GGD gaat BSN niet uit systeem verwijderen na positieve test
12-02-2021
•
leestijd 2 minuten
•
782 keer bekeken
•
Vandaag heeft de GGD intern een nieuwe richtlijn gepubliceerd over wat te doen als iemand belt die ooit getest is en zijn persoonsgegevens wil laten wissen naar aanleiding van het datalek. Mensen die positief getest zijn, kunnen hun gegevens niet laten verwijderen. Dat laat de GGD aan Kassa weten.
GGD heeft juristen de afgelopen twee weken laten uitzoeken welke persoonsgegevens er wettelijk gezien wel en niet gewist mogen worden. De GGD heeft in haar systeem onder andere naam, adres en burgerservicenummer opgeslagen van mensen die in het afgelopen jaar een keer op corona zijn getest.
Positief getest? Gegevens worden niet verwijderd
De GGD laat Kassa weten dat alle persoonsgegevens verwijderd worden als je negatief getest bent. Ook in het geval iemand alleen medewerking heeft verleend aan een bron-
en contactonderzoek (en niet positief is getest) kunnen de persoonsgegevens worden verwijderd.
Als je positief getest bent, dan kunnen de gegevens niet verwijderd
worden. "Dat heeft te maken met de wettelijke taak van de GGD’en om
infectieziektebestrijding mogelijk te maken. De GGD’en zijn door de Wet
op de Publieke Gezondheid (WPG) verplicht deze gegevens (maximaal vijf
jaar) te bewaren", zegt een woordvoerder van GGD. Twee weken geleden zeiden GGD-medewerkers aan de telefoon nog dat anonimiseren van je persoonsgegevens een optie was. Dan verwijderen ze niet je dossier, maar wel je bsn en adres. Nu laat de woordvoerder weten dat persoonsgegevens alleen nog maar verwijderd kunnen worden.
Kassa liet twee weken geleden al zien dat het een chaos was bij de regionale GGD’s als je belde om je persoonsgegevens te laten wissen. Toen medewerkers van het programma belden, werd in twee regio’s als eerste gevraagd naar het burgerservicenummer van de beller.
Onduidelijkheid
Bij GGD Utrecht kreeg je het verzoek te mailen naar vergeetme@ggdru.nl. In de regio IJsselland kreeg je uiteindelijk per e-mail een link naar een contactformulier toegestuurd dat je ingevuld weer terug moest mailen, inclusief het belscript voor GGD-medewerkers. En bij GGD Rotterdam-Rijnmond werd de beller na lang wachten doorgestuurd naar de AVG-pagina op de website van de gemeente Rotterdam. Uiteindelijk bleken de GGD-medewerkers aan de telefoon ook niet altijd te weten of de persoonsgegevens wel gewist konden worden.