Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 26 september om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Energiedirect stuurt klant onterechte rekeningen en incasso's

20 feb 2016
  •  
leestijd 2 minuten
Fallback image for card
Vanaf juni 2015 heeft Roel Bakker al trammelant met energieleverancier Energiedirect. Dit kwam allemaal door een medewerker van Nuon die Roel liet overstappen naar Nuon, zonder dat Roel hier toestemming voor gaf. Vervolgens wordt Roel overladen met onterechte rekeningen, incasso's én brieven van een deurwaarder.
In de zomer van 2015 komt er een verkoper van Nuon bij Roel Bakker aan de deur met de vraag of hij wilde overstappen naar Nuon. Roel deed dit niet, maar vroeg wel informatie op. Een paar weken later ontving hij een brief van Nuon met daarin: 'Een warm welkom bij Nuon'.
Systeemfout?
Roel zet snel het contract van Nuon stop en belt met zijn huidige leverancier Energiedirect. Wel krijgt Roel ineens een nieuw klantnummer en een brief van Energiedirect met: 'Welkom terug'. Roel belt met het bedrijf. Er blijkt een fout in het systeem te zitten. Probleem opgelost, of toch niet? Niet veel later krijgt Roel een rekening van Energiedirect toegestuurd van €217 en betaalt deze keurig. De rekening blijft toch staan. Vervolgens krijgt Roel te maken met een incassobureau. Het bedrag loopt op tot meer dan €260 en Roel moet dit binnen acht dagen betalen anders volgen er rechtsmaatregelen. Wanneer Roel brieven van de deurwaarder ontvangt en het bedrag oploopt tot €400, besluit hij om de Belbus in te schakelen.
Oplossing
Energiedirect kijkt pas goed naar de zaak als de Belbus weer langskomt. Ze zijn bereid om het team van de Belbus te woord te staan. Woordvoerder Ronald Sutmuller van Energiedirect legt uit dat dit probleem is veroorzaakt door de wisseling van het softwaresysteem van Energiedirect. De energieleverancier geeft aan dat Roel de onterechte rekening niet hoeft te betalen en zijn alle incasso's direct stopgezet.
Belbus nodig?
Heb jij ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mail naar belbus@vara.nl.

Meer over:

,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!