Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Huurwoningwebsites onduidelijk over hun diensten

04-08-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
190 keer bekeken
  •  
sleutel_huur

Huurwoningwebsites zijn niet altijd duidelijk genoeg over hun diensten, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zo is het voor woningzoekers die zich inschrijven op zo'n site niet altijd helder dat deze platforms alleen een zoekservice bieden en niet bemiddelen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Mensen die een huurwoning zoeken in de huidige krappe woningmarkt, maken gebruik van verschillende zoekmogelijkheden zoals huurwoningwebsites om een geschikte woning te vinden. Het is belangrijk dat deze websites duidelijk zijn over de dienst die zij aanbieden en consumenten niet misleiden. We hebben verschillende huurwoningwebsites hierop aangesproken en het onderzoek voor nu beëindigd."

Transparantie

Mensen op zoek naar een huurwoning kunnen terecht bij websites die tegen betaling een overzicht geven van het aanbod aan huurappartementen, -kamers of woningen. Als het hier puur om een zoekdienst gaat, moeten de websites volgens de regels wel duidelijk maken dat ze zelf geen contact leggen met de verhuurders, waarschuwt de ACM. Ook moeten de sites klanten goed informeren hoe actueel de informatie op de site is en wat de kosten van een abonnement op de dienst zijn.

Bron: ACM/ANP

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!