Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Hoe reken je af in de winkel als dat niet contant kan?

29 mei 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1146 keer bekeken
betalen contactloos pinnen mobiel 1127
Vanwege de kans op het overdragen van het coronavirus wordt in veel winkels contant geld niet meer geaccepteerd. Mogen euromunten en -biljetten worden geweigerd als je afrekent in bijvoorbeeld de supermarkt? En welke alternatieven zijn er voor contant betalen? We zetten het voor je op een rij.
Het bedrag waarmee je contactloos kan betalen, is in maart verhoogd naar 50 euro. Hierdoor hoef je minder vaak handmatig je pincode in te voeren. Winkels en banken willen zo een steentje bijdragen aan het voorkomen van verdere verspreiding van corona. Toch vragen mensen zich af: die euro's zijn toch een wettig betaalmiddel? Mag een winkel jouw eurobiljetten en -munten weigeren als je afrekent?

Contant geld weigeren? Ja, dat mag

Kassa liet vorig jaar zien dat niet alleen winkels maar ook gemeenten, ziekenhuizen en apotheken steeds vaker geen cash meer accepteren. Voor kwetsbare groepen, zoals ouderen, slechtzienden of laaggeletterden, is het ‘pin only’-beleid een vervelende trend. Toch mag cash geld wel degelijk geweigerd worden. De wet stelt niet verplicht om contant geld te accepteren. Winkels, gemeenten en andere partijen mogen dus zelf bepalen hoe er betaald wordt. Wel moet de klant duidelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld door een raamsticker of kassasticker, welk betaalmiddel wel of niet wordt geaccepteerd.

Waarmee betaal je in een winkel?

Als je in de winkel wilt afrekenen, welke opties heb je dan? We zetten de gangbaarste op een rij, met de voor- en nadelen.
- Met de pinpas en pincode:
Voordeel
Je hoeft geen grote bedragen mee te nemen in de portemonnee.
De betaalpas is verzekerd tegen verlies of diefstal.

Nadeel
Op het moment van betalen zie je niet hoeveel geld je nog over hebt.
Dieven kijken graag mee.
Je moet de code onthouden.
Je raakt de toetsen aan van het betaalapparaat (vergroot de kans op corona-overdracht).
- Contactloos (via de chip in pinpas, je smartphone of ‘wearable’)
Voordeel
Je hoeft geen pin in te toetsen (voor bedragen tot en met 50 euro).

Nadeel
Ben je je pas of mobiel kwijt? Of is deze gestolen? Zonder pincode in te voeren kan iemand anders er, per keer bedragen tot 50 euro, mee betalen.

Wil je meer weten over contactloos betalen en de diverse opties die er zijn? De Betaalvereniging Nederland legt het hier voor je uit.
- Creditcard
Voordeel
In het buitenland handig, voor bijvoorbeeld een huurauto.
Is ook te gebruiken voor online betalingen.
Je betaalt achteraf; aan het einde van de maand worden betalingen verrekend.
Bij de meest creditcards zijn aankopen verzekerd (tegen diefstal, vermissing).

Nadeel
Omdat je achteraf betaalt, kun je geld uitgeven terwijl je dat eigenlijk niet hebt.
De rente is hoog als je niet tijdig betaalt.
Je betaalt voor een pas, meer dan bij een gewone pinpas.
- Contant geld
Voordeel
Je geeft niet meer uit dan je bij je hebt.
Grip op geld: je kunt tellen wat je spendeert.

Nadeel
Soms heb je te weinig bij je.
Een dikke portemonnee van al het muntgeld.
De directe uitwisseling van munten en biljetten aan de kassa verhoogt de kans op corona-overdracht.

Contactloos betalen het populairst

Of je het fijn vindt of juist niet, ‘pin only’ rukt steeds verder op. Inmiddels is het 'ouderwetse' pinnen, met je bankpas en pincode, al voorbijgestreefd door contactloos afrekenen, meldt de Betaalvereniging Nederland.
Een opvallend feitje uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank uit 2019: Een kwart van alle consumenten gaf te kennen niet over een contactloze betaalpas te beschikken, terwijl meer dan 90 procent van alle passen inmiddels wél contactloos is. Wil jij controleren of je contactloos kan afrekenen met jouw bankpas? Als dit logo op de pas staat kan het:
contacloos logo symbool 2

‘Zorg altijd voor een bedrag aan cash’

De Nederlandsche Bank vindt niet dat contant geld helemaal mag verdwijnen. De techniek van online systemen is feilbaar: storingen in het digitale betalingsverkeer komen soms voor. Ook zouden hackers in staat kunnen zijn om banksystemen plat te leggen. Het Nibud raadt huishoudens dan ook aan om altijd minimaal 50 euro contant geld in huis te hebben.
Bronnen: Nibud, Consumentenbond, Betaalvereniging Nederland, Pin.nl, Kassa
Bekijk ook: Contant geld is het enige echte geld dat van jou is

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (33)

christin
christin5 jun 2020 - 5:02

Ik betaal de boodschappen altijd via mijn pinpas en daarnaast neem ik soms extra geld op bij de kassa zodat ik cash geld heb voor verjaardagen of zo.  Contante betalingen doe ik alleen op de club voor koffie of een drankje in de pauze en na afloop want die extra inkomsten zijn essentieel voor de clubkas. Jongelui zullen vaak digitaal betalen denk ik maar de meesten willen gewoon cash geld in hun zak. Vooral mensen met een uitkering of via een bewindvoerder moeten leven. Geld is niet besmettelijk. 

frits
frits1 jun 2020 - 21:03

Ik betaal alleen via pinpas of GSM heb nooit geen last van vals geld, is mij een keer overkomen met 50.- €. Op de bank app kun je meteen zien wat je saldo is dus je hebt je uitgaven in de hand. Beter dat het contante geld wat al door vele (Corona) handen is gegaan.

john4711
john47111 jun 2020 - 20:03

Ik zie nog een nadeel van contant geld bij de kassa. Mensen die contant afrekenen houden de rest van de rij op. Duurt gewoon te lang. Heeft u 10 cent erbij? Ik zal even kijken.

3 Reacties
Kassagebruiker
Kassagebruiker1 jun 2020 - 21:02

Dàt zal toch wel meevallen, vroeger was dat de vraag nog, heeft us wat klein erbij. Tegenwoordig gebueurd dat niet want de gemiddelde kassiere vraagr dat niet meer.

christin
christin5 jun 2020 - 5:22

Doe normaal zeg, je bent een uitslover die niet met tijd kan omgaan. Geen tijd hebben is een dooddoener eerste klas. Ik sta ook weleens wortel te schieten bij een kassa omdat een klanten zoals jij heel veel boodschappen hebben en ik daar op moet wachten tot jij eindelijk klaar bent.. Dus met dat oude vrouwtje die weinig koopt heb ik geen moeite hoor. Trouwens ik sta weleens bij een servicebalie en dan moeten klanten kraskaarten of loten laten controleren enz. nou en dan word ik woest. Dat moeten ze acuut afschaffen in een supermarkt. Dan denk ik ga naar de Bruna voor die onzin. 

John1313
John13138 jun 2020 - 10:42

De vraag om een dubbeltje of stuiver erbij kun je ook zelf voorzien alvast neerleggen.
Als je haast hebt kom loop je in deze corona tijd wel meer tegen teleurstellingen aan, sorry even wachten, u kunt nog niet naar binnen de winkel is vol....

christin
christin1 jun 2020 - 19:31

Betalen via mijn mobiel kan ik niet en dat hou ik zo. 

christin
christin1 jun 2020 - 19:28

De boodschappen betaal ik altijd via de betaalpas. Op verjaardagen geef of krijg ik altijd een envelop met inhoud in een leuke kaart. Contributie van onze vereniging incasseer ik als penningmeester contact. De opbrengsten van de bar gaan ook contant want het zijn maar kleine bedragen. Winkels die geen contact geld aanpakken ga ik vermijden. Een viskar of een bloemenstal willen juist contant geld. Ze doen opeens alsof geld besmet is met corona hahaha, Wat een verstand. Mensen doe normaal!!!!!!

1 Reactie
frits
frits1 jun 2020 - 21:05

contant geld snap ik, lekker zwart, wordt nergens geregistreerd.

Wilma-60
Wilma-601 jun 2020 - 16:39

Ik betaal contant, kan dat niet, laat ik de boodschappen staan en er zijn winkels genoeg hoor. Hoe meer men contactloos betaald , hoe meer controle hebben ze op de mensen en volgens mij, hebben ze al genoeg controle !!! Ach en zwart geld dat hebben de meeste gewone mensen niet dan moet je al in de middenklasse of hoger zitten, daar zit misschien wel zwart geld ? 

wong
wong1 jun 2020 - 15:31

Ik betaal altijd met de pinpas. Het voordeel is dat je nooit vals geld terugkrijgt en voor de ondernemer is het ook voordelig, want die hoeft ook geen contant geld in de kas te hebben. Dus ook geen kans op overvallen. Van mij mogen ze contant geld helemaal afschaffen. Als goededoelenorganisaties slim zijn, dan bieden ze bij collectes ook de mogelijkheid om via de PIN te doneren. Dat ouderen niet met de PIN overweg kunnen, is baarlijke nonsens. Als ze een telefoonnummer van tien cijfers in kunnen toetsen, dan kunnen ze ook een PINcode van vier cijfers intoetsen. Ter informatie: ik ben zelf 80!!

1 Reactie
frits
frits1 jun 2020 - 21:06

IDD helemaal mee eens.

tontoos
tontoos1 jun 2020 - 13:40

Ik betaal meestal contant en dat corona praatje moet ik van op de pot als ik zie dat die meiden ook nog handschoenen aan hebben, als ze mijn geld niet willen ook goed dan ga ik wel naar een ander.maar mijn geld blijkt nog steeds goed te zijn. 

[verwijderd]
[verwijderd]1 jun 2020 - 12:42

Deze opmerking is verwijderd

1 Reactie
betty kaminskas
betty kaminskas1 jun 2020 - 12:53

vraag ik me ook af!!

s.schut
s.schut1 jun 2020 - 12:30

Wij betalen nog altijd contant, ook bij winkels waar staat dat je alleen mag pinnen zoals bij de Action en Kruitvat. Wij willen overzicht blijven houden van onze uitgaven. Het is schandalig dat ze dit erdoorheen willen jassen onder het mom van corona.

2 Reacties
elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 13:17

Heel goed. Hoi de controle zelf 

frits
frits1 jun 2020 - 21:08

Overzicht ? die heb ik beter met een pinpas, en bank app.

marijke77
marijke771 jun 2020 - 12:06

Contant betalen moet altijd mogelijk zijn. Zou verplicht moeten zijn. Geld is een wettelijk betaalmiddel. 

1 Reactie
christin
christin5 jun 2020 - 5:26

precies, ik krijg op mijn verjaardag altijd contant geld van vrienden en familie en daar doe ik dan leuke dingen mee en zelf doe ik dat ook voor mijn kinderen en kleinkinderen, dan koop ik een leuke kaart en doe daar het geld in

gerrit250
gerrit2501 jun 2020 - 11:50

De overheid wil contant geld graag kwijt. Dan kunnen ze controle op al je doen en laten uitoefenen. Als ze denken dat ze daar de criminelen een slag toebrengen dan hebben ze het mis.Die vinden wel andere wegen. Wat ik wel goed vind is dat je kennelijk maar tot een bepaald bedrag (ik meen 3000 Euro) contant mag betalen. Daarboven schijnt een ontvanger, bijv. bij aankoop van een auto, te moeten aantonen van wie ze het ontvangen hebben. Mijn grote bezwaar tegen pinnen is dat winkels waar ik veel kom, zoals AH , Jumbo, Aldi, etc je koopgedrag bijhouden en analyseren. Als ze dan ook nog je e-mailadres hebben (nooit geven) dan kun je ervan op aan dat je reclame in je mailbox krijgt. Betaalgegevens van consumenten worden gewoon verhandeld.

2 Reacties
simon55
simon551 jun 2020 - 12:39

Zoals u wel gezien zult hebben op de TV , wil Jan Jurk , Timmermans dat we minder , zo niet helemaal geen vlees meer eten. Dat ze uw koopgedrag opslaan is het volgende. U krijgt binnen afzienbare tijd  , een boodschappen lijstje door de brievenbus en kunt u zien op welke dagen u wat moet kopen en eten.

manwijf
manwijf3 jun 2020 - 9:27

@simon Daar zou ik inderdaad niet gek van op kijken. Misschien niet een heel boodschappenbriefje, maar op z'n minst een waarschuwing dat u niet te veel vlees meer mag kopen. Nu nog onvoorstelbaar, maar binnenkort mogelijk door meer macht van de EU. Kwestie van tijd. Makke schapen, die alles maar wegwuiven kunnen nog wel eens van een koude kermis thuis komen. Als je zelf te vertrouwen ben, wil dat nog niet zeggen, dat de overheid dat ook is.  

gerrit250
gerrit2501 jun 2020 - 11:47

Je mag nu bepaalde firma's toegang tot je betaalrekening geven. Een zeer onzalig idee van de banken. Dan kan bijvoorbeeld een postorderbedrijf kijken of je genoeg saldo op je rekening hebt bij een bestelling. Ik zal dat zeker nooit doen.
Vraag: Zijn er hier mensen die die toestemming gegeven hebben??

1 Reactie
frits
frits1 jun 2020 - 21:09

IDD

frits
frits1 jun 2020 - 11:40

Sinds de pinpas bestaat gebruik ik deze en heb daar mijn GSM aan toegevoegd, voor echte nood gevallen heb ik 10,- € en gebruik verder helemaal geen contant geld, ooit heb ik een vals briefje van 50,-€  gehad die was ik dus kwijt, kan mij nu niet meer gebeuren.Nooit problemen, ik hoef geen fysiek geld meer en doe alles digitaal.

2 Reacties
elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 13:19

Ja, jij hebt die luxe, heel veel mensen niet....

manwijf
manwijf3 jun 2020 - 9:31

@frits Doe maar stoer! Het is heel naief om te denken dat banken het goed met je voor hebben. Dat hebben ze nl niet. Volgzame mensen als jij daar hebben ze er graag een land vol van. Lekker makkelijk onder de knoet te houden. Dat jij de gevaren niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik help je wel herinneren als de eerste tekenen daar zijn. 

clio23
clio231 jun 2020 - 11:13

Ik kom al maanden niet bij het Kruidvat waar ik normaal kom, zit niemand meer achter de kassa, moet alle handelingen zelf doen en mocht er ook geen internetbestellingen laten afleveren. Misschien is dit inmiddels veranderd maar mij zien ze daar niet meer. Binnen een straal van 5 km zitten er nog 3 plus 2x Trekpleister die wel normaal werken.

3 Reacties
frits
frits1 jun 2020 - 21:10

Wat is normaal, je bedoeld ouderwets.

manwijf
manwijf3 jun 2020 - 9:33

@clio Kruidvat is een Chinese onderneming. Moet je na deze corona-crisis al helemaal geen zaken meer mee willen doen. Die ellende hebben we immers ook aan hun te danken.

manwijf
manwijf3 jun 2020 - 9:35

@frits Ouderwets ben je pas als je slaafs achter de overheid aan loopt. 

Kassagebruiker
Kassagebruiker1 jun 2020 - 11:02

Als mijn geld, cash , geweigerd wordt, koop ik daar niks, al is het een winkelkar vol diepvries. Cash geld is en en blijft een wettig betaalmiddel. Bij de garage moest is 800 euri's aftikken, er was niet gemeld pinnen, ze accepteerden het zonder problemen.

elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 11:00

Dit is niet zomaar een dingetje, ze willen controle. Onzin die corona. 

1 Reactie
christin
christin5 jun 2020 - 5:38

Klopt, ook de komende 1.5 m. afstand is daar op gebaseerd. Zodat ze via de 5 G alles kunnen controleren waar je bent en wat je doet. Vergis je niet. Dit is een heel rare tijd aan het worden. Dit heet het nieuwe normaal. Jaja, ik noem het stasipraktijken. Controle over de mensheid zonder geweld snap je.

mark de kruijf
mark de kruijf1 jun 2020 - 10:56

Ik heb altijd Gled contact  bij mij want als er stroom uitvalt dan kun niet eens pinnen en daar denk men niet over na en ik heb altijd een gezegd mocht de winkelier mij aanhouden dan zeg ik tegen de politie ik heb aangeboden om contant te betalen maar hij wou niet hebben werkt heel goed.

janbouman50
janbouman501 jun 2020 - 10:48

Ik betaal gewoon met geld.en je kan het over al met geld betalen hier.?

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 10:40



Ik vind het altijd heel vervelend wanneer er juist alleen maar met contant geld betaald kan worden. Toen ik 10 jaar geleden in deze regio kwam wonen wist ik niet wat me overkwam. Zoveel winkeltjes waar je alleen contant kon betalen. Dat is nu wel een stuk verbeterd. Zelfs een echte creditcard (master of visa) wordt steeds meer geaccepteerd. Contant geld of (cheques zoals in Frankrijk).... dat vind ik alleen maar lastig, zeker nu je voor kleine bedragen simpel contactloos kunt betalen.

2 Reacties
Kassagebruiker
Kassagebruiker1 jun 2020 - 11:05

Credit cards worden echt niet overal geaccepteerd, probeer je boodschappen bij appie oid er maar mee te betalen.

spikkel
spikkel2 jun 2020 - 7:51

Ik heb al 12 jaar een creditcard om veilig online te shoppen. Deze creditcard werkt precies hetzelfde als een pinpas. Betalen in winkels en restaurantsIn een winkel of horecaonderneming steek je de creditcard op dezelfde manier in de betaalautomaat als het bankpasje. Daarna voer je de pincode in. Je creditcard heeft een eigen pincode. Deze is dus niet hetzelfde als die van je bankpas.

elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 10:23

Belachelijk. Steeds meer dwang.. bah bah

brom
brom1 jun 2020 - 9:57

Ik doe gewoon me boodschappen neem wat ik nodig heb willen ze me papieren geld niet hebben zei pech ik neem het zo mee dan maar gratis kijken hoe vlug ze geld aannemen  

riet2644
riet26441 jun 2020 - 9:38

Treurig om mensen te verplichten om met pin te betalen. Ik laat mijn boodschappen grotendeels doen, omdat ik zelf moeilijk ter been ben, en geef geen bankpas mee aan diegene die dat doet. Mocht men geen contant geld accepteren, dan maar naar een andere winkel!Daarnaast wil ik ook weten hoeveel geld ik nog over heb.Al die moderne dingen zijn prima, maar men houdt hiermee te weinig rekening met de oudere mensen en mensen met beperkingen.     

gerrit250
gerrit2501 jun 2020 - 9:34

Er zijn ook al mogelijkheden om een chip in je pols te laten zetten waarmee je kunt betalen. Zoiets als men honden en katten chipt. Dan krijgen we overvallen waarbij iemand zijn arm wordt open gesneden en men de chip steelt. Moet er niet aan denken.

5 Reacties
donna53
donna531 jun 2020 - 11:18

Leuk broodje aap verhaal! 1 April is al geweest...…………………...

meeuwtje
meeuwtje1 jun 2020 - 11:18

Moet niet gekker worden....

tenormin
tenormin1 jun 2020 - 13:26

gerrit250, gewoon een broodje aap verhaal. Je kijkt teveel Amerikaanse films.

gerrit250
gerrit2501 jun 2020 - 13:55

Ik denk gewoon dat jij niet snapt wat er in de wereld omgaat, of je zit aan de andere kant van de streep

manwijf
manwijf3 jun 2020 - 9:40

@donna Ik raad je aan er eens iets over te googlen. Wat nu nog niet kan, is morgen misschien de realiteit. De onderzoeken en experimenten zijn er al. 

audb
audb1 jun 2020 - 9:29

Jammer genoeg wordt er geen rekening mee gehouden dat er ook mensen in de schuld sanering zitten die gewoon contant geld krijgen.Nou kan ik hier bij mij in de buurt geen enkele winkel die geen contant geld aan nemen.
Wel moet het op de balie worden neer gelegen en geven ze ook op die manier terug of ze gebruiken een bakje er voor zodat er geen directe hand contact is.
Maar de kans dat de virus op die manier wordt over gedragen is miniem.

3 Reacties
wong
wong1 jun 2020 - 15:36

O nee? En wat als je hoest terwijl je je portemonnee geopend hebt?

elmarojo
elmarojo2 jun 2020 - 10:02

Och, dan hoest je, so what???

manwijf
manwijf3 jun 2020 - 9:46

@wong  Er zullen altijd mensen ergens over heen kunnen hoesten, wat u niet gezien hebt.  maar wat u nog moet aanpakken. Dat wordt binnen blijven. Corona zal spoedig de wereld uit zijn voorlopig. Maar hoesten zal altijd blijven kan ik u melden.

gerrit250
gerrit2501 jun 2020 - 9:25

Iik betaal wisselend contant en soms met pin. reen: Sommige winkels (supermarkten houden je inkoopgedrag bij, zoals AH, Jumbo etc. Het is eenvoudig. Als een winkel door een sticker aangeeft geen contant geld te accepteren dan koop ik daar gewoon niets. Ik vind het eigenlijk ook discriminatie. Ik heb ook nog niet gehoord dat is aangetoond dat contant geld het virus overdraagt.niet

1 Reactie
frits
frits1 jun 2020 - 11:43

Als ik niet digitaal kan betalen koop ik daar niets !

maffy1948
maffy19481 jun 2020 - 9:16

Mag hopen dat mijn kar vol lig of dat ik en duur stuk koopt en niet Contant kan betalen loop ik zo door en hebben ze wat op te ruimen. 

6 Reacties
audb
audb1 jun 2020 - 9:26

Een fout die veel mensen maken is dat als je iets in je kar of mandje gooit niet hoeft af te rekenen als je niet contant kan betalen.
Als ze het op tijd aangeven dan ben je verplicht te betalen.
Kan dat niet via een pin pas dan kunnen ze gewoon een overschrijving uitschrijven voor het bedrag daar hebben ze speciale formulieren voor.
Ik weet namelijk uit ervaring dat als de pin apparaat het niet doet dit gewoon gedaan wordt bij b.v. AH.
Wel kan het zijn dat ze ook om een ID kaart vragen en evt om de pinpas.
Kan dat beiden niet dan kunnen ze eisen dat je de boodschappen zelf terug zet in de schappen maar dat zou niet snel gebeuren.
En als dat te vaak gebeurt kunnen ze zelfs een winkel verbod opleggen.

brom
brom1 jun 2020 - 10:00

Gewoon met kar en al naar buiten lopen kijken wat ze doen wel staats steun aan vragen die winkeliers Pff pff

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 10:44

U tegenhouden en de politie bellen denk ik. Dat is dan terecht want U steelt goederen. (Meenemen zonder te betalen is namelijk stelen en dat mag ZEKER niet!)

Kassagebruiker
Kassagebruiker1 jun 2020 - 11:14

Dat winkelverbod wil ik zien! Daar maak ik terplekke een rel van. En zet de winkel op openbare media te kakken.

Driver56
Driver561 jun 2020 - 11:32

Simpel simpel simpel...

wong
wong1 jun 2020 - 15:39

Je maakt je dan alleen maar belachelijk

kaartendraak
kaartendraak1 jun 2020 - 9:14

Juist vanwege de ouderen waar het pinnen steeds lastiger wordt mag het niet in de wet staan dat winkels niet verplicht zijn om contant geld aan te nemen, maar moet het juist andersom zijn, dat ze het NIET mogen weigeren. Ik heb een tante van 90, die doet nog steeds zelf haar boodschapjes, maar zij weet de pincode van haar pas niet eens meer. Wij halen geld voor haar en laten dat door familie die haar bankzaken regelt naar ons terug overschrijven. Voor zo iemand is het ontzettend fijn dat ze dan nog steeds vertrouwd contant kan betalen. Ook contactloos is voor zo iemand dna ontzettend eng en niet te begrijpen hoe dat gaat enzo.
Ik ben zelf nog geen 50, maar voor de controle op mijn uitgaven wil ik ook altijd contant betalen, zo kan ik nooit meer uitgeven dan ik in mijn portemonnee heb zitten wat voor boodschappen is gereserveerd. 
Mocht ik een supermarkt tegenkomen waar het absoluut geweigerd wordt dan laat ik mijn bodoschappen staan en loop ik weg, zoeken ze het maar uit. Misschien doen ze een volgende keer dan niet moeilijk.
Maar het wordt ons wel steeds moeilijker gemaakt. NU weten de jongelui wel hoe het moet, vinden ze het fijn, ze  weten hun codes enzovoorts, maar wat nu als die ook 80+ worden en vergeetachtig? Zouden zij het dan niet fijn vinden als ze voor hun eigen controle ook contant kunnen blijven betalen, omdat het pinnen en internetbankieren dan ook moeilijker wordt omdat hun hersens het niet meer kunnen bijhouden?

4 Reacties
audb
audb1 jun 2020 - 9:31

De banken zouden eigenlijk een dag limiet moeten instellen voor ouderen en dan  een pas geven zonder pin code wat nu nog steeds niet mogelijk is.

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 11:00

Dacht het niet!! Dat is LEEFTIJDSDISCRIMINATIE. Ik ben 63 en mijn man is 77 en wij zijn beiden niet gediend van dat soort betutteling. 

donna53
donna531 jun 2020 - 11:20

Die bestaat al! Dat is een ouderenpas met daglimiet.

frits
frits1 jun 2020 - 11:45

volslagen onzin

betty kaminskas
betty kaminskas1 jun 2020 - 9:09

Als ik niet cash kan betalen, loop ik weg. Ik ben de baas over mijn portemonnee en laat me niet zeggen hoe ik moet betalen. Alles smetvrij maken bestaat niet, voorzichtig zijn is mijn motto!!

5 Reacties
audb
audb1 jun 2020 - 9:36

Als het van te voren is aangegeven dan kan de winkelier je verplichten om de boodschappen te betalen .
Wettelijk gezien is het leggen van een boodschap in een kar of mandje een aankoop.
Om een voorbeeld te noemen: u gaat naar een meubel zaak en zegt tegen de verkoper dat u een bank of tafel waar u naar wijst dat u deze wilt kopen  op dat moment gaat u een aankoop verplichting aan en bent u ook verplicht om deze af te rekenen.
Het is dan aan de verkoper om u de gunst te bieden om van de koop af te zien.

kaartendraak
kaartendraak1 jun 2020 - 10:01

Dat ligt ook aan de voorwaarden in de winkel. Als je bij de kassa niet eens bent met de uiteindelijke prijs omdat je niet genoeg geld bij je hebt mag je bijv ook boodschappen terug geven, ik geef dan alles terug, want ik heb niet genoeg op mijn bank, wel contant in mijn knip.

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 10:49

Had dat dan op de bank laten staan dan had je GEWOON  met een pinpas kunnen betalen. Hoe heb je dat geld in je knip gekregen trouwens? Met een pinpas uit de geldautomaat gehaald? Lekker omslachtig. En wanneer je meteen of direct na thuiskomst) opschrijft -bijv-  AH € 26,67 heb je ook inzicht. Thuis je overgebleven geld natellen en opschrijven wat je uitgegeven hebt is net zo vee, zo niet MEERl werk. 

frits
frits1 jun 2020 - 11:46

onzin !

elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 13:26

Het is gewoon onzin, kijk eens hoe blij we zijn, we mogen weer op het terras zitten, dat is ons recht, net zoals cash betalen enz enz. We gaan richting noord Korea. Dictatuur. Die hele coronashit is allemaal onzin....die gebruiken ze alleen maar om nog meer angst te verspreiden, en angst is macht......

anoniem78
anoniem781 jun 2020 - 9:00

als ik ergens alleen met pin moet betalen dan loop ik door waar ik wel met contant geld kan betalen

john1
john11 jun 2020 - 9:00

Nou verleden keer ook bij een supermarkt gehad. Moch niet contant betalen heb een beperking!dus alle boodschappen op de lopende band laten liggen en zo de winkel uit gelopen stond een rij achter mij.Mogen gewoon klantvriendelijke zijn.Betaal boodschappen altijd contant en als winkels niet accepteren doe ik daar geen inkopen meer. klantonvriendelijk zo.

tijger1
tijger11 jun 2020 - 8:58

Wat een mosterd na de maaltijd gedoe. Bijvoorbeeld bij Lidl en Jumbo kan men gewoon contant betalen. En als ze het statiegeldbonnetje kunnen aanpakken, geldt dat ook voor een briefje van tien.
En de betaalpas zou verzekerd zijn tegen verlies of diefstal? Hoe komt men op het idee. 

10 Reacties
gerrit250
gerrit2501 jun 2020 - 9:32

Nou tijger. Jumbo gaat nog wel. Maar AH heeft (tenminste hier) de helft van de kassa's als Alleen met pin betalen" ingericht. Ik heb mij daar al over beklaagd. 

audb
audb1 jun 2020 - 9:37

Ze bedoelen een kredietkaart die zijn wel verzekerd een bankpas alleen bij diefstal en als je het op tijd meld.

tijger1
tijger11 jun 2020 - 10:39

Dan gaat u toch naar de andere helft?

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 10:52

De andere helft daar kun je dus wel nog met 'centjes in het knuistje' afrekenen, en nog niet tevreden....ZEUR NIET ZO man!

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 10:53

Ja maar de NL supermarkten accepteren geen Credit Cards helaas...... 

clio23
clio231 jun 2020 - 11:01

Ik kan bij AH nog wel contant/pin betalen je wordt alleen bijna gedwongen om zelf te scannen. Sinds afgelopen week is er nog 1 kassa over de rest is weggehaald en zijn scan kassa's van gemaakt. Gevolg lange rij bij die ene kassa.

betty kaminskas
betty kaminskas1 jun 2020 - 12:48

Over zeuren gesproken. Iemand moet kunnen betalen zoals zij/hij het wil. 

elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 13:28

Jij kletst wel heel erg makkelijk, maar bv bekend van jou.

elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 13:29

Ga lekker naar een andere winkel

spikkel
spikkel2 jun 2020 - 8:01

Met een creditcard kun je gewoon pinnen in een winkel. Het werkt precies hetzelfde als een pinpas. Jullie, die zoveel verstand (lijken te) hebben van pinnen weten niet dat je met een creditcard kunt pinnen ? Google .... creditcard

aad piraat
aad piraat29 mei 2020 - 16:16

Zoals het contant geld niet geaccepteerd hoeft te worden hoeft de weigering van aanname gelukkig ook niet geaccepteerd te worden. Zo zal ik dus bij weigering van mijn contante betaling alle producten laten liggen en vertrekken, hebben de vakkenvullers ook weer wat te doen. Drastisch? Ja maar als dit weigeren een trend wordt zal dat straks met pinnen ook zo gaan om iedereen contactloos betalen door de strot te duwen en daarna verzinnen ze wel weer wat anders. De klant heeft er nooit om gevraagd en is zijn koningschap allang ontnomen in deze. 

11 Reacties
elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 10:26

Dit zou gewoon iedereen moeten doen. Gewoon weglopen als je niet contant kan betalen!

marleenvanh
marleenvanh1 jun 2020 - 10:55

IK WIL HELEMAAL NIET CONTANT BETALEN!  4 cijfers van een pincode kan m.i, echt IEDEREEN onthouden.

Driver56
Driver561 jun 2020 - 11:41

Precies, hoe moeilijke ik is het. Als je je geboortedatum kunt onthouden kun je dat ook met een pincode. Daarbij, contactloos betalen tot €50,- is vaak zonder pincode mogelijk. Hoe gemakkelijk wil je het hebben...

frits
frits1 jun 2020 - 11:48

IDD is beter dan contant wat iedereen al in zijn vingers heeft gehad, (CORONA)

betty kaminskas
betty kaminskas1 jun 2020 - 12:50

Wat een onzin, dan kan  je ook geen boodschappen doen, want iedereen pakt wel eens iets uit de schappen en zet het terug. Maw thuisblijven en verhongeren. 

elmarojo
elmarojo1 jun 2020 - 13:31

Zijn ook nog andere redenen waarom mensen cash willen betalen. Die willen niet in die kudde van domme schapen  lopen

dianericardo
dianericardo1 jun 2020 - 14:27

er zijn toch mensen die dit niet kunnen onthouden zijn niet allemaal zo super als jullie

dianericardo
dianericardo1 jun 2020 - 14:30

mijn vader is niet zo computerfreak hij laat mij ook pinnen wat niet goed is maar hij staat voor een automaat en durf niet eens de toetsen in te drukken hij zegt daar zit toch ook iedereen aan? uhh jaaaaaadus ?

Kassagebruiker
Kassagebruiker1 jun 2020 - 16:28

Contactloos is pas echt link. Gelukkig geblokt.

Driver56
Driver561 jun 2020 - 18:02

Dus als je niet cash betaalt ben je een dom schaap??Vertel eens wat er eigenlijk voor verschil zit tussen met je card/pincode geld pinnen bij een geldautomaat (moet je dan ook nog veilig meeslepen naar de winkel) en het met je card/pincode betalen in een winkel? Daarbij, zou je ook nog terug willen naar de tijd dat je salaris elke vrijdag in een papieren (loon-)-zakje gestopt werd...??

endemion
endemion1 jun 2020 - 18:33

Het verschil is dat elektronische betalingen traceerbaar zijn en dat je daarmee afhankelijk bent van een systeem dat volledig in handen is van een andere partij. En je bent idd een dom schaap als je niet door hebt wat voor gevolgen dat heeft om ook op dit vlak weer vrijheid in te leveren. Stel je wordt op gegeven moment wakker en je realiseert je dat je al je hele leven afgeperst wordt. Ja je realiseerde je dat niet omdat je bent misleid met een eenvoudige woordentruck door het niet afpersen te noemen maar belasting. Maar nu wil je niet meer afgeperst worden en je stopt dus met dat afpersgeld te betalen. Echter ben je zo afhankelijk van dat elektronische geldsysteem dat je een groot probleem hebt vooral wanneer ze je de toegang ertoe ontzeggen...