ING gaat huizenbezitter actiever benaderen
11-12-2012
• leestijd 1 minuten
ING gaat 20.000 huiseigenaren, van wie de bank vermoedt dat ze financiële problemen zullen krijgen, actief benaderen om betalingsachterstanden op de hypotheek te voorkomen. Ook kunnen klanten vanaf dinsdag bellen met een 'Hypotheek Hulplijn' van de bank voor financieel advies, maakte ING bekend.
Late melding
,,We ervaren dat de klant met financiële problemen zich pas laat meldt bij de ING, dit willen we doorbreken. Hoe eerder de klant met ING in gesprek gaat, hoe meer we kunnen betekenen voor de klant en hoe groter de kans dat een achterstand wordt voorkomen'', aldus de bank.
Hypotheekverstrekkers grijpen normaal gesproken pas in als een klant stopt met betalen, maar dan is het volgens ING al vaak te laat. De groep mensen die ING actief gaat benaderen zijn onder meer starters met hoge hypotheken, personen die al eerder betalingsachterstanden hebben gehad en kleine zelfstandige ondernemers.
Stijging betalingsachterstand
Het percentage huiseigenaren met betalingsachterstanden op de hypotheek is bij ING licht opgelopen van 1 procent in het derde kwartaal vorig jaar tot 1,3 procent in het afgelopen kwartaal.
ANP