Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Helft consumenten heeft klachten over webwinkelen

2 dec 2019
  •  
leestijd 1 minuten
laptop webshop online 1127
De helft van de Nederlanders heeft klachten over online winkelen. Vooral pakketjes die te laat bezorgd worden is een grote ergernis. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat een derde hierover klaagt. Het onderzoek is gedaan onder duizenden mensen.
Vergeleken met een paar jaar geleden is er een toename aan klachten. In 2015 zei 40 procent van de mensen weleens problemen te ervaren met onlineaankopen. Een trend is dat Nederlanders steeds vaker en meer via internet kopen. 79 procent van de twaalfplussers, dat is zo’n 11,8 miljoen mensen, heeft dit jaar iets online gekocht. Vier jaar geleden was dat nog 70 procent. Kleding en sportartikelen worden steeds meer online verkocht, maar ook vakanties, reizen en tickets voor evenementen worden vaker online gekocht. Daarnaast worden maaltijden bestellen bij restaurants en fastfoodketens ook steeds vaker gedaan.

Fysieke winkel

Niet iedereen wil iets kopen via een webshops. Vier op de vijf mensen gaven aan dat ze liever een echte winkel bezoeken om bijvoorbeeld het product te kunnen zien. Drie op de tien waren bezorgd over privacy en veiligheid en wilden dan ook geen creditcard- of persoonlijke gegevens afgeven. Ruim een kwart gaf aan niet te weten hoe webwinkelen moet. ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (2)

Nauske
Nauske3 dec 2019 - 15:56

Ik maak hoofdzakelijk gebruik van webwinkels, zeker voor kleding.I.v.m een hele grote maat kan ik in een gewone winkel niets kopen.Daarnaast draag ik orthopedische schoenen. Als ik die een paar keer uit en aan moet trekken om kleding te passen, ben ik bekaf.En de meeste herenmodezaken hebben geen schoenlepel.Die heb ik nodig om mijn schenen weer aan te trekken en moet ik dus zelf meenemen.Met de webwinkels waar ik zaken mee doe heb ik nog nooit problemen gehad.

alexishoop
alexishoop2 dec 2019 - 10:29

is het een toename ? 40% tegen 50% tegen 9% meer online consumenten in meer categoriegroepen ? klinkt mij dat iedereen juist  tevreden is of ook al ontevreden waren over de fysieke aankooppunt en het merendeel van de klachten de bezorging is, want die is wel afgenomen, postnl bezorgt bv geen gratis 2de bezorgmoment meer en tracking is soms nog niet evengoed geautomatiseerd bij kleinere online shops wat voor veel verwarring of onbegrip leidt.