Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Hygiëne in Nederlandse hotelkamers laat - ondanks corona - te wensen over

9 okt 2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
408 keer bekeken
vies hotel kassa 1127
Veel hotelkamers in ons land worden niet goed schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Schoonmakers blijken bedden en wc’s niet schoon te maken en gebruikte handdoeken op de kamer te laten hangen.
Dit blijkt uit een steekproef onder zes bekende hotels die werd uitgevoerd door Kassa dat hiervoor samenwerkte met reisjournalist Daan Vermeer. De journalisten maakten hierbij gebruik van een UV-marker waarmee ze op twintig objecten markeringen achterlieten in de kamers. Toen ze kort na hun overnachting onder een andere naam opnieuw een reservering maakten voor dezelfde kamer bleek deze in bijna alle gevallen niet goed schoongemaakt te zijn.

Kamers van bekende hotels niet schoon

De journalisten boekten kamers in vestigingen van Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt).
Bij het Bastion-hotel bleken de kussenslopen, dekbedden en lakens van beide bedden niet te zijn vervangen. Bij de bezochte hotels van Fletcher, Ibis en NH Hotel werd maar één van de twee bedden verschoond. Bij slechts één hotel was het toilet compleet schoongemaakt. 
In vijf van de zes kamers werd een groot deel van de achtergelaten markeringen op de lichtschakelaars, bureaus en nachtkastjes teruggevonden. Ook bleken meerdere handdoeken niet vervangen te zijn. Het Bastion-hotel maakte het wel heel bont: het plastic wegwerpbekertje waaruit gedronken was, bleek er gewoon nog te staan.

CNV: schoonmakers onder grote druk

De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen. Via het meldpunt voor hotelschoonmakers komen hierover geregeld meldingen binnen. ‘We weten dat dit het topje van de ijsberg is’, vertelt bestuurder Jan Kampherbeek. ‘Veel hotelschoonmakers durven zich niet te melden, uit angst om hun baan kwijt te raken. Het grootste probleem is dat veel schoonmakers onder enorme druk staan en te weinig tijd krijgen om een kamer fatsoenlijk schoon te maken. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.’
De organisatie hamert er daarom al jaren op dat hotels hun verantwoordelijkheid nemen en de Schoonmaakcode ondertekenen. Daarmee beloven zij schoonmakers op een nette manier te behandelen en te betalen per gewerkt uur en niet per schoongemaakte kamer. Kampherbeek: ‘Wij pleiten voor een landelijke consumentenwijzer, zodat consumenten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend of niet.’

Hotels: schoonmaakprotocollen bekijken

De hotels laten in afzonderlijke reacties weten de bevindingen van het tv-programma serieus te nemen en hun schoonmaakprotocollen en -controles opnieuw te bekijken.
Je ziet het in Kassa, zaterdag 10 oktober om 19.05 uur, NPO 1.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

J.Pol
J.Pol12 okt 2020 - 11:16

Verwondert me niet. In alpine hutten, waar water schaars is en er soms maar 1 ruimte om je (m/v) met koud water te wassen, toonden Belgen, Fransen, Duitsere Italianen etc. geen valse schaamte om zich van boven en onderen naast elkaar te wassen (m/v). Je transpireert enorm tijdens alpine klimtouren. Je dan niet wassen veroorzaakt zelfs kapotte huid.. Frappant: Hollanders arriveerden als laatsten aangekleed, met een tandenborstel.. En stonken in het Matrassenlager (een bak waarin je met 10-15 naast elkaar in je slaapzak kruipt) enorm. Had ook zelfde ervaring als dienstplichtige (60er jaren). Holland is niet zo'n proper landje..

Jos v Aalst
Jos v Aalst10 okt 2020 - 17:39

Suggestie; probeer een andere vorm van schoonmaken; BV met een Steamer die maar 5% water verbruikt en een temperatuur van 200 graden bereikt onder 8 bar Druk. Tevens zijn alle chemische schoonmaakmiddelen overbodig.

2 Reacties
Jacquu
Jacquu10 okt 2020 - 17:55

Makkelijk praten 10 minuten de bedden opmaken en de rest 10minuten badkamer afstoffen alles in details verzorgen nee geen stoommachine die word allen gebruikt door de technische dienst om bedwantsen te elimineren.

Jacquu
Jacquu10 okt 2020 - 18:02

24 checkouts in een tijd van 5 uur volgende gasten checken om 2 uur weer in en in de niet te vergeten in deze zelfde tijd van 5 uur 15 stay overs wat stoom machine ken je vak!

Pietjebo
Pietjebo10 okt 2020 - 17:24

En nu van der Valk? Jullie zeggen dat zij ook gecontroleerd zijn maar wat was de coclusie?

retep007
retep00710 okt 2020 - 17:22

De laatste maanden /weken zij er veel schoonmaaksters die bijna altijd via andere bedrijven werken als uitzendkracht uitgeknikkerd. De eigen hotel medewerkers die niet zo veel te doen hebben moeten nu kamers schoonmaken. Hier is bijna geen controle op en zijn hier niet voor opgeleid.
De laatste jaren zijn het aantal minuten om een kamer schoon te maken steeds verlaagd. Als de dames het niet op tijd schoon krijgen is dat "eigen tijd", ja zo kan de vakbond wel 10,35 euro per uur afspreken maar levert per saldo niets op.

1 Reactie
Jacquu
Jacquu10 okt 2020 - 17:46

Schandalig ik heb jaren gewerkt in de housekeeping..
Een honger loontje en de behandeling van het personeel ronduit schandalig.
Voor je eigen lunch betalen enz..
De horeca is niet meer zoals het geweest is koks die onder betaald worden ga zomaar door..
De onderwaardering
De werkdruk de controles de minachting
Ik hoop dat dat eindelijk de volledige aandacht gaat krijgen.
De meeste zijn vrouwen met kinderen komen uitgebrand thuis nergens fut meer in
Idd als slaven

Danielle666
Danielle66610 okt 2020 - 17:21

Absurd schandalig !!!!!