Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Gedupeerden QR-fraude krijgen van ING schade vergoed

7 sep 2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
qr-fraude ing2 930
Enkele honderden ING-klanten waren de afgelopen maanden het slachtoffer van oplichting via QR-codes, een soort geavanceerde streepjescode. Wij kregen hier als Kassa een aantal klachten over binnen en zijn op onderzoek uitgegaan. De gedupeerden krijgen nu alsnog hun schade vergoed.
Criminelen jagen op sites als Marktplaats op onwetende consumenten. Zij geven aan een product te willen kopen en vragen om een bevestiging voor de transactie door middel van een QR-code. Ook moeten slachtoffers hun bankrekening geven. Door het scannen van de code in hun eigen bankieren-app, zoals de ING app, geven klanten toestemming voor het activeren van de app op een ander apparaat.

Toegang tot de bankieren-app

Op deze manier kan de crimineel vanaf zijn eigen apparaat inloggen in de bankieren-app van het slachtoffer en van alles aanpassen, zoals de betaallimiet. Ook kan de crimineel vanaf zijn of haar eigen telefoon afrekenen en bedragen overboeken naar hun eigen rekening. Als gedupeerde kom je hier pas achter als je je saldo checkt. En als je het ontdekt, hang je vaak lang in de wacht bij je bank om dit ongedaan te maken. Ondertussen zie je honderden euro's van je rekening verdwijnen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

Frode
Frode7 sep 2019 - 19:52

Op 15 augustus ben ik slachtoffer geworden van dezelfde qr-fraude. Ik heb toen contact gehad met het fraudedetectieteam van ING. Het werd mij toen duidelijk dat zij de informatie hadden dat een app was geactiveerd op een andere telefoon, terwijl dat in de waarschuwing die ze standaard per sms sturen niet stond.Ik heb ze toen telefonisch en per email de tip gegeven om die informatie in hun standaard waarschuwing op te nemen. Dat vonden ze een goed idee.Nu zie ik in de reactie van ING bij kassa! dat de ING met de klant meedenkt en de beveiling aanpast....met mijn suggestie! Kortom, de klant dacht hier met de ING mee, en niet andersom!Maar blij te vernemen dat ING het gaat vergoeden.
Overigens, in het verleden kon je bij ING alleen de mobielbankieren app activeren als je ook een activeringscode genereerde na inloggen op de website met gebruikersnaam en wachtwoord, een dubbele beveiliging dus. ik heb ze ook gevraagd waarom ze daar vanaf zijn gestapt?
Vriendelijke groet,Frode Numan