Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

'Informatienummer' vlogger Snapking geblokkeerd door ACM

6 jul 2017
  •  
leestijd 2 minuten
snapking screenshot youtube
De Autoriteit Consument & Markt heeft een telefonisch informatienummer van vlogger Snapking uit de lucht gehaald. Snapking beloofde bellers te onthullen wie de moeder is van zijn kind. Fans, die moesten betalen voor de telefoontjes, stonden lang in de wacht. Slechts enkelen, vijf volgens de ACM, kregen Snapking aan de lijn. De belkosten liepen op tot 13.000 euro voor in totaal 6450 telefoontjes.
Onder zijn vlog, die nog op YouTube staat, schrijft Snapking: "JE KAN ME BELLEN.. blijf in de wachtrij staan bij ongeveer 5/10 min verbind ik je door met mij ik kan niet iedereen te woord staan maar ik hoop de meeste wel succes met bellen!"
'Snapentertainment'
Snapking is de handelsnaam van Snapentertainment. De vlogger spoorde bellers aan om te bellen naar dit nummer zonder dat duidelijk was onder welke voorwaarden zij hem te spreken kregen. De bellers werden vervolgens lang in de wacht gezet zonder dat zij iemand aan de lijn kregen.
Ingegrepen na klachten
De ACM kreeg via twitter en het consumentenloket ConsuWijzer verschillende klachten over het informatienummer. Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid.
Verdere schade voorkomen
Uit onderzoek van de ACM blijkt dat tussen 21 maart en 14 april 2017 ruim zesduizend keer is gebeld naar het informatienummer. In slechts vijf gevallen kreeg een beller Snapking aan de lijn. De totale belkosten voor consumenten bedragen ruim 13.000 euro. Om verdere schade voor consumenten te voorkomen heeft de ACM het nummer ingetrokken.
Voorwaaden 0909-nummers
De 0909-nummers zijn bestemd voor amusement, zoals spelletjes, prijsvragen of horoscopen. Bellers naar een informatienummer moeten vooraf weten wat ze betalen en wat de andere voorwaarden van het gesprek zijn. Deze informatie moet duidelijk zijn voordat het gesprek start. De exploitant moet een dienst aanbieden en de beller mag niet onnodig lang aan de lijn gehouden worden. Gebeurt dat toch? Dan mag de ACM het nummer intrekken. Bronnen: ACM/Kassa/YouTube Afbeelding: screenshot YouTube

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar