Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Groeiend aantal klachten omtrent autoverhuurders

05-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
125 keer bekeken
  •  
auto's file 1127
Steeds vaker zijn mensen de dupe van wanpraktijken door autoverhuurbedrijven. Zo worden consumenten op de kosten gejaagd door het aansmeren van aanvullende verzekeringen, het inhouden van borg of doorberekenen van bestaande schade. Het Europees Consumenten Centrum (ECC) gaat in BNR Nieuwsradio in op het groeiend aantal klachten.

Wapen je tegen de trucs van autoverhuurbedrijven

Wanneer je op vakantie gaat, wil je soms op je bestemming je gemakkelijk ter plekke kunnen verplaatsen. Maar autoverhuurbedrijven hebben allerlei trucs om consumenten extra kosten aan te smeren. Dat lieten we in 2019 ook in Kassa zien. Zo gaat het verhuren van een auto niet altijd even zorgeloos als je denkt.
ECC-jurist Martijn Witvliet stelt dat autoverhuurders op zoek zijn naar andere manieren om geld te verdienen. Daardoor maken ze zich schuldig aan de eerder genoemde wanpraktijken. Niet alleen de kleine louche zaken lappen de regels aan hun laars, ook grote spelers maken zich eraan schuldig. In 2017 waren er in Europa bijna 2400 klachten over autoverhuurbedrijven. In 2018 waren dat er zelfs zo'n 2950.

Advies Consumentenbond

Ook bij de Consumentenbond is de kwestie zeker niet onbekend. De bond waarschuwt al langer voor wanpraktijken in de autoverhuursector en adviseert huurders om bij de huur van een auto foto's te nemen van bestaande schade. Bij huurcontracten in het buitenland, die bijvoorbeeld in het Spaans of Italiaans zijn opgesteld, kan het volgens de Consumentenbond ook geen kwaad om vooraf nog eens naar mogelijke kostenposten te vragen. Hierbij is het verstandig het antwoord van de medewerker van het verhuurbedrijf op te nemen. Met dit soort opnames sta je volgens de bond juridisch sterker als er wel problemen opspelen.

Aanspannen van procedures kost veel tijd en moeite

De bond benadrukt dat het aanspannen van juridische procedures tegen verhuurbedrijven door benadeelde consumenten veel tijd en doorzettingsvermogen vergt. Zo gaat het terugboeken van bijvoorbeeld spookafschrijvingen via creditcards vaak niet makkelijk. Veel gedupeerden laten, zeker als het om een zaak in het buitenland gaat, het er daarom vaak bij zitten.

Pas vooral op prijsvechters

Bij branchevereniging Bovag, die ook autoverhuurbedrijven vertegenwoordigt, zijn ze niet blij met de negatieve berichten over de sector. De malafide verhuurders zijn de vereniging een doorn in het oog. Bovag waarschuwt consumenten om goed naar verhuurafspraken te kijken, zeker bij prijsvechters.

Tip: regel verhuurbedrijven al in Nederland

De Bovag adviseert om de huur van een auto in het buitenland bij de grote verhuurbedrijven al in Nederland te regelen, bijvoorbeeld via een groot verhuurbedrijf dat internationaal actief is. Recent ondertekenden verschillende grote autoverhuurbedrijven een convenant waarin ze zich tegen dergelijke wanpraktijken uitspreken.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor