Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energiedirect smeert contract aan zonder bedenktijd

12-12-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
65 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De 75-jarige Douwe Leij heeft een nieuwe geheugenkaart nodig voor zijn digitale camera. Nietsvermoedend gaat hij naar de fotozaak bij hem in de buurt. Hij komt niet alleen thuis met een geheugenkaart, ook met een nieuw energiecontract van Energiedirect.
Tarieven
Meneer Leij denkt een goede deal te hebben gesloten. Hij krijgt namelijk in de fotozaak ook nog voor €100 aan tegoed dat hij daar direct moet besteden. Eenmaal thuis krijgt hij de email van Energiedirect met de tarieven. Hij legt deze tarieven naast die van zijn oude leverancier E.ON en ziet dat hij helemaal niet goedkoper uit is. Voor zijn nieuwe contract betaalt hij zelfs zo'n €150 per jaar meer.
Belazerd  
"Ik was des duivels en ik voelde me belazerd", vertelt meneer Leij. Direct schrijft hij een aangetekende brief naar Energiedirect waarin hij het contract ontbindt. Hierop krijgt hij de volgende dag per mail een afwijzende reactie. Energiedirect stelt dat het contract geldig is "omdat je direct in de winkel een cadeaukaart hebt meegekregen, heb je geen recht om te annuleren."
Wat zegt de Autoriteit Consument & Markt?
Begin deze maand deed de Autoriteit Consument en Markt een uitspraak in een gelijkwaardige zaak. Zij tikken hierin het moederbedrijf van Energiedirect, Essent, op de vingers en stellen dat "consumenten die Essent op deze manier werft niet naar deze winkels komen om een energiecontract af te sluiten." Dit betekent dat bij verkoop in winkels dezelfde regels gelden als voor straat- en telefonische verkoop. Voor meneer Leij houdt dat in dat hij dus wel twee weken bedenktijd heeft en moeiteloos zijn contract stop kan zetten.
Boete
Het is meneer Leij inmiddels gelukt om van zijn contract bij Energiedirect af te komen. Dit is niet zonder gevolgen: voor voortijdig opzeggen van een abonnement staat een boete die kan oplopen tot €250 en dat terwijl hij dus recht heeft op een bedenktijd van twee weken. Tijd voor de Belbus om deze boete ongedaan te maken.
Confrontatie
Met moeite kan de woordvoerder van Energiedirect, Ronald Sutmuller, het gevoel van meneer Leij begrijpen. Hij geeft aan dat hij klanten zo goed mogelijk informeert. Meneer Leij is het hier 'volstrekt mee oneens' en noemt het een 'boevenstreek'. Gelukkig heeft woordvoerder Sutmuller toch goed nieuws: de boete is van de baan. Meneer Leij is tevreden en blij dat het is opgelost.
Opzeggen
Heb jij net als Douwe Leij in een winkel zonder bedenktijd een energiecontract bij Essent of dochter Energiedirect afgesloten en daar spijt van? Dan kun je het contract opzeggen zonder daarvoor een boete te betalen. De cadeaubon moet je dan wel terugbetalen. Je kunt je daarvoor melden bij de klantenservice van de twee energieleveranciers.
Heb jij ook de Belbus nodig?
Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mail naar belbus@vara.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!