'Grote webwinkels soms zo lek als een mandje'
30-04-2015
• leestijd 1 minuten
Twee derde van de honderd grootste webwinkels in Nederland hebben hun digitale beveiliging niet op orde, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij 38 procent werd een ernstig lek aangetroffen. Bij één webwinkel, 123tijdschrift.nl, kon zelfs de complete klantendatabase worden ingekeken.
Diverse lekken
De Consumentenbond vroeg beveiligingsbedrijf Onvio om de veiligheid te bekijken van de webwinkels met de grootste omzet. De onderzoekers vonden diverse lekken, schrijft de bond donderdag. Kwaadwillenden zouden hiermee bijvoorbeeld e-mailadressen, bestelinformatie of wachtwoorden van consumenten kunnen inzien.
123tijdschrift.nl verhelpt probleem
Inmiddels zijn alle shops met lekken hierover geïnformeerd. Sommige ondernemers dichtten het lek binnen een dag. Ook bij 123tijdschrift.nl, een onderdeel van mediaconcern Sanoma, is het gevonden probleem inmiddels verholpen. Maar de helft van de geattendeerde winkeliers reageerde niet op de bevindingen.
Zorg voor goede beveiliging
Consumenten kunnen zelf niet zien of een webwinkel lek is, schrijft de Consumentenbond. Maar ze kunnen wel maatregelen nemen om de eventuele schade te beperken door voor de belangrijkste sites verschillende wachtwoorden te gebruiken en te zorgen voor een beveiligde en geüpdatete computer.
Campagne Wijzer Webinkelen
De Consumentenbond streeft met de campagne
Wijzer Webwinkelen
naar een grotere alertheid van consumenten bij online kopen.
ANP/Consumentenbond