Veel Nederlandse vakantieparken hanteren vaak onduidelijke prijzen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Veel aanvullende kosten zijn verstopt, waardoor de kosten vaak hoger uitvallen dan verwacht. In sommige gevallen betalen vakantiegangers liefst twaalf procent meer dan de oorspronkelijke prijs.
Alle 16 Nederlandse vakantieparken die de consumentenbond in het onderzoek meenam, brengen extra kosten in rekening. Dat kan gaan om reserveringskosten, kosten voor de eindschoonmaak, bedlinnen en toeristenbelasting. Slechts 5 parken nemen de kosten ook daadwerkelijk op in hun prijs. Bij de overige 11 parken krijg je de aanvullende kosten later te zien.
Tot wel 160 euro extra
Een overzicht van de Consumentenbond laat zien dat die kosten flink op kunnen lopen. Zoals bij de huur voor een huisje op vakantiepark De Eemhof van Centerparcs. Op het eerste gezicht lijkt het 1312 euro te kosten. Maar bij dat bedrag komen ook nog reserveringskosten (29,50 euro), toeristenbelasting (95 euro) en bedlinnen (37 euro). Klanten betalen hier dus 161 euro extra. Dat is twaalf procent meer dan de oorspronkelijke prijs.
Ook Landal blijkt er wat van te kunnen. Op hun vakantiepark in Hoog Vaals betaal je voor een huisje dat op het eerste gezicht 329 euro lijkt te kosten, 123 euro aan bijkomende kosten. In totaal ben je daardoor 452 euro kwijt. 37 procent meer dan de oorspronkelijke prijs.
Illegaal
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt deze werkwijze 'bijzonder klantonvriendelijk'. "Bedrijven spiegelen de prijzen veel te gunstig voor. Daardoor weten consumenten niet waar ze aan toe zijn en is het het veel te moeilijk voor ze om prijzen met elkaar te vergelijken. Bovendien het is ook nog eens tegen we wet, want die verplicht aanbieders om de vaste onvermijdbare kosten, op te nemen in de eerste prijs die ze laten zien."
Deze parken hebben het wél begrepen
Als je niet verrast wil worden door onvoorziene kosten, dan zijn er dus vijf aanbieders waar je wél terecht kunt. Vakantiepark Beekse Bergen (Libema), Topparken, Droomparken, De Leistert en Bungalow.net werken allemaal met all-in prijzen.
RCN en Landal hebben inmiddels gereageerd op de bevindingen van de Consumentenbond. Ze erkennen dat er 'ruimte is voor verbetering' en beloven beterschap.