Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Internetaanval legt ING en iDeal plat

06-04-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
600x275_hacking_01.jpg
Een grote internetaanval heeft vrijdag het internetbankieren van ING platgelegd. Ook het betaalsysteem iDeal was vrijwel helemaal uit de lucht. De aanvallers bestookten de sites met dataverkeer, zodat ze nauwelijks bereikbaar werden. Het is niet bekend wie achter de zogeheten DDoS-aanval zitten en wat zij ermee wilden bereiken.
Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken zijn de systemen van de banken niet gehackt. De veiligheid van internetbankieren, mobiel bankieren en betalen via internet is dan ook niet in gevaar geweest. Klanten van ING konden vrijdagmiddag vanaf kwart over 1 niet meer internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet. Verder lag de website van de bank plat. Enkele uren na het begin van de aanval kwam het betalingsverkeer langzaam weer op gang. Woensdag kampte ING ook al met een grote internetstoring.
Maatregelen
Een woordvoerder van ING zei tegen het ANP dat het bedrijf een aantal maatregelen heeft om de systemen te beveiligen, zoals firewalls.,,Het netwerkverkeer was echter zo groot, dat de firewalls ook de gewenste klanten tegenhielden. Daardoor kon je als klant nergens meer bij.'' Door het netwerkverkeer via andere routes te laten lopen, werd de aanval teruggeslagen.
Storing
Op hetzelfde moment dat de storing begon bij ING, kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. Het systeem kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze klant zijn, problemen ondervonden. Klanten van ING en SNS konden niet afrekenen en vijf banken konden daarnaast opeens geen contact meer krijgen met webwinkels die bij hen zijn aangesloten. Currence, het bedrijf achter het betalingssysteem, meldde rond kwart over 4 dat de storing volledig voorbij was.
Zorgelijk
Premier Mark Rutte noemde de storing 's middags ,,een zorgelijke ontwikkeling''. ING sprak op dat moment nog van ,,een technisch probleem'' en benadrukte dat er geen sprake was van een cyberaanval.
Rabobank en ABN Amro ontsprongen de dans vrijdagmiddag grotendeels. Weliswaar hadden ook hun klanten problemen met iDeal, maar het internetbankiersysteem werkte wel naar behoren. Currence meldde dat het pin-systeem, waar het bedrijf ook verantwoordelijk voor is, niet getroffen was door de storing.
Regeling
De Consumentenbond wil dat er een wettelijke regeling komt zodat klanten compensatie kunnen krijgen als ze worden getroffen door dergelijke storingen bij banken. De bond roept de politiek op aan een regeling te werken.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!