NPO
Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Grote ontevredenheid over pakketbezorging PostNL

22 sep 2018
  •  
leestijd 2 minuten
postNL bezorger 930x520
Een derde van de consumenten is niet tevreden over de pakketbezorging van PostNL. Dit blijkt uit een enquête  van Kassa onder bijna 4000  respondenten. Van de mensen die hierover een klacht bij PostNL neerleggen, zegt maar liefst 86% niet tevreden te zijn met de aangeboden oplossing. “Het percentage dat ontevreden is met de klachtenafhandeling is opvallend hoog. Een teken aan de wand. PostNL moet daar echt heel wat verbeteren,” stelt Joyce Donat van de Consumentenbond.
Ook op het Klachtenkompas  van de Consumentenbond stromen de klachten over PostNL binnen, de meeste gaan over pakketbezorging. De consumentenorganisatie verwacht dit jaar een verdubbeling van het aantal meldingen. Vorig jaar ontving de bond 1374 klachten, nu staat de teller op 2031, met nog ruim 3 maanden te gaan.

Slechte pakketbezorging

Kassa begon het onderzoek na aanhoudende verhalen over slechte pakketbezorging. Van de consumenten die op een pakketje zaten te wachten, zegt maar liefst 49% dat het pakketje niet op het afgesproken tijdstip werd bezorgd. Ook zegt 33% van deze groep dat ze een melding kregen dat ze niet thuis waren, terwijl ze wel degelijk in huis op de bezorger zaten te wachten. Opvallend zijn ook de vele meldingen over pakketjes die niet werden afgegeven, maar achtergelaten bijvoorbeeld in kliko’s. Ook blijken pakketbezorgers zelf handtekeningen te zetten op aangetekende poststukken.

Te druk en slechte betaling

Oorzaken van de negatieve ervaringen zijn volgens de twee belangenverenigingen voor pakketdistributeurs de druk waaronder de pakketbezorgers hun werk moeten doen en de slechte betaling door PostNL. 'Aflevering is betaling en deze betaling hebben de bezorgers keihard nodig om te overleven,' aldus de woordvoerder van belangenvereniging SubcoPartners. Leendert-Jan Plaisier, directeur Operations van PostNL, reageert vanavond in Kassa op de uitkomst van het onderzoek en de reactie van de pakketbezorgers.

Meer over:

,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!