Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING stelt omstreden proef voorlopig uit

17-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Logo_ING_27.jpg
De proef van ING om klantgegevens te gebruiken voor commerciële doeleinden, gaat voorlopig niet door. Dat stelt Nick Jue, directeur van ING Nederland, maandag in een open brief aan zijn klanten, waarin hij excuses aanbiedt voor de ontstane onrust over de omstreden proef.
'We willen de tijd nemen'
,,Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden'', aldus Jue.
'Niet duidelijk genoeg'
De directeur zegt dat de bank vorige week in een interview, waarin de proef werd aangekondigd, ,,niet duidelijk genoeg is geweest'' over het gevoelige onderwerp. ,,Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen. Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer. Ik bied u dan ook allereerst mijn excuses aan voor de ontstane onduidelijkheid en de onrust waartoe dit heeft geleid'', zegt de directeur.
Klanten helpen
Jue benadrukt dat de individuele klant- en transactiegegevens niet door ING met derden zullen worden gedeeld of verkocht. ,,De proef die in Het Financieele Dagblad werd genoemd was bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren. Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken.''
'Goed nieuws'
Het plan van ING oogstte vorige week een storm van kritiek vanuit de politiek, toezichthouders, de Consumentenbond en klanten van de bank.
De Consumentenbond noemt het goed nieuws dat het plan nu is uitgesteld. ,,We hopen natuurlijk dat het helemaal van de baan is. ,,Hier is zoveel verwarring en onrust over ontstaan, heel slecht voor het vertrouwen'', zegt een woordvoerster. ,,Laat ze nou eerst eens zorgen dat de bancaire dienstverlening op orde komt, daar valt nog heel veel te verbeteren.'' ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!