Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Grote zorgen over ondergronds laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar

22 feb 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
262 keer bekeken
Ondergrondse parkeergarages zijn levensgevaarlijk door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen. Deze risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium accu. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet, waardoor de garage kan instorten met alle risico’s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden. 
Kassa bezocht in samenwerking met veiligheidsexperts diverse ondergrondse parkeergarages. In Amsterdam bezochten zij bijvoorbeeld de Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, de Albert Cuypgarage en de parkeergarage van Amsterdam UMC-locatie VUmc. Geen van deze garages bleek brandveilig te zijn.

Veiligheidsexperts: verbied ondergronds laden

Veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies zijn van mening dat ondergronds laden verboden zou moeten worden. Ook Emeritus Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale zegt dat het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote is kans op slachtoffers.
Het Instituut voor Fysieke Veiligheid wil ondergronds laden eveneens aan banden leggen. Het geeft aan voor de zomer richtlijnen te publiceren waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen. ‘Wij gaan gemeenten die een vergunning aanvragen voor laadplekken dringend adviseren om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages te laden, zodat de brandweer er makkelijk bij kan’, aldus René Hagen in de uitzending van Kassa.

Ver van uitgang

In veel ondergrondse garages bevinden de laadplekken zich op dit moment nog achterin de garages, ver van de uitgang, waardoor de brandweer er onmogelijk bij kan. Er is vaak geen sprinklerinstallatie, er zitten regelmatig kieren en gaten in het plafond waardoor het isolatiemateriaal vlam kan vatten en er is vaak geen rookgasafvoer om de extreem giftige dampen af te voeren die vrijkomen bij een lithium-brand. ‘Bij een ouder complex, zoals Byzantium waar appartementen boven zitten, bestaat een groot risico op ernstige constructieve schade waarbij het hele plafond kan instorten met ernstige gevolgen voor de bewoners erboven. Het is wachten totdat het een keer heel erg misgaat, waarschuwt Ronald Koster van Burghgraef van Tiel en Partners.

Hoge temperaturen

Koster maakt zich grote zorgen over het toenemende aantal laadpunten in garages onder appartementen, winkelcentra en ziekenhuizen. ‘De temperaturen die bij lithium branden bereikt worden zijn enorm hoog, meer dan duizend graden. Wat dit doet met de draagconstructie van gebouwen is de vraag. In het ergste geval, moet je rekening houden met een dermate aantasting van de draagconstructie, dat sloop kan volgen. Ik sluit het niet uit, in ieder geval.’
De lithium branden kunnen ontstaan tijdens het laden door het gebruik van verkeerde kabels, of doordat het laden wegens een technisch defect doorgaat, terwijl de accu vol zit. Er kan ook brand ontstaan door een productiefout, interne kortsluiting of een mechanische beschadiging. Dit risico neemt toe naarmate er langer elektrische auto’s op de weg rijden die bijvoorbeeld een aanrijding hebben meegemaakt.

Meerdere meldingen van brand tijdens laden

Bij Kassa hebben zich meerder bewoners gemeld die te maken gehad met een auto die tijdens het laden vlam vatte. Het vuur was niet te doven en de enige optie was om de wagen gecontroleerd te laten uitbranden. ‘Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als een dergelijke brand in een ondergrondse garage ontstaat ’, aldus onafhankelijk technisch deskundige Peter Coppes.
Op dit moment onderzoekt TNO hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages.
Het is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken er precies zijn. Volgens Vexpan, het platform voor parkeren in Nederland, gaat het om naar schatting 50 tot 100 publiek toegankelijke ondergrondse parkeergarages met laadfaciliteiten. Stichting VvE Belang die de belangen behartigt van VvE’s geeft aan dat 300 000 tot 400 000 laadplekken onder appartementen zijn.
Branden met elektrische auto’s kunnen op dit moment alleen goed gedoofd worden door ze acht tot tien dagen onder water te zetten in een dompelcontainer. De chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg.
Reacties

Update informatie Brandweer en IVF

Brandweer Nederland en het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IVF) hebben naar aanleiding van de Kassa-uitzending via hun websites info verstrekt hoe er op dit moment wordt omgegaan met elektrische auto's en het brandgevaar in ondergrondse parkeergarages. Er zijn nog geen richtlijnen of regelgeving waaraan parkeergarages moeten voldoen.
Het IFV en Brandweer Nederland werken wel aan een Infoblad parkeergarages en elektrische voertuigen, met tips voor risicobeheersing en incidentbestrijding. Dit verschijnt medio 2020.

Kamervragen

Naar aanleiding van dit onderwerp in Kassa zijn kamervragen gesteld. De beantwoording van deze vragen vind je hieronder.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (10)

aad piraat
aad piraat24 feb 2020 - 10:33

Helaas zijn er in deze uitzending twee belangrijke risico's door de onderzoekers en de bagatelliserende brandweer woordvoerder niet belicht. Er zijn in den lande ook nog parkeergarages onder winkelcentra waarvan bij calamiteiten automatisch de rolluiken van in en uitrit automatisch sluiten en de toegangen naar de winkels erboven zijn voorzien van automatische schuifdeuren welke het niet meer doen bij stroomuitval. Dus mogelijke slachtoffers kunnen er dan niet uit en de brandweer kan er dan niet in. Ook de suggestie de laadpalen bij de ingang te plaatsen is belachelijk omdat bij brand deze mogelijke uitgang dan geen vluchtweg meer kan zijn. Dat die brandweer woordvoerder zich schaamteloos alleen uitspreekt op aannames rechtvaardigt dan ook deze aanname, " het zal wel een VVD' er zijn". Hier buiten om geld dat in de laadvoorschriften voor de accu's van boosters, scootmobielen en elektrische (driewiel) fietsen waarvan de gebruikers nu niet echt snel ter been zijn keihard staat dat zij niet buiten mogen worden geladen.     

DVERS
DVERS23 feb 2020 - 18:36

Goede uitzending over de laadpalen en Electrische voertuigen in parkeergarages!Het verbaast mij hoe een brandweerkorps een reactie opstelt, alsof zij zich aangevallen en niet verantwoordelijk voelen. Verantwoordelijkheid wordt weer bij de Gemeente gelegd en zij zelf verschuilen zich achter hun advies functie.Waarom beste brandweer maakt u zich geen zorgen over het feit dat wij in Nederland blijkbaar nog steeds niet dit soort veiligheidsvraagstukken integraal met alle partijen kunnen aanpakken.Waarom  wordt ook hier weer de reactieve houding getoond i.pv. de proactieve? Eerst maar laten gebeuren en dan pas regelgeving? Feit is dat het laden van electrische voertuigen in parkeergarages en de daarbij behorende risico's onvoldoende onderzocht zijn. Met oogkleppen op zijn gebruiksvergunningen afgegeven. 
De reactie van de brandweer over de positie van laadpalen is verre van professioneel en deskundig: "Als je kunt kiezen, is de voorkeur om elektrische voertuigen zo dicht mogelijk bij een uitgang te stallen".Succes allen, geen regelgeving, dan maar ongefundeerde keuzes.

1 Reactie
manwijf
manwijf24 feb 2020 - 8:51

Brandweer heeft eerst positief geadviseerd in hun onkunde. Dan is het altijd lastig om je fout toe te geven, want dan wordt er een dikke claim neergelegd.Net als bij milieuvraagstukken zijn de meepraters altijd belanghebbenden. Ofwel omdat ze er dik aan verdienen ofwel omdat zij de adviserende partij waren.

Roelof1966
Roelof196623 feb 2020 - 17:52

Tendentieus artikel, zoals wel vaker als het over elektrisch rijden gaat. Heren/dames journalisten doe uw huiswerk en check de feiten bij meerdere bronnen. Zie https://www.vroom.be/nl/dossier/autosalon-brussel-2020/duitse-brandweer-test-brandgevaar-elektrische-auto-s-22714

Henk_Meiborg
Henk_Meiborg23 feb 2020 - 14:15

Lees de reactie van Doet de brancheorganisatie voor elektrische mobiliteit https://doetdoet.nl/nieuws/2020-02-23-reactie-doet-op-uitzending-kassa-inzake-veiligheid-elektrische-auto 

manwijf
manwijf23 feb 2020 - 10:32

Weet niet meer waar ik dit ook weer gevonden had. Kan ook een Belgische bron zijn. Daar zijn ze inmiddels dezelfde mening toe gedaan in ieder geval!
Let wel, ik ben voorstander van zuinig zijn met het milieu in de breedste zin van het woord, maar hier lijkt de milieumaffia als Milieudefensie en de Postcodeloterij zich vooral bezig te houden met het genereren van heel veel geld ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Het dom houden van de bevolking door censuur af te dwingen en partijen die voor hun onwelgevallig berichten over het milieu zwart te maken (want anders geen reclame inkomsten) is daar een schandalig voorbeeld van. 
HOE SCHOON IS DE ELEKTRISCHE AUTO WERKELIJK?
De elektrische auto is volgens onderzoek van een Belgische professor pas na 700.000 km groen. Professor Ernst deed de berekeningen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile."De belangrijkste reden dat het zo lang duurt voordat een elektrische auto beter is voor het milieu, heeft te maken met de energiecentrale waar de elektriciteit uit komt. Die centrales wekken stroom op met ’vuile’ steenkolen of gas. Als de stroom uit een windmolen of van zonnepanelen zou komen, hoeft een elektrische auto slechts 30.000 tot 40.000 kilometer meer te rijden dan een benzine-auto om milieuwinst te halen. In ons land is nog maar een heel beperkt percentage van de stroom groen."
"In de media wordt gesproken over nul-uitstoot maar ook de fijnstofproductie van de elektrische auto is o.a. door de slijtage van de remmen, banden en het wegdek in de praktijk per km. vrijwel gelijk aan de productie van een veel lichtere auto met een euro 5 of 6 motor. Daarbovenop komt nog de uitstoot bij de centrale.Maar daarmee zijn we er nog niet, in de praktijk wordt de extra vervuiling bij de productie van accu’s vrijwel nooit meegenomen. Die wordt vergeten. Er wordt alleen naar de vermeende voordelen gekeken, maar de vervuiling die vrij komt bij de productie van de accu is ook nog eens fors te noemen. Daardoor vindt er bij de productie van de elektrische auto een stuk meer vervuiling plaats dan bij de vergelijkbare brandstofauto.En als laatste de productie van de motoren. Daarin zitten permanente magneten in waar neodymium voor gebruikt wordt, waarvan winning en productie extreem vervuilend zijn. Neodymium behoort tot de zeldzame aardmetalen en is een bijzonder materiaal. In combinatie met ijzer en borium kunnen hiermee de momenteel sterkste permanente magneten ter wereld worden vervaardigd. De Britse krant ‘Daily Mail’ veroorzaakte veel opschudding met een rapportage over de Chinese industriestad Baotou, de plek waar een groot deel van de wereldvoorraad van neodymium gewonnen wordt. De rapportage bevatte schokkende foto’s over gifmeren en verhalen van bewoners over gezondheidsproblemen zoals kanker, huidproblemen en uitvallende tanden. Met andere woorden, niet alleen de productie van de accu’s veroorzaakt vervuiling maar de productie van de magneten voor de motoren nog veel meer."
"Dat de productie aan de batterijen van één Tesla net zoveel CO2 uitstoot veroorzaakt als een benzine-auto in acht jaar, zoals deze week bekend werd, dat schuiven ze onder het arrogantiekleed."

John1313
John131323 feb 2020 - 9:36

Voor degene die nog niet helemaal zeker is:  https://www.ad.nl/auto/je-raadt-nooit-welke-brandstof-op-dit-moment-het-milieuvriendelijkst-is~a9d78ac7a/

'In vergelijking met auto's met benzinemotoren is een elektrische auto volgens Joanneum Research op dit moment pas na 127.500 kilometer of 8,5 jaar schoner. Erger nog is de vergelijking met een dieselauto: pas na 219.000 kilometer of 14,6 jaar, is de elektrische auto op het gebied van milieuvriendelijkheid beter dan dieselmotoren.'

John1313
John131323 feb 2020 - 9:32

Verbied die accu's en dus die auto's.
Is beter voor het milieu!!

https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch  

HaGe
HaGe23 feb 2020 - 9:00

Het is vreemd dat de reactie van de Gemeente Amsterdam iets anders is dan van de Brandweer.

JWvdL
JWvdL23 feb 2020 - 8:54

Na het lezen van dit artikel vind ik dat het heel erg uit zijn verband wordt getrokken en zelfs paniek veroorzaakt. Elk onderdeel wordt dusdanig uitvergroot dat het laden van elektrische gewoon levensgevaarlijk is en verboden zou moeten worden. Een beetje meer in perspectief van het issue vind ik wel gewenst.

1 Reactie
manwijf
manwijf23 feb 2020 - 10:21

@JW Het perspectief is dat er maar een elektrische auto in de hens hoeft te gaan, om de andere auto's ook uit te laten branden. Aangezien dat risico groter is dan bij gewone auto, die ontbranden nl niet spontaan, kan er dus zomaar een mega brand uitbreken met alle gevolgen van dien.

JoseppeB
JoseppeB22 feb 2020 - 20:23

Na het zien van de problemen die kunnen ontstaan bij het laden van de accu's in de elektrische auto ontstond de volgende vraag. Hoe veilig/onveilig is een lithium accu geplaatst in een caravan die constant gekoppeld is met een geïntegreerde/losse oplader? Vanwege het lage gewicht worden dit soort accu's steeds meer in caravans geplaatst.