NPO
Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Hygiëne bij hotels beoordeeld in Consumentenwijzer voor hotels

27 nov 2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1 keer bekeken
hotelkamer 1127

Vandaag is de beloofde Consumentenwijzer voor hotels, dat inzicht geeft of een hotel de Schoonmaakcode heeft getekend of niet, geïntroduceerd door CNV Vakmensen. Kassa besteedde in oktober nog aandacht aan hotelhygiëne. Uit onze steekproef bij zes hotels bleek dat veel hotelkamers in ons land niet goed worden schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Dit was aanleiding voor de Consumentenwijzer.

Volgens CNV Vakmensen horen de hotelschoonmakers niet de schuld van dit probleem te krijgen. De opleidingen in de schoonmaakbranche zijn volgens de vakbond prima geregeld. Het probleem is volgens de bond dat schoonmakers niet de kans krijgen hun werk goed te doen, "simpelweg omdat ze er de tijd niet voor krijgen", aldus CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. "Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van geld. Hotels willen het allemaal zo goedkoop en dus zo snel mogelijk. Drie tot vier kamers in een uur, dan kun je een kamer echt niet goed schoonmaken. Dat snapt iedereen, zou je zeggen. Maar veel hotelbazen denken kennelijk dat het prima kan."

Schoonmaakcode

De vakbond hamert er al jaren op dat hotels hun verantwoordelijk horen te nemen door de Schoonmaakcode, ook bekend als 'Code Verantwoordelijk Marktgedrag' te tekenen. Hierin beloven de betrokken partijen, namelijk opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven, om de schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. Dat betekent onder andere dat werknemers betaalt horen te worden voor de gewerkte uren en niet voor het aantal schoongemaakte kamers.

Wel of niet tekenen van code

Met de Consumentenwijzer gaat de vakbond na welke hotels de code wel en niet hebben getekend. Hiermee hoopt de bond hotelgasten bewust te maken van het probleem. Op dit moment brengt de bond vooral hotels in Amsterdam in beeld, omdat daar de campagne van het CNV vorig jaar is begonnen. De komende tijd wil het CNV ook steden in andere hotels langs de meetlag leggen. Die worden dan in een update van de Consumentenwijzer verwerkt.

Bron: CNV Vakmensen

Meer over:

, , , , , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!