Jongeren ontvangen belangrijke documenten het liefst per post
07-07-2010
• leestijd 2 minuten
Uit onderzoek van het TNT Post Ontvangersonderzoek onder 500 consumenten blijkt dat bijna 50% van de jongeren onder de 34 jaar de voorkeur geven aan het ontvangen van belangrijke documenten, zoals polissen, rekeningen en bankafschriften, per post. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld het gemak van zaken nazoeken door middel van de papieren versie, maar ook het hebben van een bewijs en de leesbaarheid worden als redenen genoemd. Consumenten die hun post liever digitaal ontvangen noemen als voordelen dat je minder opslagruimte hebt en dat je zoveel mogelijk zaken online kunt afhandelen.
Vooral post van financiële instellingen ontvangen de consumenten het liefst in papieren vorm. Het is dan ook opmerkelijk dat slechts 26% van de consumenten op eigen initiatief bij de bank heeft aangegeven afschriften niet meer per post willen te ontvangen. Daarbij blijkt dat de keuzevrijheid voor post of digitaal de loyaliteit van de consumenten richting het bedrijf beïnvloedt. 25% geeft aan zeker van bank te veranderen als ontvangst per post niet meer mogelijk is.
Uit het onderzoek blijkt dat de vorm van ontvangst van facturen de snelheid van betalen beïnvloedt. Zo geeft 11% aan dat zij een papieren factuur sneller betalen dan een digitale factuur, 12% betaalt een digitale rekening sneller. Een digitale factuur wordt dan vaak wel geopend, maar niet betaald omdat consumenten dit vergeten.
Daarnaast is nog gebleken dat papieren post meer aandacht krijgt dan digitale post. De helft vindt reclame per e-mail irritanter dan reclame per post. Acties en aanbiedingen bij papieren facturen worden door 1 op de 4 consumenten nog eerder bekeken en 1 op de 3 leest commerciële informatie die wordt bijgesloten bij een factuur of bankafrekening wel eens of altijd.
Bron: TNT Post