Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Grote zorgen VvE’s over veiligheid garage

09-05-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1381 keer bekeken
  •  
De uitrol van laadpalen voor elektrische auto's in ondergrondse parkeerplaatsen van Verenigingen van Eigenaren (VvE) is stilgevallen. Er is grote onduidelijkheid of ondergronds laden wel veilig is en hoe je dat het beste kunt organiseren. Dit blijkt uit een rondgang van Kassa langs VvE’s. Stichting VvE-Belang, die opkomt voor de belangen van VvE’s, bevestigt de conclusie.
De risico's ontstaan door onverwachte storingen in de lithium accu van elektrische auto's. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet. Tijdens het laden kunnen auto’s bijvoorbeeld in brand raken door het gebruik van ondeugdelijke kabels, technische storingen in het accupakket of het laadstation.

Wachten op eerste ramp

In een eerdere uitzending van Kassa vertelden deskundigen dat garages door een brandende elektrische auto kunnen instorten. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid zegt dat laadpalen om die reden het beste geplaatst kunnen worden bij de uitgang van parkeergarages, zodat hulpdiensten er beter bij kunnen en in het geval van brand het voertuig naar buiten kunnen slepen.
Veiligheidsexperts van de bureaus Burghgraef van Tiel en Partners en C+B advies en expertise gaan nog een stap verder en zijn van mening dat je helemaal niet ondergronds zou moeten laden. Ook risico- en verzekeringsadviseur Aon is deze mening toegedaan. Volgens Emeritus-Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale is het wachten op de eerste ramp waarbij een grote kans is op slachtoffers.
VvE-Belang adviseert haar leden nieuwe NEN-normering af te wachten waarin eisen zijn opgenomen voor de veilige installatie en plaatsing van laadpalen. Het IFV verwacht dat haar aanbevelingen overgenomen zullen worden en dat voortaan alleen bij de uitgang van garages geladen zal mogen worden. Kees Oomen van VvE-Belang: "VvE’s worden dan mogelijk gedwongen om hun laadpunten te verplaatsen. Veiligheid gaat natuurlijk boven alles, maar dat zou wel vervelend zijn. Er is geïnvesteerd in laadpunten en de meeste mensen hebben hun appartement inclusief parkeerplek gekocht. Je parkeerplek verkopen en inruilen voor een plek bij de uitgang is daardoor helaas niet mogelijk."

Brandgevaar

Kassa bezocht met Evert-Jeen van der Meer van Aon meerdere garages van VvE’s. Onafhankelijk technisch expert Peter Coppes van C+B advies en expertise gaf ook zijn oordeel. Geen van deze garages bleek brandveilig te zijn. De laadpunten bevinden zich veelal verspreid over de garages, vaak ver van de uitgang. Ze hangen vaak te laag waardoor er risico is voor een aanrijding en daarop volgende risicovolle beschadigingen aan de installatie.  Ze zijn regelmatig aangesloten op de eigen meterkast van bewoners waardoor ze niet automatisch afkoppelen bij brand.
Ook signaleerden de deskundigen omissies die niet specifiek met laden van elektrische auto’s te maken hebben, maar die wel gevaarlijk zijn. Op veel plekken ontbreken brandwerende deuren tussen de garage en het trappenhuis. En er ligt brandbare rommel tussen de auto’s, waaronder winterbanden en kinderzitjes.
"Nu er steeds meer elektrische voertuigen komen en vanuit de Rijksoverheid zelfs een regel geldt dat op 1 op de 10 parkeervakken elektrisch laden mogelijk moet zijn, is het wachten op een heftige inpandige brand", stelt Evert-Jeen van der Meer van Aon. "Het kan niet anders dat verzekeraars zich kritischer gaan opstellen als meer duidelijkheid komt over de verminderde brandveiligheid van parkeergarages en daarboven gelegen appartementen. Hierdoor zullen de premies van opstalverzekeringen in een krimpende verzekeringsmarkt verder stijgen of in het ergste geval leiden tot uitsluiting onder de polis."

Fiscaal voordeel

Eigenaren van elektrische auto’s hebben in 2018 volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maar liefst 14,5 miljoen euro fiscaal voordeel gekregen voor de aanleg van laadpunten. Cijfers over 2019 zijn nog niet bekend. Het gaat om laadpunten die zijn aangelegd op parkeerterreinen van bedrijven of van zzp’er die volledig vanuit huis werken. Het is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken op deze wijze zijn gefinancierd en hoe ver die zich van de uitgang van de garage bevinden.
Vanavond schuift Kees Oomen van VvE-Belang aan bij Kassa om verder te praten over de veiligheid van de laadpunten.

Reacties

Lees hier de reacties op Kassa's bevindingen:
Reactie gemeente Amsterdam
Reactie brandweer Nederland
Reactie BMW Nederland
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!