Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Grote ontevredenheid over pakketbezorging PostNL
22-09-2018
•
leestijd 2 minuten
•
1667 keer bekeken
•
Een derde van de consumenten is niet tevreden over de pakketbezorging van PostNL. Dit blijkt uit een enquête van Kassa onder bijna 4000 respondenten. Van de mensen die hierover een klacht bij PostNL neerleggen, zegt maar liefst 86% niet tevreden te zijn met de aangeboden oplossing. “Het percentage dat ontevreden is met de klachtenafhandeling is opvallend hoog. Een teken aan de wand. PostNL moet daar echt heel wat verbeteren,” stelt Joyce Donat van de Consumentenbond.
Ook op het
Klachtenkompas
van de Consumentenbond stromen de klachten over PostNL binnen, de meeste gaan over pakketbezorging. De consumentenorganisatie verwacht dit jaar een verdubbeling van het aantal meldingen. Vorig jaar ontving de bond 1374 klachten, nu staat de teller op 2031, met nog ruim 3 maanden te gaan.
Slechte pakketbezorging
Kassa begon het onderzoek na aanhoudende verhalen over slechte pakketbezorging. Van de consumenten die op een pakketje zaten te wachten, zegt maar liefst 49% dat het pakketje niet op het afgesproken tijdstip werd bezorgd. Ook zegt 33% van deze groep dat ze een melding kregen dat ze niet thuis waren, terwijl ze wel degelijk in huis op de bezorger zaten te wachten. Opvallend zijn ook de vele meldingen over pakketjes die niet werden afgegeven, maar achtergelaten bijvoorbeeld in kliko’s. Ook blijken pakketbezorgers zelf handtekeningen te zetten op aangetekende poststukken.
Te druk en slechte betaling
Oorzaken van de negatieve ervaringen zijn volgens de twee belangenverenigingen voor pakketdistributeurs de druk waaronder de pakketbezorgers hun werk moeten doen en de slechte betaling door PostNL. 'Aflevering is betaling en deze betaling hebben de bezorgers keihard nodig om te overleven,' aldus de woordvoerder van belangenvereniging SubcoPartners. Leendert-Jan Plaisier, directeur Operations van PostNL, reageert vanavond in Kassa op de uitkomst van het onderzoek en de reactie van de pakketbezorgers.