En te kunnen realiseren dus... relatief goedkoop en vrijwillig van mijn kant
Dit lijkt mijn ook erg gevaarlijke situaties te veroorzaken... ik werk mijn hele leven al in de IT. Als ik in contact kan komen met de juiste personen denk ik hier een oplossing voor te weten. Ik zou dit graag kosteloos willen doen
Het onderwerp had moeten zijn: Brandgevaar in parkeergarages. In de vorige uitzending deed Amber een poging om dhr. Hagen, lector brandpreventie woorden in de mond te leggen dat elektrische auto's (EV) brandgevaarlijker zijn dan fossiele auto's (ICE). Wat dus niet zo is. Tenenkrommend te zien hoe Amber denkt over de antwoorden van deze gast te mogen gaan. Maar dhr. Hagen hield wat dat betreft stand. Het staat buiten kijf dat installaties veilig en betrouwbaar moeten zijn. In de vorige uitzending kwamen branden naar voren van elektrische terreinwagentjes en een elektrische brommobiel. Deze zijn vele malen onveiliger qua techniek dan de huidige EV's. Die moeten aan veel hogere eisen voldoen. Nu in deze uitzending wordt ook weer gedaan of EV's het grootste probleem is in een parkeergarage. Er werd gezegd dat er wekelijks één EV ergens in de brand vliegt. Jaarlijks gaan er in totaal 5100 auto's in vlammen op. Als er wekelijks een EV in de brand vliegt, staan daar 5050 ICE- branden tegenover. (bron: alarmeringen.nl/data/autobranden/). Dus waar hebben we het over. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Kassa bezig is EV's te bashen en daardoor onnodig angst zaait.
De reactie van VVE belang kan ik begrijpen. Hier hun antwoord na de eerste uitzending over dit onderwerp.Voor wat betreft de mogelijkheden die er wel zijn omlaadpalen aan te brengen heb ik een brochure aan de mail toegevoegd overlaadpalen binnen de VvE. Uw vragen over brandveiligheid etc. zijn hier echternog niet mee beantwoord. Enige nuance is echter wel aan te brengen. Op basisvan scenariokans (kans op ontstaan van brand) van elektrische auto's tenopzichte van brandstoffen (benzine, diesel, gas) is de kans op brand bijelektrische voortuigen kleiner. De brandontwikkeling is bij elektrischevoortuigen langzamer en geringer. De Toxiteit (giftige stoffen) is bij brandvoor elektrische auto's groter. De kans op schade aan de elektrischeinstallatie is bij elektrische installaties ook groter. Over de carcinogeniteit(kankerverwekkende stoffen) is geen verschil tussen beide voortuigenvastgesteld c.q. is nog weinig bekend. De bestrijdbaarheid is voor elektrischevoortuigen moeilijker. Omdat de brand echter langzamer en geringer is tenopzichte van brandstoffen is de vraag of de veiligheid van bewoners minder isdoor het stallen van elektrische auto's ten opzichte van brandstoffen een vraagwaar ontkennend op moet worden geantwoord. Omdat de brand van elektrischevoertuigen moeilijker te blussen is zal de schade bij brand wellicht wel groterzijn. Wat betreft dit laatste is er echter nog te weinig ervaring om dit goedte kunnen onderbouwen. Voor wat betreft de eisen met betrekking tot debrandwerendheid is voor uw VvE het bouwbesluit 20212 van toepassing (als uwpand van na 2012 is gelden de eisen voor nieuwbouw en anders de eisen voorbestaande bouw c.q. het rechtens verkregen niveau). Er zijn geen aanvullendeopgenomen in het bouwbesluit voor parkeergarages met laadpalen. Theoretisch zouhet kunnen dat uw verzekeraar het nodig vind om de premie te verhogen omdat zijeen verhoogd risico veronderstellen. Hoe verschillendeverzekeringsmaatschappijen hiermee omgaan is ons echter niet bekend, mede daardit ook voor hen een nieuw fenomeen is. Ik adviseer u dan ook om naast hetinventariseren van de technische mogelijkheden/onmogelijkheden ook contact opte nemen met uw opstal verzekeraar. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerdverblijf ik,
Waar is de bewering dat er elke week een elektrische auto in brand vliegt op gebaseerd? Als dit klopt, zijn dat dus 52 elektrische autos per jaar. Vorig jaar werden 5574 autobranden geregistreerd (Bron NOS: https://nos.nl/artikel/2266224-vorig-jaar-opnieuw-recordaantal-autobranden.html ) Dat zou dan betekenen dat bij bijna 1% van alle autobranden in 2019 het gaat om een elektrische auto.Per 1 januari 2020 waren1,6% van alle autos in Nederland elektrisch, en volgens deze berekening dus minder gauw in brand dan een ICE. En vliegen er dus gemiddeld 104 ICE autos in brand per week. Wat een ongenuanceerd en stemmingsmakend verhaal is hier neergezet, Volgens een electrische auto expert is een brand in een elektrische auto niet gevaarlijker dan een ICE, en is de kans op brand niet groter. (Bron: https://www.elektrischeauto.nl/nieuws/brandgevaar-elektrische-autos-is-niet-hoger-dan-van-autos-met-verbrandingsmotor/ ) Kassa, ik had meer van jullie verwacht dan dit paniekzaaiende verhaal.
Ik vraag me af, of er bij brand in een elektrische auto (accupack) maar dat geldt ook voor andere auto's in een parkeergarage geen mogelijkheid bestaat om snel over de brandende auto een metalen constructie voorzien van onbrandbare binnenbekleding te rijden die vervolgens de auto zuurstofvrij afsluit, en eventueel de binnenruimte te vullen met stikstof om zo de brand in de kiem te smoren, want zonder zuurstof geen brand is mij altijd geleerd...
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!