ING-directeur biedt excuses aan
04-04-2013
• leestijd 1 minuten
Welgemeende excuses. Dat was wat klanten van ING die woensdag te maken kregen met de grote storing bij de ING, donderdag kregen. Hoogstpersoonlijk van directeur Nick Jue van ING Nederland, in een verklaring op de website. Of klanten genoegdoening krijgen voor hun ‘leed’, in de vorm van een presentje of iets dergelijks, kon een woordvoerder niet zeggen.
'Geen rente berekend'
Hij benadrukte wel dat klanten die tijdelijk onterecht rood hebben gestaan, geen rente over die roodstand berekend zal worden.
,,U heeft door de verstoring hinder ondervonden'', schrijft directeur Jue op de site. ,,U mag van ons verwachten dat u gemakkelijk en foutloos uw bankzaken dagelijks bij ons kunt regelen. Hier zijn wij gisteren helaas niet in geslaagd.'' Volgens Jue zijn alle problemen verholpen.
ING onderzoekt de gang van zaken. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de technische oorzaken van de storing, maar ook naar de communicatie met klanten.
Oorzaak onderzocht
De bank wil zo snel mogelijk achterhalen hoe de omvangrijke storing bij het internetbankieren kon ontstaan. Dat liet een woordvoerder van de bank weten. Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) is bij dat onderzoek betrokken.
Door een technische storing ontstond er dinsdagnacht een grote vertraging bij de verwerking van betaalopdrachten door ING. Hierdoor was er sprake van dubbele afschrijvingen, waardoor het saldo van veel rekeninghouders niet meer klopte. Klanten die hierdoor onterecht rood hebben gestaan, worden daarvoor geen kosten in rekening gebracht. ANP