Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Duizenden auto’s met dagrijverlichting rijden zonder achterlicht

11 mrt 2017
  •  
leestijd 3 minuten
auto stad 930 520
In de avond weet iedere automobilist het wel: lichten aan! Je wilt immers zelf een helder wegbeeld vóór je hebben én je wilt gezien worden. In de ochtend- of avondschemer is het voor veel weggebruikers echter niet duidelijk welke verlichting ze het beste kunnen voeren.
In 2011 is automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuwe (type) auto’s. Sinds 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen. Het betreft alleen verlichting aan de voorkant van de auto, verlichting aan de achterzijde was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan.
Gevaarlijke situaties
Veel auto-ongelukken hebben te maken met zichtbaarheid van weggebruikers. Dagrijverlichting – dat vaak uit led-lampen bestaat en automatisch aangaat als de auto wordt gestart – verkort de reactietijd, afstanden van tegenliggers worden beter ingeschat en je ziet duidelijker het verschil tussen een stilstaande en een rijdende auto.
Echter, veel mensen denken bij schemer of dichte mist dat ze zichtbaar zijn, maar beseffen zich niet dat hun achterlichten niet branden. Ook bij het rijden in tunnels kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als automobilist moet je zelf alert zijn om ook je gewone verlichting in te schakelen, wanneer je geen ingebouwde lichtsensor of ‘AUTO’-stand hebt in je auto.
Er rijden naar schatting zo’n 750.000 auto’s rond met dagrijverlichting alleen aan de voorkant.
Tegenstrijdige geluiden over achterlichten
Sinds 2015 is het toegestaan om ook de achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Onder meer de ANWB alsook meerdere importeurs berichten dat bij auto’s die na 30 januari 2015 een typegoedkeuring krijgen, de achterlichten verplicht tegelijkertijd met de dagrijlichten moeten branden. De RAI Vereniging laat ons echter weten dat het geen verplichting is, maar een van de mogelijkheden waaruit een fabrikant kan kiezen. Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is.
Aanpassing
Zowel ANWB als Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn voorstander van het gebruik van dagrijverlichting, maar vinden dat dit niet beperkt moet zijn tot lampen aan de voorkant. Er zijn vier jaar lang honderdduizenden auto’s op de markt gekomen met dagrijverlichting zonder achterlichten. Daarom heeft de VVN een lobby gedaan in Den Haag en binnen de autobranche.
Rob Stomphorst: “Automerken beseffen dit, ze weten heel goed wat er speelt. We vinden dat ze pro-actiever kunnen reageren naar hun klanten toe, door aan te bieden dat ze het probleem oplossen. Dus dat ze mensen met een auto uit die tijd aanbieden de achterlichten ook even aan te zetten, nu het toegestaan is. Dat is een switch in de computer.”
Reactie importeurs
Kassa benadert twintig grote importeurs met onder meer de vraag of het mogelijk is om – bijvoorbeeld bij een onderhoudscheck of APK-keuring – de achterlichten bij de automatische dagrijverlichting standaard in te schakelen. Het merendeel zegt echter dat dit (om technische redenen) niet mogelijk is.
Geen terugroepactie
De RAI Vereniging , die de belangen van zo’n 500 fabrikanten en importeurs uit de mobiliteitsbranche behartigt, hoort ook vooral van haar leden dat het niet mogelijk is om het probleem op te lossen.
Cees Boutens, woordvoerder van RAI Vereniging, zegt daarnaast: “Het is geen wetgeving met terugwerkende kracht naar 2011. Als dat wel zo was geweest, dan was er een recall uitgeschreven. Dus: haal alle auto’s terug want ze voldoen niet meer aan de wettelijke eisen. Maar zo is het niet geregeld.”
Andere mogelijkheden
Er melden zich bij Kassa meerdere consumenten bij wie het wél gelukt is om hun achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Zo ook Arjan Hollebrandse, eigenaar van een Skoda uit 2014. Hij heeft de bewuste instelling laten aanpassen door een kennis die in het bezit is van diagnosesoftware en gaat sindsdien met een veiliger gevoel de weg op.
Volgens Cees Boutens is de meest simpele oplossing het aanzetten van de dimlichten. “Dan heb je voor en achter verlichting. Dan hoef je niet in motormanagementsystemen te gaan zitten. Los daarvan wil ik tegen de mensen zeggen dat het sowieso verstandig is regelmatig een rondje rond de auto te lopen om de verlichting te controleren. Verlichting is iets om goed te controleren, want het is een belangrijk veiligheidsonderdeel.”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

avatar
haagsehans12 mrt 2017 - 8:57

Niemand heeft ook maar één woord gerept over de inbouw van een zogenaamd daglichtrelais, dat relais zorgt ervoor dat het licht voor en achter ingeschakeld wordt op het moment dat je de sleutel in het contactslot doet om te starten.
Ik vermoed dat ze dit relais niet willen aanbieden vanwege de extra belasting van de accu, maar het is wel een optie voor diegene die steeds vergeet zijn licht aan te doen bij vrij donker weer of bij regen.
Afgelopen week bij het slechte weer, heb ik me vreselijk geërgerd over mensen die zonder achterlicht op de snelweg reden, en sommigen hadden helemaal geen licht aan, daarom mijn tip met het relais.

avatar
robbyz12 mrt 2017 - 9:53

Citroën zegt dat het niet mogelijk is de achterlichten te koppelen aan de dagrijverlichting. Dan heb ik blijkbaar een andere Citroën dan anderen. Sinds 2015 rijd ik met een DS5 met de achterverlichting gekoppeld aan de dagrijverlichting. Mijn nieuwe DS5 heb ik vorig jaar ook laten koppelen. Het was in beide gevallen een simpele ingreep in de software. Er waren ook nog eens geen kosten aan verbonden. Ik snap dus echt niet wat Citroën aan het bazelen is dat het niet kan. Het enige minpuntje van de koppeling is dat er een lampje blijft branden in het instrumentenpaneel. En daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik ben tenminste goed zichtbaar.

avatar
toinq6312 mrt 2017 - 9:56

Mensen zijn zo simpel vaak, dat ze denken dat als hun daglicht-ledjes aan staan dat ze niets meer hoeven te doen. Ze denken, dat ze dan veilig zijn, maar het gaat ook om anderen en die moeten je ook van achteren kunnen zien. Zeker bij slecht weer, zoals regen en mist en in tunnels en bosrijk/schaduwrijke wegen. Waarom worden hier niet keihard boetes voor uitgedeeld door de politie. Maar ook de auto industrie heeft hier een steek laten vallen om niet gelijk achterlichten van rode daglicht/ledjes te voorzien, speciaal voor die genen, die te lamlendig en te beroerd zijn om hun lichten aan te doen bij zonsondergang, mist, slechtweer en in tunnels etc.  toinq63

avatar
pcmdejongh12 mrt 2017 - 11:08

Het is een richtlijn van de europeesche unie. Ik vraag mij af, welke idioot verzint zoiets.

1 Reactie
//mijn.bnnvara.nl/avatar/3489eae0c4ff74be14bea53bb4405a9d05f833b0b85e7be48c39b20cb302bd7e.png
henkvanstots12 mrt 2017 - 11:44

Dat verzinnen is tot hier aan toe, maar de malloten die het goedkeureden ;-)

avatar
heideveld12 mrt 2017 - 11:12

Fabrikanten die aangeven dat koppeling verlichting niet mogelijk is, vallen wat mij betreft onder de categorie "sufferds". En mijn "stokpaardje" blijft: Ook overdag buiten de bebouwde kom dimlicht!! Anders bent u zo langzamerhand niet alleen voor u zelf maar ook voor anderen een gevaar op de weg!

avatar
jhogaarts12 mrt 2017 - 12:17

Bij de VAG drieling (Up!- Mii en Citigo) kan men via de OBD instellingen de achterlichten schakelen met de dagrijverlichting. Je bent er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor dat je de juiste verlichting voert, dat heb je geleerd mag ik hopen tijdens je rijlessen. En sinds 2015 heeft de fabrikant de achterlichten gelijk met de dagrijverlichting laten schakelen. Sommige nieuwe auto's na 2011 hebben helemaal geen dagrijverlichting. Mijn Hyundai iX20 GO! uit 2016 heeft geen dagrijverlichting. Komt mogelijk omdat dit type al sinds 2010 op de weg is. Maar waarom heeft dan de VW Polo uit 2010 BlueMotion wel dagrijverlichting in de   unit van  de verstralers/bermlichten.

avatar
John131312 mrt 2017 - 13:09


Voor mij is het een routine:
Instappen, gordel om, motor starten, dimlicht aan. ALTIJD.

Niet verplicht in NLD maar zou dat m.i. wel moeten worden.

.

avatar
rob.robben5512 mrt 2017 - 13:59

luiheid regeert!! is het té véél gevraagd om bij slecht zicht het stadsverlichting normaal te bedienen? men neemt aan dat men bij bijv.  mist beneden 50 m. zicht/sneeuwval of heftige regenval zichtbaar is. als tegenligger misschien. maar wat als je achteropkomend verkeer  bent? dan is men niet zichtbaar !! 

avatar
foutjebedankt12 mrt 2017 - 14:03

Is natuurlijk zo dat er veel auto's zijn met dagrijverlichting. Pakweg 'n miljoen. Op een totaal bestand van pakweg 5 miljoen is dat een grote minderheid, dus de anderen moeten dus hun verlichting handmatig aanzetten, wat het merendeel ook doet. Dus wat is nu het probleem? Zitten de dag rijverlichting chauffeurs dan allemaal te slapen? Je kunt een "probleem" ook overdrijven natuurlijk.

avatar
foutjebedankt12 mrt 2017 - 14:07

Ik kan de dagrijverlichting in de boordcomputer uitschakelen, wat ik ook gedaan heb. Het eerste wat ik doe als ik weg rij, is het dimlicht aan. Zit helemaal ingebakken.Zou gewoon iedereen moeten doen en ook zou het verplicht moeten worden. Als dat in Scandinavie kan dan kan het hier ook.

avatar
Sander Korver13 mrt 2017 - 21:26

Begin dit jaar heb ik samen met mijn zoon Wout een website gemaakt om aandacht voor dit probleem te vragen: http://lichtenaanookachter.nl/ Ook wij hebben gevraagd aan autofabrikanten of ze het kunnen oplossen, maar kregen 0 op het rekest. Fijn dat ook KASSA er aandacht aan heeft gegeven. (ik zal al wat activiteit van de NPO op de webstie :-) )