen, mits de energiebedrijven+woningcooparaties die zelf hebben geplaats of kunnen plaatsen, de tarieven van deze zonnepanelen kunnen dan in de toekomst door worden berekent aan de huurders of ze worden door berekent in een hogere huurprijs)

3 Reacties
Aloijs
Aloijs19 jan. 2023 - 6:39

Ik heb zinds kort ook een huurwoning van een woningbouw cooperatie. Ik merk ook dat men erg stug is en er geen ruimte is voor een goed overleg om zelf te verduurzamen. Blijkbaar hebben jullie aan dosiervorming gedaan. Graag zou ik met U in contact komen om te bezien hoe de woningbouwcooperatiesom gekregen kunnen worden. Is het het niet links om dan rechts om. Aloijs Rijvers

WRM
WRM19 jan. 2023 - 12:39

Het is niet altijd zo, ik heb een verhuurder die het toestaat voor eigen rekening en risico maar inderdaad als ze gelegd worden door de verhuurder wordt de huurprijs verhoogd voor iets wat waarschijnlijk alleen een huurverhoging brengt en op termijn nul opbrengst en u de risico's draagt want er zijn al ideeën voor dynamische prijzen en dan kan de opbrengst van zonnepanelen zelfs negatief zijn Ik zie trouwens ondanks de toestemming af van plaatsing, te veel risico's, minimale opbrengst, wellicht kosten onderhoud en als geheel in het gunstigste geval budget neutraal Wellicht is het beter te gaan voor de regel wat u niet verbruikt is niet te belasten Je kan dan denken aan een airconditioning voor 1 ruimte, misschien als u een schoorsteen heeft een pallet kachel Voor de rest lijkt Nederland niet te begrijpen dat we allemaal nog de zonnepanelen kunnen uitschakelen als signaal Hardere actie modellen zijn ook nog denkbaar Wat denkt u dat er gebeurd als we plots allemaal elektrisch stoken

EerlijkDelen
EerlijkDelen21 jan. 2023 - 19:59

@WRM + @Aloijs Ons advies is sluit geen deal met woningcorporatie's de reden is eenvoudig de wins gaat dan toch naar de energiebedrijven en woningcorporaties en de huurder ziet met de gebakken peren! denk vooral aan, als de huur word verhoogt met bv 50 euro per maand, dan zit je na 10 jaar op 75 euro per maand van wegen elk jaar huursverhoging. + de onderhouds kosten van de zonnepanelen kan tevens elk jaar worden verhoogd! oja, je kunt wel merken dat de verkiezingen er aan komt. laten we iedereen in dec en jan 2022 2x190 euro energie toeslag geven zodat meer kiezers op ons gaan stemmen, inplaats van gericht het geld te geven aan die mensen die in armoede leven + laten we een companje oprichten waar we in kunnen zeggen als je op ons stemt/kiest, dan doen wij ons best zodat alle sociale huurwoningen kan worden voorzien van zonnepanelen in het voordeel van alle huurders die in armoede leven. (mooi niet) Een Betrouwbare overheid kan alleen worden terug verdient als ze dit doen, alles andere is lariekoek. Wij zien meer in deze oplossing, ten eerste nationaliseer alle Netbeheerders+Energie Bedrijven+zonneparken+windparken - vervolgens zorg ervoor dat ABP Pensioenen(geld)+nl-overheid eigenaar word zodat zij 100% zeggenschap hebben. dan geef gratis alle pensioen gerechttigen + ? ieder 10x zonnepanelen vanuit deze zonneparken. zo kunnen ook de ouderen mee profiteren.

Jan Me
Jan Me17 jan. 2023 - 11:18

Deze hele regeling was, met als de meeste milieu subsidies al niet ok: het subsidiëren van rijke mensen, ten koste van arme mensen (energie is door zijn en wind veel duurder geworden). Goed dat het afgeschaft wordt. Er zal nu wel een enorme hausse ontstaan in de airconditioner markt, want dat is eigenlijk de enige toepassing waar solar wel zinvol is. Volgende subsidie die eraf moet: de tesla subsidie voor rijke yuppies.

gerard55
gerard5517 jan. 2023 - 10:57

Het afschaffen van de saldering is pure diefstal. Je levert en je neemt af en dat is een vorm van marktwerking als je zaken vereffend. Ongehoord om dat een regeling te noemen en je als regering daarmee te bemoeien. Dit louche kabinet wil perse niet dat het volk gewoon haar rechten houdt. Waarom moeten we wel 80 cent per kWh betalen en moeten wij onze kWh gratis afgeven? Wat is de logica en de rechtvaardigheid?

1 Reactie
butra
butra17 jan. 2023 - 15:03

De logica is dat energiemaatschappijen zo gedwongen worden om voor 80 cent energie af te nemen, terwijl de marktprijs op dat moment misschien wel negatief is. Dat u 80 cent per kWh betaalt is uw eigen keuze, u kunt ook voor een dynamisch contract kiezen, en voor de marktprijs in- en verkopen.

uitje6
uitje617 jan. 2023 - 10:57

Het is meer een belasting voordeel probleem voor de staat dan andere belangen zoals enegietransitie

Huub1234
Huub123417 jan. 2023 - 8:19

Maar natuurlijk. In de zomer heel veel terug leveren. En dus winst voor de energie maatschappij. En in de winter de hoofdprijs gaan betalen want dan is er een tekort. Goed bezig onze overheid. Ipv zelf te investeren. Laten ze het ons doen. Daarnaast ook nog eens flink laten betalen. Nee een accu pack heeft geen zin. Wil jij li-ion in je huis? Nou ik niet. Met het gevaar dat je de hele straat nog plat brand ook.

Walter K
Walter K17 jan. 2023 - 8:18

Mag ik stellen dat de teruggeleverde stroom van mijn panelen bij veel zon tegen minimum prijs wordt teruggeleverd en weer duur verkocht word aan niet zonnepaneel eigenaren. Wie is er hier nu spekkoper. Er worden nu (woeker) winsten gemaakt ten koste van alle consumenten. In goed verdeelde maatschappij dienen ook de niet eigenaren mee te profiteren van goedkoop teruggeleverde stroom.

deexpert
deexpert17 jan. 2023 - 3:15

De hoeveelheid die je niet kan salderen, daar krijg je dan toch minimaal je teruglever vergoeding voor ....

4 Reacties
alk
alk17 jan. 2023 - 9:42

Dat klopt, 5 cent. Daarna wordt de stroom voor 80 cent doorverkocht. Alle zonnepanelenbezitters gaan dus de woekerwinsten van de energiemaatschappijen subsidiëren. Ik heb afgelopen zeer zonnig jaar door een goede plaatsing van mijn panelen 750 kWh terug geleverd. Opbrengst voor mij, € 37,50. Energiedirect verkoopt dat door voor € 600,- . Een woekerwinst van €562,50 dankzij mij investering. Dit is totaal immoreel en doet mij denken aan zwarthandelaren uit WO2.

butra
butra17 jan. 2023 - 15:17

@alk Nee, Energiedirect verkoopt dat niet door voor €600,- want op de momenten dat u enorm aan het terugleveren bent doet de rest van Nederland dat ook, en is er een enorm overschot. U lijkt te denken dat Energiedirect uw stroom opslaat, dat is niet het geval.

alk
alk18 jan. 2023 - 14:36

@butra, Op het moment dat ik terug lever verkoopt, een energiemaatschappij dezelfde stroom aan mijn buurman met een bubbelbad van 2 x 2 m welke geen zonnepanelen op zijn huis heeft. Het wordt niet opgeslagen maar gelijk terug geleverd aan mensen en bedrijven zonder zonnepanelen waardoor gas en kolen centrales op een lager pitje kunnen draaien. Scheelt Nederland dus de inkoop van duur gas en vervuilende kolen. Dit is ook de reden dat voor wind en zonnestroom van zonneparken een recordprijs gevangen wordt.

butra
butra19 jan. 2023 - 15:42

@alk: Welnee die energiemaatschappij kan al die energie echt niet kwijt voor het volle pond, en verkoopt het op dat moment voor veel minder geld. Aan mij bijvoorbeeld, voor een paar cent per kWh, omdat ik een dynamisch contract heb. Het net is geen accu waar uw stroom in wordt opgeslagen, er gelden op het moment dat er veel wordt teruggeleverd veel lagere tarieven.

alk
alk16 jan. 2023 - 22:21

Gelezen op Duurzaam Nieuws punt nl Maximum vergoeding onwenselijk Minister Jetten (Energie en Klimaat) heeft al aangegeven dat de vergoeding minimaal 80% zou moeten zijn. Maar om de energiebranche na salderen afschaffen tegemoet te komen, wil Jetten ook nadenken over een maximum aan dat minimumtarief. ‘Raar en onwenselijk’, vindt Molenaar. ‘Daarmee zijn we terug bij af. Er wordt gepraat over een maximum van €0,10. Als de kale prijs dan €0,40 is komt dat neer op een vergoeding van 25% van het kale leveringstarief. Zo stelt die garantie van minimaal 80% natuurlijk helemaal niets voor.’ De vergoeding wordt vastgelegd in regelgeving die tegelijk met de nieuwe Energiewet vanaf 2025 gaat gelden. De Consumentenbond pleit er echter voor om die minimumvergoeding nu al af te dwingen bij de leveranciers De kosten van het salderen compenseren is een fluitje van een cent Stel dat over enkele jaren 4 miljoen woningen een warmtepomp en PV panelen hebben die in de zomer voldoende stroom leveren voor het gebruik van de warmtepomp in de winter dan gaat het om 16 miljard kWh die wordt gesaldeerd. Bij de tarieven van 2022 betekent dat 7 cent per kWh energiebelasting en opslag duurzame energie plus ongeveer 5 cent BTW. Omdat bij terug levering weer opnieuw BTW wordt afgedragen zal het in totaal ongeveer €0,10 per kWh zijn. Bovendien zouden we daarmee 6 miljard m3 minder aardgas nodig hebben en daarmee geen import uit Rusland meer nodig hebben. Mij dunkt is dat wel iets waard.

J Damen
J Damen16 jan. 2023 - 22:01

Geweldig weer laten jullie zien hoe onbetrouwbaar je bent, als je een nieuw huis bouwt krijg je geen gas moet je 30+ zonnepanelen leggen voor je warmtepomp en wel je in de zomer bakken stroom op die je niet op krijgt want dan hoeft die warmtepomp niets te doen en in de winter betaal je je weer blauw aan stroom

Hestiel
Hestiel16 jan. 2023 - 21:59

Vind het toch jammer dat men eerst een lekkere worst voorgehouden wordt. Telkens wordt er een stukje afgesneden. Overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen om mee te werken aan de verduurzaming waar het kabinet zo op aandringt. Men wordt gedwongen om een thuisbatterij aan te schaffen met alle nodige kosten en milieu sores in de toekomst. Voor mij voorlopig geen investeringen meer waar mooie beloftes in aangeboden worden. Als ze genoeg mensen hebben overgehaald om een fikse investering te doen, wordt het na verloop van tijd te niet gedaan. Ik noem dit ook wel contractbreuk. Leve de overheid!

pk49
pk4916 jan. 2023 - 19:30

ojee,daar gaan we weer. Gaat de burger dure zonnencellen aanschaffen om de aarde terwille te zijn en om deels zelfsupporting te zijn,dan moet je daar voor gaan betalen aan de overheid. Ik ben helemaal met de consumentenbond eens.

Catweazel
Catweazel16 jan. 2023 - 18:48

Ik vind het al vreemd dat als je zonnepanelen hebt en je meer terug levert als dat je verbruikt je er niks voor krijgt. Bekijk de rekening is wat daar allemaal aan belastingen en BTW in zit en de kosten voor afnemen van stroom. Je krijgt dadelijk dat jij met zonnepanelen moet leveren voor niks aan de energie maatschappijen zodat ze U wel kunnen aanslaan voor een fiks bedrag.

lamb
lamb16 jan. 2023 - 16:28

In feite is de slimme meter een verdienmodel voor de energiebedrijven. De ellende is ontstaan bij de privatisering; een onverstandig besluit van de overheid om nutsbedrijven te privatiseren. Nu zit de burger met de gebakken peren en gaat er extreem veel winst naar de energiebedrijven. Feitelijk zou het zo moeten zijn: bij de 'domme' (gewone) meter draait bij energieteruglevering de meter gewoon terug. Dat wel zo eerlijk en profiteer je gewoon van je zonnepanelen en betaalt de buurman zonder zonnepanelen ook een gewoon tarief, zonder extra winst voor de energiebedrijven. Maar die willen gewoon winst maken en de gewone burger betaalt dat. Dankzij de overheid die dit zo besloten heeft.

3 Reacties
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:30

Wat een onzin. Die "slimme" meter geeft exact aan , hoeveel kWh je afgenomen hebt en hoeveel terug geleverd, eventueel nog in top- en daluren ook. Krijg je ook op je overzicht te zien. En nog eens met de nodige overzichten. Zonder zelfs ook maar iets in de gaten te moeten houden, doorgeven enz. Leg mij uit, wat die oude meter dan voor een voordelen heeft ?

harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:42

Kunt u mij uitleggen: Ik ben hobby tuinder met aardbeiplanten. Ik heb AH/Aldi/Jumbo/Dirk/Lidl/Plus benaderd met het volgende voorstel: Ik breng u 25 kg aardbeien en te salderen met 500 g aardbeien per week de rest van het jaar. Man dacht, dat ik knots geworden was... Toch vragen we van de energieleverancier hetzelfde.

J Damen
J Damen16 jan. 2023 - 22:05

Harrybre als je een draaistroom meter hebt weten ze niet wat je opwekt hij draait vooruit of achteruit en dus is salderen automatisch een feit Dus helemaal geen onzin!

HansBike
HansBike16 jan. 2023 - 15:31

Is het niet 2025 t/m 2030?

DeSSjaak
DeSSjaak16 jan. 2023 - 15:02

Niet salderen is voor €0,80 stroom afnemen en op zonnige dagen €0,20 terugkrijgen?

3 Reacties
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:32

Ja, voro het meerdere dan dat u afgenomen hebt. Dus voor de slechte rekenaars: 100 kWh afgenomen, 120 terug geleverd = 20 na salderen = over die 20 krijgt u dat - gezien het voorbeeld - 20 x € 0,20 = €4 terug. Wat dat met zonnige dagen te maken heeft, is mij een raadsel.

alk
alk16 jan. 2023 - 19:40

Energiedirect betaalt € 0,05 terug voor elke teveel terug geleverde kWh welke daarna voor € 0,80 aan mijn buren verkocht wordt. Leuk verdienmodel over de rug van de burger. Als de salderingsregeling versomberd wordt, koppel ik zomers net zoveel panelen af, dat ik geen stroom meer terug zal leveren. Gaat makkelijk, kan er goed bij, ze staan op een plat dak.

deexpert
deexpert17 jan. 2023 - 3:20

ALK, je krijgt nu lik op stuk om met dit soort maatschappijen in zee te gaan.

keuning
keuning16 jan. 2023 - 14:36

Mensen steun de SP om de energie te nationaliseren, (en wie hebben nu eigenlijk het netwerk betaald wij zelf toch), zodat het weer van het volk is en niet van de energie reuzen. Zo zouden we allemaal kunnen profiteren van zonnepannelen, door de totaal opgewekte energie te verdelen over het totale verbruikt zodat iedereen een lage energierekening krijgt, en niet net als nu de dikke winsten naar de energie reuzen gaat en zeker al de aandeelhouders. Geef de mensen die geld uit geven voor zonnenpanelen iets meer korting zodat ze toch hun investering terug kunnen verdienen. Volgens mij zou het allemaal niet zo moeilijk moeten zijn, zolang de geld graaiers er maar tussen uitgehaald worden.

1 Reactie
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:38

Dan wel die misdadige, oplichtende = inhalige en frauderende energieruezen compenseren voor hun aanschafbedrag en wat ze eraan verbeterd+ geïnvesteerd enz hebben. En..met een NLe zonnestroom .. "Hoeveel procent van de energie in Nederland is zonne-energie? Het verbruik uit zonne-energie (elektriciteit en warmte) groeide in 2021 ten opzichte van het jaar daarvoor met 28 procent naar 42 PJ. Hiermee wordt 2,1 procent ( ja... twee,een %) van het totale verbruik van Nederland gedekt. CBS-29 jun 2022" Hoe lost u die ander 97,9 % op, en vooral.. wat als het donker is ? ? Koud brood eten bij kaarslicht ? ?

gewoonkijken
gewoonkijken16 jan. 2023 - 13:59

Het afschaffen van de salderingsregeling is alleen in het voordeel van de energiebedrijven(reuzen). Het geeft ze de mogelijkheid om het een zeer geringe vergoeding, (enlkele centen) de dorr hun klanten opgewekte groene energie tegen een prijs op de markt te zetten die voor hen het 10-voudige oplevert. We hebben de afgelopen maanden gezien hoe de winsten van de energiebedrijven zijn verveelvoudigd enkel en alleen door de exhorbitante bedragen die zij aan hun klanten doorberekenen. Overigens profiteert ook de Nederlandse staat hier van door de hogere BTW opbrengst. De salderingsregeling moet blijven, althans het grootste gedeelte hiervan.

1 Reactie
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:39

NLe staat MIST juist door dat salderen de energiebelasting en de BTW.

warmenhj_97235
warmenhj_9723516 jan. 2023 - 13:56

Onbegrijpelijke actie. We leven in een land en klimaat waarbij seizoensmatig meer wordt opgewekt en jaarlijks redelijk gelijkmatig wordt verbruikt. Het overschot mag niet worden weggestreept tegen het tekort. Derhalve word je als consument verplicht te investeren in een thuis-batterij om het overschot op te slaan. Mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen kunnen ook geen batterij aanschaffen! Zij blijven de dupe van het systeem en nog meer als de saldering verdwijnt! Een paard achter de wagen trekt de kar niet en duwt verrekte slecht. Het is beter het structurele elektr verbruik ahw terug te dringen en zuiniger te worden. Dan zijn we minder afhankelijk van externe energiebronnen en het buitenland. Bezint eer ge begint!

WRM
WRM16 jan. 2023 - 13:54

Het is het oude liedje Eens moest iedereen in een diesel omdat die verder zou komen en werd het fiscaal zwaar belast Ik ken nu al genoeg mensen die zeggen als ik niet meer kan salderen en nauwelijks wat krijg voor de opgewekte energie, dan zet ik de zonnepanelen gewoon uit Als we niet overgaan tot een actie model dan wordt het weer een verdien model voor overheid en energie leveranciers Overigens allerlei berekeningen over hoe rendabel zonepanelen nog zouden zijn zonder saldering zijn volslagen larie koek, met name bij de oudere installaties waar elke 10 jaar de centrale omvormer moet worden vervangen

borg queen
borg queen16 jan. 2023 - 13:22

Veel mensen zien salderen als een verdienmodel. Daarom nemen ze zonnepanelen. Als dit gaat wegvallen, wordt men ook niet meer gestimuleerd om zonnepanelen te nemen. En bovendien zijn alle voordelen alleen maar voor huiseigenaren. Huurders mogen niet eens zelf zonnepanelen op het dak leggen. Dat zou alleen de woningbouwvereniging mogen doen en daar vragen ze dan weer huur voor.

WindEnergie
WindEnergie16 jan. 2023 - 12:36

Als wil dat de energietransitie goed en snel verloopt ga je natuurlijk de salderingsregeling niet afschaffen. Je gaat op die manier dan niet het enorme potentineel benutten! Ik kan me voorstellen dat uitbreiding/onderhoud van het openbare elektriciteitsnet geld kost en dat je als eigenaar van o.a. zonnepanelen daar meer gebruik van maakt. Je gebruikt het openbare net dus als een soort akku. Dus een verhoging van bv het vast recht lijkt me redelijk. Aan vastrecht betaal ik nu € 275,- p. jaar. Vier á vijf honderd euro per jaar? Geen probleem. Maar ga nou niet een een transitie die goed verloopt weer afbreken! Ga in plaats daarvan bv milieubelastende activiteiten meer belasten en daarmee een betere sturing geven in de goede richting. Het voelt zeer onrechtvaardig als je voor de teruggeleverde elektriciteit een fooi terugkrijgt, terwijl de elektriciteitsmaatschappij jouw kilowatts voor het vijfvoudige doorverkoopt! Ja, zo kan ik ook zakendoen! Maar ja, men weet dat je geen kant op kunt, dus men kan je maken en breken. Dat zet kwaad bloed! En het vertrouwen in de politiek was al niet best! Van je afhankelijkheid wordt altijd weer misbruik gemaakt, dat blijkt maar weer eens voor de zoveelste keer. De afspraak is dat de salderingsregeling in 2023 en 2024 intakt blijft. (als de overheid zich daaraan houdt) We hebben dus nog even om een oplossing te zoeken, al zal dat geen makkelijke opgave zijn!

Ernst1315
Ernst131516 jan. 2023 - 12:26

"Daarnaast dragen huishoudens die geen zonnepanelen hebben nu indirect bij aan de financiële voordelen voor huishoudens met zonnepanelen." We dragen ook allemaal bij aan subsidies voor EV’s, Warmtepompen en kinderopvang en kinderbijslag, terwijl een grote groep er geen gebruik van maakt!

1 Reactie
Jos G
Jos G16 jan. 2023 - 18:55

Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt maar het is pure onzin. Als je denkt dat je als je geen zonnepanelen hebt 1 cent voordeel krijgt als salderen afgeschaft word zit je mis. Iedere kw/h die ongesaldeerd het net in verdwijnt tegen een belachelijke vergoeding verdwijnt in de zakken van de gigantische energierovers. Dat salderen nu een vorm van subsidie is is een gevolg van zeer foute afspraken tussen onze kabinetten en de energierovers, zij hebben het grote voordeel van salderen. Kijk maar naar het energieplafond, typisch dat het gespuis per 1 januari de tarieven fors verhoogd heeft.... Als je denk dat het net verzwaard moet worden door zonnepanelen en salderen zit je alweer mis, het net moet verzwaard worden omdat Nederland van het gas af moet, elektrisch moet gaan rijden. Iedere aansluiting en iedere kabel zal daarvoor verzwaard moete worden anders brand straks om 17:30 - 18:00 als de EV's onder lading gaan, de warmtepomp aan gaat, er gedouched en gekookt word iedere kabel uit. Dat heeft niets met zonnepanelen en salderen te maken! De netbeheerders verantwoordelijk voor het net zijn geen energiebedrijf, je gaat het hoe dan ook betalen. Mensen met zonnepanelen hebben daarin geinvesteerd, enkele 1000den euros. Mag daar misschien wat rendement tegenover staan? Dat rendement us niet eens een verdien model. Salderen afschaffen, prima maar dan moet daar wel een redelijke teruglever vergoeding tegenover staan zodat de opbrengst niet de winsten van de energiemaffia verhoogt

Frank58
Frank5816 jan. 2023 - 12:10

Jammer dat het voordeel voor de energiebedrijven en overheid hier niet wordt genoemd. 1e krijgen de energiemaatschappijen heel goedkoop de energie van de zonnepanelen. De prijs die zij betalen wordt door hunzelf bepaald en zal een schijntje zijn, de consument heeft het maar te accepteren. 2e De extra energie die wordt afgenomen omdat de saldering wordt afgeschaft, wordt BTW over gerekend. Dus ook de overheid zal met het afschaffen van deze regeling meer inkomsten eruit krijgen. De consument is wederom het haasje, die mag betalen!!!! Volgens de ACM hindert de salderingsregeling een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnetwerk omdat het de ontwikkeling van dynamisch gebruik van het netwerk en thuisbatterijen afremt. De kosten van een thuisbatterij zijn in Nederland extreem hoog en voor heel veel huishoudens onbetaalbaar. Ook is volgens de milieuorganisaties het maken van een thuisbatterij zeer schadelijk voor het milieu en daarom niet efficiënt. Nog maar zwijgen over het tekort aan grondstoffen hiervoor. Ik heb af en toe het gevoel dat ze bij de ACM van mars komen. De energiemaatschappijen lopen met de huidige energiecrisis binnen. Waarom investeren ze niet extreem en met grote snelheid om het netwerk te verzwaren? Helaas hoor of lees ik daar helemaal niets over en zal wel weer veel te ingewikkeld zijn in Nederland.

1 Reactie
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:51

"krijgen de energiemaatschappijen heel goedkoop de energie van de zonnepanelen" snap ik niet. Stroom opwekken kost(te) een 2 /12 cent aan brandstof. Daar komen de kosten van afschrijving, onderhoud, personeel van centrale en leidingsysteem bij op. Daarna de Staat gezien energiebelasting en BTW. De teruggeleverde zonnestroom verandert enkel iets aan de brandstofkosten , waarna de centrales maar de schommelingen in zonnestroomopbrengst moeten opvangen: een paar wolkjes, en de opbrengst valt in elkaar, maar de consument gaat daardoor zijn verbruik niet aanpassen. Dus.. energiecentrale: zie het maar op te lossen. En dat netwerk verzwaren... hebben we samen met inspraak geOH al decennialang gesaboteerd ! 10 jaar OH-en voor één 380KV lijntje van Rilland over Breda-Noord naar Tilburg en daarna naar Best. Gek staan te kijken, dat heel Brabant in een stroominfarct zit. Ik heb eerder het gevoel, dat de NLe consument van Mars komt ( en zonder verstand hier is afgeleverd, maar wel met een enorm kank.r-gevoel)

astra29
astra2916 jan. 2023 - 12:07

Als salderen wordt afgebouwd, zal er op zijn minst een fatsoenlijke prijs betaald moeten worden voor de energie die aan het net wordt geleverd. Dat is nu een lachertje, ongeveer €0.06 terwijl een ik ongeveer €0.70 moet betalen voor een kWh. Ik vraag mij ook af of er niet met twee maten wordt gemeten, je kunt mij niet vertellen dat een commercieel zonnepark maar 6 cent voor een kWh ontvangt want dan zou niemand daar aan beginnen, om de eenvoudige reden dat zoiets niet haalbaar is. De opmerking onderaan het verhaal dat mensen zonder zonnepanelen op hun dak mee betalen aan degene welke wel die investering hebben gedaan, dit geldt ook voor vele andere zaken zoals b.v ik ga nooit naar een zwembad, maar betaal wel via de belasting mee aan deze voorziening, en dat zelfde geld voor tal van andere zaken zoals sportvoorzieningen, kinderopvang zorgtoeslag en noem het maar op.

cocabo
cocabo16 jan. 2023 - 11:46

Beste John-1, Verkeerde insteek dat jij een bijdrage levert aan hypotheekrentes voor huiseigenaren.Vergeet je niet te zeggen waar alle huursubsidies vandaan komen.Jij betaald helaas helemaal niets .En salderen ja dat was wel te verwachten vanuit onze onbetrouwbare regering.Ik ga in ieder geval geen uitbreiding doen van mijn zonnepanelen (wat ik van plan was)

John_1st
John_1st16 jan. 2023 - 11:36

ACM, wat een geraaskal! Ik draag als huurder toch ook indirect bij aan teruggave gedeeltelijke hypotheekrentes van huiseigenaren? En zogtoeslagcompensatie en ga zo maar verder? Groete denkfout, ACM!

1 Reactie
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 17:53

Ik ruil graag mijn hypotheekaftrek in voor het Duitse systeem aan belastingschijven. Niets anders dan een klein sigaartje uit eigen doos.

Pietvan
Pietvan16 jan. 2023 - 11:35

de investeringen van beleggers zal wel niet aangepakt worden of wel VVD . uhh nee dat zijn ze zelf

Kariena
Kariena16 jan. 2023 - 11:09

Wat een boevenstreek weer van dit kabinet. Eerst de mensen paaien om zonnepanelen aan te schaffen om dan met een zielig verhaal te komen als zouden mensen die geen zonnepanelen hebben indirect meebetalen. Wij hebben ook hard moeten sparen om ze te kunnen aanschaffen. Wat een onzin om de verantwoordelijkheid weer af te schuiven. Typisch Rutte en consorten

1 Reactie
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 18:04

Ik heb NUL medelijden met iedere zonnepaneel bezitter. Bij mij zijn 18 jan vorig jaar 10 x 325Wpiek panelen geplaatst en hebben nu, 363 dagen later, 3814 kWh opgeleverd, oftewel de helft van mijn investering a € 2780. Eind volgend jaar gratis. Dan 2025 nog 100% salderen, is nogmaals de helft verdiend, en dan tot 2032 afbouwen, maar nog steeds rendement uit het EXTRA teruggeleverde. Gewoon omgekeerd als nu met dalstroom dan alles overdag, liefst als het zonnetje schijnt, verzetten.

thieu
thieu16 jan. 2023 - 11:06

Wat 'n zure reacties weer. Het hele salderen is opgezet om het investeren in zonnepanelen in gang te zetten en aan te moedigen, en het is ook van het begin af aan als een tijdelijke maatregel bedoeld. Nét zoals de subsidie op b.v. elektrische auto's óók afgebouwd wordt. En gratis is de teruggeleverde stroom echt niet. Energiebedrijven zijn wettelijk verplicht een 'redelijke' vergoeding voor die stroom te betalen en dat ligt in NL nu op 8 a 10 ct per kWh. Het is ook natuurlijk een beetje raar als energiebedrijven moeten salderen (en dus zo'n 75 ct per kWh moeten betalen) terwijl ze die stroom elders vele malen goedkoper kunnen inkopen. De salderingsregeling in Nederland is altijd erg luxe geweest. Nergens in Europa kennen ze dat. Bovendien houdt dat de verdere ontwikkelingen tegen, zoals bijvoorbeeld thuisbatterijen waarmee ons netwerk veel gelijkmatiger belast kan worden. In Duitsland en België bijvoorbeeld gaan die als 'warme broodjes' terwijl NL daar nog helemaal niets mee gebeurt. Je kunt met thuisaccu's bijvoorbeeld een dynamisch contract afsluiten dat je gewoon geld oplevert. Terugleveren als de stroom duur is en opslaan als die goedkoop (of zelfs negatief) is. In België zij al energiebedrijven die voor teruggeleverde stroom 25 ct per kWh betalen. Groene stroom kunnen we niet meer missen en wordt zó belangrijk dat energiebedrijven ook daarmee gaan concurreren.

5 Reacties
Erwtje59
Erwtje5916 jan. 2023 - 11:14

Thuisaccu's zijn op dit moment nog heel duur en voor de meeste mensen niet te betalen. Of ze in België als warme broodjes over de toonbank gaan waag ik te betwijfelen, tenzij ze daar veel voordeliger zijn, maar dat ka n ik me nauwelijks voorstellen.

thieu
thieu16 jan. 2023 - 11:20

@Erwtje59 Het gaat er niet zozeer om dat de daar (veel) goedkoper zijn, het gaat er om dat de investering, juist door het ontbreken van een salderingsregeling, veel sneller wordt terugverdient. Ook zonnepanelen in NL zijn een behoorlijke investering die (zeker op dit moment) snel is terugverdient. Gewoon een sommetje maken. Maar, omdat accu's in ons omringende landen zoveel verkocht worden zullen de prijzen gaan dalen. en daar profiteren wij weer van als onze salderingsregeling is verdwenen.

alk
alk16 jan. 2023 - 13:00

Je zegt het precies goed, Energiebedrijven zijn wettelijk verplicht een 'redelijke' vergoeding voor die stroom te betalen en dat ligt in NL nu op 8 a 10 ct per kWh. Je houd alleen geen rekening met de verwerpelijke inslag van op winst beluste energiemaatschappijen. Ik ben helaas veroordeeld tot afname bij Energiedirect, 100% dochter van Essent. Ik, en alle andere gedupeerde klanten krijgen € 0,05 terug voor alle teveel opgewekte stroom. Onze regering met Jetten voorop, onder leiding van een premier met Alzheimer (heeft nergens ook maar één actieve herinnering aan),geeft aan dat er een "redelijke" vergoeding betaald moet worden maar heeft "vergeten" om een minimum prijs wettelijk op te leggen. Zodoende bepaalt de energie maatschappij wat redelijk is.

harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 18:12

thuisbatterijen in Duitsland en België bijvoorbeeld gaan die als 'warme broodjes' : heeft u een paar adressen voor mij, ga ik een paar trailers vol kopen. Die dingen kosten overal zo'n beetje hetzelfde = zie AD, dit-is-waarom-een-thuisbatterij-wordt-afgeraden "Voor een thuisbatterij ben je, afhankelijk van de capaciteit, pakweg tussen de 4000 en 10.000 euro lichter." Het gras elders is altijd groenen, vooral voor de onwetende, tot je er bent, dan blijkt het mos te zijn. Zie ook lohnen-sich-batteriespeicher-fuer-photovoltaikanlagen van verbraucherzentrale.de

harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 18:14

In NL krijg ik van Delta ca 32 ct top en 28 ct dal voor mijn meer teruggeleverde stroom. Dit verdwijnt natuurlijk als de energiedragers, waarmee elektriciteit wordt opgewekt, dalen, als nu met het gas, natuurlijk.

ant40
ant4016 jan. 2023 - 11:01

Dus mensen zonder zonnepanelen betalen voor mensen met, haha. Dit heet dus het creëren van een complottheorie om een wijziging die voor zonnepaneleneigenaren nadelig uitvalt goed te kunnen brengen. Blijkbaar hanteert de Overheid deze tactiek nu ook al. Onbetrouwbare Overheid ten top

2 Reacties
thieu
thieu16 jan. 2023 - 11:10

De enige die hier een complottheorie bedenkt ben jezelf. De informatie die daarover bestaat is al lang bekend en al vaak belicht.

Elsbeth2612
Elsbeth261216 jan. 2023 - 13:20

Vreselijk ze worden steeds onbetrouwbaar der!

Moontje72
Moontje7216 jan. 2023 - 10:55

Ik huur zonnepanelen duur van de woningstichting. Hoe graag had ik ze niet zelf willen kopen en uiteindelijk (al zou het met een lening zijn), er geen kosten meer aan hebben gehad. Ik betaal meer aan huur dan dat ik via saldering terug krijg.

2 Reacties
Willempie_2023
Willempie_202316 jan. 2023 - 11:01

Je vergeet in je berekening dat je ook nog zelf opgewekte stroom direct zelf gebruikt. En die is in principe gratis.

John_1st
John_1st16 jan. 2023 - 11:41

Als voorzitter van een Bewonerscommissie in Noordwijk ben ik het met u eens. In mijn Commissie hebben we dat aangetoond. Indien u in hetzelfde schuitje zit, zonnepanelen laten afkoppelen door de Woningeigenaar, doet hij dit niet, éénmalig € 25 betalen en naar de Huurcommissie stappen.

dekuls
dekuls16 jan. 2023 - 10:53

IK vind dat de salderingsregeleing niet mag stoppen. Eerst zouden er voldoende, en betaalbare, middelen moeten zijn om zelf je opgewekte energie op te slaan. In de winter wek je erg weinig energie op terwijl je wel veel nodig hebt voor o.a. warmtepompen. In de zomer is dat dus weer het tegenover gestelde. Dus ( minimaal een gedeeltelijke ) salderingsregeling bliven behouden.

Willempie_2023
Willempie_202316 jan. 2023 - 10:51

Veel te vroeg om af te bouwen. Het aanschaffen van een accubatterij voor opslag is voorlopig nog veel te duur voor de gemiddelde zonnepanelen eigenaar. En dat zal waarschijnlijk ook op termijn niet veel goedkoper worden, gezien de schaarste aan accucellen voor o.a. elektrische voertuigen. Dynamisch gebruik, ook dat is nog nauwelijks mogelijk. Wie heeft er al een werkend systeem met software die je overproductie van elektrische energie automatisch inzet voor de wasmachine, e-boiler, of andere nuttige toepassingen? Dat is nog nergens beschikbaar, alleen een paar nerds die met smart home techniek experimenteren hebben misschien iets gemaakt, maar dat is nog lang niet algemeen en tegen een redelijke prijs beschikbaar. Die beleidsmakers in Den Haag ...... ze zijn altijd te laat met de opstart van een regeling en als die er dan eindelijk is, is de subsidiepot leeg, of wordt die weer te vroeg afgeschaft. :-(

2 Reacties
thieu
thieu16 jan. 2023 - 11:14

Het is heel goed denkbaar dat de salderingsregeling vervangen gaat worden door een subsidie op thuisbatterijen. De investeringen op thuisbatterijen worden specifiek in NL juist tegengehouden door onze luxe salderingsregeling, waarmee de energieleverancier fungeert als een enorme "thuisbatterij"

J Damen
J Damen16 jan. 2023 - 22:13

Their Hoezo batterij je kan geen stroom voor een half jaar opslaan een corrupte bende daar eerst verplicht zonnepanelen leggen bij nieuwbouw en nu dadelijk in de winter alsnog dik betalen voor stroom voor de warmtepomp die in de zomer niets gebruikt.

snel0026
snel002616 jan. 2023 - 10:50

Als dit doorgaat, dan ga ik mijn slimme meter administratief uit zetten. Dan kan deze niet op afstand worden uitgelezen en kan er geen verschil worden gezien tussen afname en teruglevering. Ik geef dan zelf de meterstanden eens per jaar door en dat zijn dan de gesaldeerde standen. Of zie ik iets over het hoofd?

3 Reacties
Willempie_2023
Willempie_202316 jan. 2023 - 10:55

Kan dat, je slimme meter weer dom maken? Dat zou inderdaad wel slim zijn!

alk
alk16 jan. 2023 - 13:07

Waarom heb jij ooit een slimme meter laten installeren? Liander kwam er bij mij ook mee op de proppen toen ik zonnepanelen aan heb laten leggen. Slimme meter geweigerd. Mijn Ferrarismeter draait op zonnige dagen op volle kracht achteruit. Ik ben de enige die kan zien wat de panelen opleveren en hoeveel de stand jaarlijks terug loopt. Zolang Liander een tekort aan digitale meters heeft kunnen ze deze voorlopig ook niet verplicht opleggen.

harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 18:19

Zelden iets zo doms gelezen. Mijn slimme meter - en alle anderen, die ik gezien heb - geven de afgenomen en teruggeleverde stroom per totaal aan. Op een overzicht krijg ik netjes de verschillen per maand te zien. En u wilt dat allemaal met de hand bij gaan houden ? Vrije tijd te veel ?

agapon1951
agapon195116 jan. 2023 - 10:46

Wat gebeurt er met de stroom die terug geleverd wordt en vervolgens in rekening gebracht wordt bij andere gebruikers van stroom?? Het is een geleverd produkt waar een compensatie tegenover staat. Deze is al beperkt vanwege de zgn kosten van teruglevering. Indien dit zich doorzet moet degene die geen zonnepanelen kunnen betalen een vele malen lagere premie betalen, maar ook degene die deels gebruik maken van net leveringen in combi met zonnepanelen of andere energie voorzieningen. Oplossing: marktwerking teniet doen en weer onder toezicht van de staat en de vele energiebedrijven op non-actief zetten = voor iedereen de torenhoge rekeningen weer betaalbaar.

Familie van Kemenade
Familie van Kemenade16 jan. 2023 - 10:38

Het zoveelste voorbeeld van een onbetrouwbare overheid! Wanneer gaan deze pluchezittende regeerders snappen dat wij ze gekozen hebben.

3 Reacties
Janzegt
Janzegt16 jan. 2023 - 10:45

Dat het salderen afgebouwd zou worden is al jaren geleden gezegd. Dus niets onbetrouwbare overheid.

Ikbenherman
Ikbenherman16 jan. 2023 - 10:55

Wat een goede onderbouwde reactie zeg. Mijn zonnepanelen liggen inmiddels acht jaar op mijn dak en toen ze erop gingen was er al een tijd sprake van dat de salderingsregeling eindig zou zijn. Dus nu niet huilen over een onbetrouwbare overheid. Dat zegt overigens niet dat ik het overal mee eens ben, maar dat is een ander verhaal. Ik ben namelijk wel van mening dat er een knappe terugleververgoeding komt. Wat ik nu teruglever levert mij €0,09 op en wordt direct door mijn buurman ingekocht voor (zeg gemakshalve ) €0,70. Die €0,61 is dus heel snel en makkelijk verdiend door het energiebedrijf.

harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 18:22

"pluchezittende regeerders snappen dat wij ze gekozen hebben ": zodra u met uw oneindig veel beter wetende kennis en kunde minstens 50% van de stemmers hebt kunnen overtuigen op u te stemmen (en te houden). En anders blijft nog altijd de behandeling "De Witt 1672" over.

Bentley2016
Bentley201616 jan. 2023 - 10:35

Als je geen vergoeding meer krijgt voor teruggeleverde stroom dan krijgen de energie bedrijven dus gratis stroom die zij vervolgens voor een hele hoge prijs weer doorverkopen aan mensen die geen zonnepanelen hebben. Moet de burger de energiebedrijven nu nog meer gaan spekken. Gratis doorverkopen zonder investering het moet niet gekker worden. Zonnepaneel eigenaren kunnen beter kijken of het mogelijk is deze overcapaciteit zelf door te verkopen aan b.v. buren, moet toch mogelijk zijn zou ik denken.

G1
G116 jan. 2023 - 10:04

Huishoudens die niet kunnen salderen (omdat het gewoon niet kan door bijvoorbeeld een VVE die dwarsligt) betalen al 20 jaar extra geld om het salderen te financieren. De Volkskrant schrijft daar vandaag over dat huishoudens die geen zonnepanelen hebben maandelijks 17 euro extra aan energiekosten hebben. Ook zijn het overwegend welvarende middenklasse huishoudens die zonnepanelen hebben. Lage inkomens zonder zonnepanelen betalen dus voor de middenklasse. Het kabinet wil nu het salderen afbouwen en beëindigen in 2031. Dat lijkt mij veel te laat. In belgie is het salderen door een rechtzaak als gevolg van een vergelijkbare situatie direct afgeschaft.

1 Reactie
harrybre
harrybre16 jan. 2023 - 18:24

Die VVE bent u - o.a. - zelf. Al de anderen voor de rechter gedaagd ? of wacht ook u met de armen over elkaar, tot de engelen nederdalen om uw problemen op te lossen ?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!