Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Duurzame voeding in supermarkten meer in trek in 2020

22-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
382 keer bekeken
  •  
voedsel voedselmarkt boer 1127

Vorig jaar kochten consumenten meer duurzame voeding. Hiermee wordt een jarenlange trend doorgezet, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De coronamaatregelen zorgden voor een verschuiving van uitgaven in de horeca naar supermarkten, omdat mensen noodgedwongen vaker thuis aten. Daarnaast is er sprake van extra omzetgroei van duurzame voeding, aldus het CBS.

Vorig jaar was 19 procent van de totale supermarktomzet aan voeding duurzaam. Dat is bijna een vijfde meer dan in 2019. In 2013 was dit nog 8 procent van de supermarktomzet.

Waar zit dat hem in? De  uitgaven in de supermarkt aan duurzame diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden stegen met ruim de helft. De omzet van niet-duurzame varianten steeg met slechts 3 procent. Verder werd er 56 procent meer gespendeerd aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en -fruit. Ook steeg de thuisconsumptie van duurzame koffie en thee met ruim een derde in 2020. Er was geen sprake  van omzetgroei van niet-duurzame koffie en thee.

Vraag en aanbod duurzame producten stijgt

De onderzoeksresultaten van het CBS liggen in lijn met een Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University. Hieruit komt naar voren dat consumenten in 2020 meer voedingsmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk kochten. Er werd in 2020 in ons land in totaal 8,2 miljard euro uitgegeven aan dier-, mens- en milieuvriendelijke producten. Dat is een stijging van 7 procent ten opzicht van 2019. Daarnaast steeg volgens deze monitor in het afgelopen jaar het aanbod van en de vraag naar duurzame producten, ondanks het coronajaar.

Wat is duurzaam voedsel?

Duurzaam voedsel wordt door het CBS gedefinieerd als eten en drinken "waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is". Deze producten moeten door een consument als duurzaam kunnen worden herkend, waardoor het CBS alleen voedingsmiddelen met een keurmerk met onafhankelijke controle heeft meegenomen.

Volgens de monitor van Wageningen University is het ‘Beter Leven’-keurmerk het meest verkocht, gevolgd door de keurmerken ‘Biologisch’ en ‘UTZ Certified’.
Bron: ANP, CBS
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!