EU: compensatie pas bij langere vertraging
13-03-2013
• leestijd 2 minuten
Vliegtuigpassagiers moeten voortaan minstens 5 uur vertraging hebben voordat zij recht hebben op compensatie. Nu ligt de grens nog bij 3 uur. De Europese Commissie in Brussel stelt een versoepeling voor van de bestaande praktijk. Ook wordt de zorgplicht van luchtvaartmaatschappijen bij problemen beperkt tot 3 nachten. Die is nu nog onbeperkt.
Bestaande regels
Het dagelijks bestuur van de EU presenteerde woensdag in Brussel voorstellen om de bestaande regels uit 2005 aan te passen en grijze gebieden te verduidelijken. Het moet voor gedupeerden onder meer makkelijker worden om geld terug te eisen.
De commissie ziet de maatregelen als versterking van de rechten van passagiers bij vertraging, uitval van een vlucht of bij problemen met de bagage. Maar de commissie wil ook rekening houden met de financiële gevolgen van compensaties voor de luchtvaartmaatschappijen. Brussel wijst bijvoorbeeld op de enorme gevolgen door de aswolk van een IJslandse vulkaan in 2010.
Europese consumentenorganisatie
De Europese consumentenorganisatie BEUC verwelkomt de verbeteringen voor luchtreizigers, maar betreurt het oprekken van het aantal uren vertraging voordat een passagier recht heeft op compensatie. Nu moeten vliegtuigmaatschappijen een schadevergoeding betalen als passagiers met een vertraging van 3 uur of meer op hun eindbestemming aankomen, al dan niet met een overstap.
5 uur
Brussel wil bij alle vluchten binnen de EU en korte internationale vluchten een grens van 5 uur. De commissie hoopt daarmee maatschappijen aan te moedigen vluchten uit te voeren en niet te annuleren. Bij langere internationale vluchten wordt de limiet minstens 9 uur, voor lange intercontinentale vluchten 12 uur.
Reactie ChristenUnie
Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) kondigt in een verklaring verzet aan tegen deze ,,verslechtering''. Van Dalen, die vicevoorzitter is van de transportcommissie van het Europees Parlement, wil de limiet van 3 uur handhaven voor Europese vluchten. Daarnaast pleit hij voor 6 uur voor middellange vluchten en 9 uur voor lange vluchten.
ANP