Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energiebedrijven: "Meer klanten met betaalproblemen, ook meer schuldhulpverlening"

15-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4777 keer bekeken
  •  
elektra_20220815

Door de sterk gestegen energieprijzen constateren energiebedrijven een toename van het aantal klanten met betaalproblemen. Er is vaker sprake van klanten met wie een betalingsregeling moet worden getroffen, en ook het aantal doorverwijzingen naar schuldhulpverleners stijgt.

Dat meldt RTL Nieuws, dat bij een aantal energiebedrijven informeerde naar de huidige stand van zaken. Zo sprak RTL Nieuws met Vattenfall. Woordvoerder Robert Portier gaf aan dat er een verdubbeling is van klanten die worden doorverwezen naar schuldhulpverleners, en dat heeft alles te maken met de hoge energieprijzen.

"In het verleden hadden mensen incidenteel wel eens een hogere eindafrekening", stelt Portier. Maar het incidentele karakter lijkt structureel te worden. Ook laat Vattenfall weten dat ze "een stuk meer betalingsregelingen af moeten sluiten dan gebruikelijk", al worden er geen exacte cijfers genoemd.

Maandelijks voorschot is vaak te laag

Zowel Eneco als Essent verwachten dat ze meer betalingsregelingen moeten treffen met klanten die als gevolg van de enorme prijsstijgingen financieel in de klem komen te zitten. Dat heeft voor een deel te maken met klanten die maandelijks een te laag voorschot betalen.

Bij veel klanten gaat het om enkele tientjes per maand, maar er zijn ook klanten – naar schatting tien procent van het klantenbestand – die maandelijks enkele honderden euro's te weinig betalen. En als later de eindafrekening volgt, krijgen deze klanten een gepeperde rekening.

Energiebedrijven: "Kabinet, doe iets aan compensatie"

Meer mensen hebben er moeite mee om de eindjes aan elkaar te knopen. Sommigen zetten het voorschotbedrag bewust lager omdat ze anders financieel écht niet meer uitkomen, terwijl dat de problemen om de lange termijn alleen maar erger maakt. Daarom roepen de energiebedrijven het kabinet op om actie te ondernemen en ruimhartiger te compenseren.

De energiebedrijven zelf doen meer aan voorlichting en gaan klanten actief benaderen als ze zien dat er maandelijks te weinig wordt betaald ten opzichte van het verbruik.

Klanten niet zomaar afgesloten

RTL Nieuws sprak ook met woordvoerder Maureen Veurman van Essent. Zij geeft aan dat klanten weliswaar kunnen zien wat hun eindafrekening wordt en of ze eigenlijk wel genoeg betalen, maar stelt ook dat het bedrijf met klanten op zoek gaat naar oplossingen in het geval van betalingsproblemen.

Ook Eneco probeert met klanten die in de problemen raken tot een oplossing te komen: "Wij gaan niet over tot afsluiting van een contract zonder dat we met de klant in contact komen."

Bron: RTL Nieuws

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!