Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Chaos bij infolijn GGD: medewerkers blijven om BSN vragen

29-01-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4811 keer bekeken
  •  

Vrijdagochtend om 10:00 uur heeft de GGD een landelijk telefoonnummer geopend voor vragen over het datalek. Als je belt en vraagt om je persoonsgegevens uit het systeem te verwijderen die zijn opgeslagen nadat je je hebt laten testen, vragen de medewerkers aan de telefoon keer op keer als eerste om je burgerservicenummer (BSN). Dat meldt Kassa. De redactie heeft meerdere keren naar het nummer gebeld. Ook kreeg de redactie twee keer de voicemail.

Soms wordt gevraagd te mailen naar een e-mailadres, maar vaak verwijst de telefoniste door naar het nummer van de regionale GGD waar de test is afgenomen. Als je vervolgens naar één van de 25 regio’s belt, volgt ook telkens een ander verhaal. Ook hier wordt soms gevraagd naar je burgerservicenummer, zoals bij GGD Utrecht. Twee personen uit de regio die zijn getest belden en twee keer werd gevraagd om het BSN.

De GGD heeft op haar eigen site gezet dat burgers het recht hebben om een verzoek te doen tot verwijdering of anonimisering van de persoonsgegevens

Verschillende reacties

Als je bij GGD Utrecht geen burgerservicenummer geeft, krijg je uiteindelijk het verzoek te mailen naar vergeetme@ggdru.nl. Of en wanneer je persoonlijke gegevens dan verwijderd worden, kon de telefoniste niet zeggen. Als je GGD Hollands-Midden belt, wordt gevraagd te mailen naar een heel ander e-mailadres. In regio IJsselland krijg je uiteindelijk per e-mail een link naar een contactformulier toegestuurd dat je moet invullen. Hier krijg je in de mail ook het belscript voor medewerkers bij. 

Belscript medewerker

Uiteindelijk wordt een medewerker van Kassa ook teruggebeld door een GGD-medewerker, die zegt dat de persoonsgegevens helemaal niet verwijderd kunnen worden. "Er is een Recht op vergetelheid, maar die richt zich niet op een A-ziekte zoals corona. We kunnen persoonsgegevens dus alleen anonimiseren en niet verwijderen", aldus de GGD-medewerker.


Hieronder een overzicht van regio's die gebeld zijn.

Wat zeggen de verschillende regionale GGD's?

GGD Utrecht

De GGD-medewerker aan de telefoon vraagt om een burgerservicenummer. Als je dit niet geeft kunnen ze de persoonsgegevens niet verwijderen. Hierna stopt het gesprek. Een tweede persoon die naar GGD Utrecht belt wordt allereerst gevraagd om een burgerservicenummer, maar wordt uiteindelijk wel verder geholpen zonder dit te geven. Gevraagd wordt te mailen naar het e-mailadres vergeetme@ggdru.nl.

GGD IJsselland

De GGD-medewerker stuurt een mailtje met een link naar een contactformulier dat je moet invullen. In het mailtje staat ook het belscript voor GGD-medewerkers. Het ingevulde formulier moeten ze vervolgens mailen naar fg@ggdijsselland.nl. Dit is dan een verzoek om je gegevens te verwijden. Of en wanneer het verwijderd wordt is onbekend.

GGD Kennemerland

De GGD-medewerker vraagt om te mailen naar privacy@vrk.nl of te bellen naar het landelijke nummer.

GGD Amsterdam

De GGD-medewerker vraagt om te mailen naar coronavragen@ggd.Amsterdam.nl met in de mail naam en geboortedatum.Ze beloven het te verwijderen.

GGD Gooi en Vechtstreek

GGD-medewerker vraagt om burgerservicenummer. Als de beller dat niet wil geven, volgt overleg met een leidinggevende. Hierna wordt gevraagd om naam en telefoonnummer en beloofd dat ze de gegevens uit het systeem zullen halen. Hier zou nog een bevestiging over gestuurd worden, maar die heeft de beller nog niet ontvangen

GGD Rotterdam-Rijnmond

De GGD-medewerker aan de telefoon verwijst door naar de AVG-pagina op de website van gemeente Rotterdam. Hier kan je gegevens verwijderen die de gemeente Rotterdam van je heeft. Op de vraag of dit er ook voor zorgt dat je gegevens bij de GGD verwijderd worden, kon de GGD-medewerker geen duidelijk antwoord geven. Van hogerhand had de medewerker gehoord dat iedereen met een verzoek om verwijdering van gegevens, deze link moest krijgen.

GGD Hollands Midden

De GGD-medewerker vraagt geen gegevens en geeft aan dat je een mailtje (privacy@rdoghm.nl) of een brief kunt sturen naar de GGD met het verzoek om je gegevens te wissen. Je moet dan je naam, telefoonnummer, woonplaats en e-mailadres meesturen.

GGD Groningen

De GGD-medewerker aan de telefoon vraagt geen Burgerservicenummer. Er wordt een e-mailadres gegeven waar je naartoe kunt mailen met een verzoek om je gegevens te verwijderen. Je moet dan je volledige naam, geboortedatum en telefoonnummer mailen naar fg@ggd.groningen.nl.

Reactie GGD

De GGD laat in een reactie weten alles te doen om verbeteringen door te voeren. Een woordvoerder laat weten: “Voor het landelijke nummer dat vrijdag is opengezet voor de mensen die vragen en zorgen hebben n.a.v. datadiefstal, is de vraag om een BSN-nummer niet opgenomen in het script.” Lees hieronder de hele reactie.

Meer over:

corona, ggd, datalek
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!