Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Dropshipping: hoge retourkosten, lang wachten en slechte kwaliteit

  •  
28-08-2024
  •  
leestijd 8 minuten
  •  
8816 keer bekeken
  •  
dropshipping_1127

"Dropshippers maken er een puinhoop van". Gezien de hoeveelheid mails die wij daar vrijwel dagelijks over binnenkrijgen, is dat ons helaas maar al te bekend. Maar ook de Consumentenbond heeft deze conclusie getrokken. Dropshippers houden zich vaak niet aan wettelijke regels voor online verkoop en klanten zijn vaak ontevreden. Lange levertijden, ondermaatse kwaliteit, zeer hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid zijn de voornaamste struikelblokken.

Wat is een dropshipper ook alweer?

Dropshipping is al jaren een vrij bekend fenomeen. Helaas is het nog niet bekend genoeg, anders was dit artikel niet meer nodig. Een dropshipper is iemand die een webwinkel heeft zonder eigen voorraad. Een dropshipper doet feitelijk weinig meer dan bestellingen van klanten doorsturen naar de fabrikant of groothandel (meestal in China, denk aan AliExpress en vergelijkbare sites). Deze groothandel stuurt het product vervolgens rechtstreeks naar de klant.

De dropshipper steekt het prijsverschil – de prijs van artikelen gaan soms gerust enkele keren over de kop – in eigen zak zonder echt een dienst te leveren waar je als klant mee geholpen bent. Negen van de tien keer kun je exact hetzelfde product namelijk op AliExpress-achtige websites vinden voor een fractie van de prijs.

Ook wordt vaak de indruk gewekt dat het wel degelijk om Nederlandse webshops gaat die een eigen warenhuis of vestiging hebben en direct uit eigen voorraad kunnen leveren. En dat leidt niet zelden tot teleurgestelde klanten met klachten.

Welke klachten zijn er over dropshippers?

Dropshipping is in beginsel gewoon toegestaan, maar veel dropshippers houden zich niet aan de regels. Zij willen klanten vooral een hoop geld uit de zak kloppen, snel geld verdienen en de winst in de zak steken. Klanten die zich melden met klachten, worden door veel dropshippers liever met een kluitje in het riet gestuurd en afgewimpeld in plaats van ze netjes te helpen.

Wellicht niet verbazingwekkend, maar het zijn dropshippers in deze categorie waar veel klachten over komen. Het bewust niet (duidelijk) vermelden van bepaalde informatie zou je in veel gevallen kunnen beschouwen als een vorm van misleiding.

Klanten denken vaak met een Nederlandse webshop te maken te hebben, maar moeten vervolgens weken wachten op hun bestelling omdat niet duidelijk is dat de boel uit China komt. Bij ontvangst van de bestelling blijkt dat klanten behoorlijk diep in de buidel hebben getast voor een goedkoop, kwalitatief ondermaats prul dat in werkelijkheid een fractie van de prijs kost. Prijzen die gerust drie, vier of zelfs vijf keer over de kop gaan, zijn bepaald geen uitzondering.

Ontevreden klanten die artikelen terug willen sturen, worden meestal afgescheept door de klantenservice. Klanten mógen het artikel weliswaar terugsturen (al zijn er dropshippers die zelfs dat weigeren), maar dan wél naar de leverancier in China. Ook krijgen klanten vaak slechts een deel van de aankoopsom terug.

Dat terugsturen in de praktijk vaak geen zin heeft omdat de retourkosten voor eigen rekening komen en retourneren in veel gevallen net zo duur is als het product, weten dropshippers over het algemeen maar al te goed. Allemaal bedoeld om teleurgestelde en ontevreden klanten te ontmoedigen. Klanten komen hier echter pas achter op het moment dat het te laat is, en dan ontstaan er problemen.

Bijna alle klanten hebben spijt van hun aankoop

De Consumentenbond deed navraag bij 2500 panelleden naar hun ervaringen met dropshippers. Daaruit volgen een paar opvallende conclusies. Maar liefst 88 procent van de mensen die ooit iets bij een dropshipper heeft besteld, geeft aan dat ze dit achteraf liever niet hadden gedaan.

Daar zijn meerdere redenen voor. Lange levertijden wordt door 81 procent genoemd. 73 procent van de respondenten vindt het bezwaarlijk dat producten alléén naar het buitenland kunnen worden geretourneerd, en 64 procent daarvan vindt de zeer hoge retourkosten bezwaarlijk.

Ook over de kwaliteit is de meerderheid ontevreden: 59 procent geeft aan dat de kwaliteit tegenviel. De slechte bereikbaarheid van de klantenservice wordt door 58 procent van de respondenten genoemd als minpunt. Tot slot zijn mensen ook ontevreden over webshops die niet (alles) terugbetalen. Dat wordt door 45 procent van de respondenten genoemd. 32 procent klaagt over te late terugbetalingen.

Regels worden massaal genegeerd

De Consumentenbond onderzocht honderd webshops van dropshippers. Onderzoekers concluderen dat het "overgrote deel van de dropshippers niet aan de wettelijke regels voldoet".

Zo vermelden 66 onderzochte webshops geen telefoonnummer of een (bestaand) KvK-nummer. 65 webwinkels vermelden geen retouradres. Stuk voor stuk zaken die wél verplicht zijn, maar waar door twee op de drie webshops uit het onderzoek niet aan wordt voldaan.

Onduidelijkheid over torenhoge retourkosten

De hoogte van de retourkosten is nog zo'n struikelblok. Webwinkels moeten duidelijk zijn over de retourkosten, maar 82 webshops die door de Consumentenbond onder de loep zijn genomen, vermeldt niets over de hoogte daarvan. De meeste dropshippers melden slechts dat de retourkosten "voor de consument" zijn. En dat is een fikse tegenvaller als blijkt dat je je bestelling op eigen kosten naar China terug moet sturen.

Dropshippers weten dat, maar zijn daar bewust vaag over. Allemaal om het klanten zo moeilijk mogelijk te maken om spullen te retourneren. Het is niet verplicht om een Nederlands retouradres te geven, maar daar moet vooraf wél duidelijkheid over zijn. En daar ontbreekt het vaak aan.

Bijzondere voorwaarden

Sommige webshops accepteren retourzendingen überhaupt niet, bijvoorbeeld omdat het product "in de aanbieding" is. Ook dat is verboden, want consumenten moeten óók aanbiedingen kunnen retourneren. Bovendien gaat het bij dropshippers vaak om verzonnen aanbiedingen en is niet zelden het complete assortiment permanent 'afgeprijsd', ook al zijn de spullen dan nóg vele malen duurder dan op websites als Temu of AliExpress.

De webshop Lisona die door de Consumentenbond onder de loep werd genomen, weigert retourzendingen van klanten die een product in twee of meer maten of kleuren hebben besteld. En de webshops Sadiluxe, Shop-ist, Luxopro en Moluvo rekenen bij retouren een toeslag van 15 tot 20% van het aankoopbedrag, of een bedrag van € 10,-. Dat is bedoeld voor het behandelen en inspecteren van het teruggestuurde product.

"Hardnekkig probleem"

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond: "De problemen met dropshipping zijn legio en hardnekkig. De meeste dropshippers houden zich niet aan de regels. Ze lijken zich niet te realiseren dat ondernemen ook verplichtingen met zich meebrengt. En het feit dat consumenten dropshippers vrijwel nooit herkennen, maakt dat probleem alleen nog maar groter. Consumenten moeten echt beter beschermd en geïnformeerd worden. Daarom hebben we onze bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt."

Heeft het eigenlijk zin om dropshippers te melden?

Wij krijgen vrijwel dagelijks meerdere mails van mensen die iets hebben gekocht bij een dropshipper en problemen hebben met het retourneren en/of het terugkrijgen van hun geld.

Dat gaat eigenlijk altijd op dezelfde manier. Iemand heeft ergens iets besteld zonder de webshop goed te onderzoeken. Na enkele weken wachten wordt een kwalitatief ondermaats prul geleverd. De klant is ontevreden en wil het product terugsturen, maar pas op dát moment wordt duidelijk dat retourneren naar China moet, en bovendien op eigen kosten. Tot slot bieden bepaalde dropshippers slechts gedeeltelijke terugbetalingen.

Kortom, klanten moeten zelf vaak (hoge) kosten maken om een deel van hun geld terug te krijgen, en per saldo zijn ze dan duurder uit dan wanneer ze het er gewoon bij laten zitten. Is dat netjes? Nee. Is dat eerlijk? Best kans van niet, al is dat afhankelijk van hoe duidelijk de voorwaarden omtrent het retourneren op de website van de dropshipper werden beschreven.

Maar heeft het zin om daar werk van te maken of er aangifte van te doen? Hier is wat verwachtingsmanagement nodig, want het eerlijke antwoord op de laatste vraag luidt: nee, eigenlijk niet. Het staat je natuurlijk vrij om het te melden of om aangifte te doen. Dat biedt wellicht wat gemoedsrust, maar de kans dat het iets oplevert behalve ergernis en frustratie is simpelweg niet zo groot.

Politie of de Autoriteit Consument & Markt

De politie doet over het algemeen niks met zulke aangiftes. Tenzij er aantoonbaar sprake is van een patroon van structurele misleiding of zelfs oplichting, waarbij meerdere slachtoffers voor hoge bedragen zijn gedupeerd én vaak over een langere periode. Maar dropshippers die te dure AliExpress-spulletjes verkopen, daar niet helemaal duidelijk over zijn en jou slechts 30 procent van het aankoopbedrag bieden als je het product éérst op eigen kosten terugstuurt naar China? Dat is in beginsel geen zaak voor de politie.

Klachten kunnen wel worden gemeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij hebben een klachtenformulier beschikbaar gesteld. Maar ook hiervoor geldt dat niet iedere webshop op basis van een (paar) klacht(en) automatisch wordt aangepakt, daar moet wel iets meer voor aan de hand zijn.

Veel problemen met dropshippers vallen in essentie als volgt samen te vatten. Je hebt iets gekocht waar je ontevreden over bent. De kans is aanwezig dat de webshop zich niet aan de regels heeft gehouden en doet bovendien moeilijk als je je meldt met een klacht. Heel vervelend. Maar er komt geen arrestatieteam, geen cameraploeg, geen deurwaarder en geen advocaat om ter plekke voor jou te bemiddelen en de dropshipper te confronteren of in de boeien te slaan, is waar het kort samengevat op neerkomt. Hoe onrechtvaardig dat ook voelt.

Wat je wél kunt doen, is deze webshops leren te herkennen. Zo voorkom je dat je ermee in zee gaat.

Hoe herken je dropshippers?

Een paar tips om dropshippers te herkennen.

Tip 1: Lange levertijden

Is er sprake van lange levertijden? Dan is het product niet voorradig en is de kans best groot dat je te maken hebt met een dropshipper. Probleem is alleen dat veel dropshippers adverteren met standaardteksten als "Vandaag besteld = morgen verzonden". Neem dat soort opmerkingen niet gelijk voor waar aan!

Tip 2: Gratis bezorging

'Gratis bezorging' kunnen dropshippers zich prima permitteren, want jij betaalt een veelvoud van de échte nieuwprijs voor het product. Staat er ergens 'Alleen vandaag gratis verzending'? Wees dan helemaal alert, want ook dit is een typische dropship-truc.

Tip 3: Verzonnen aanbiedingen, hoge kortingen en beperkte voorraden

Zie je ergens een timer op de productpagina met teksten als 'Alleen vandaag geldig?' of 'Let op, bijna uitverkocht'? Wordt er geadverteerd met hoge kortingen van (meestal) 50 procent of zelfs meer? En wordt de indruk gewekt dat je snel, sneller, snelst moet bestellen?

Ook dat is een standaardtruc in het repertoire van dropshippers. Wees in dat geval op je hoede.

Tip 4: Controleer de gegevens van de webshop

Controleer goed of de webshop gegevens vermeldt als telefoonnummer, een bezoek- of vestigingsadres (let op virtuele kantoorruimte en controleer deze adressen in Google Streetview) en een Kamer van Koophandel-nummer. Wordt dat niet genoemd? Laat de webshop dan links liggen.

Ook keurmerken als Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk kunnen je iets vertellen over de betrouwbaarheid.

Tip 5: Onderzoek het retourbeleid én de retourkosten van de webshop

Doe vóór het plaatsen van een bestelling onderzoek naar het retourbeleid én de retourkosten.

Staat er niks over op de website? Of is het één en ander weggemoffeld in een formulier? Moet je eerst mailen voor de retourvoorwaarden? Of zie je dat het artikel eerst terug moet naar China? Doe in al deze gevallen géén zaken met deze webshop, het is een dropshipper.

Tip 6: Controleer onafhankelijke reviews

Het mag niet, maar veel dropshippers maken gewoon gebruik van nepreviews. Je kunt beter eerst kijken op websites als Trustpilot voor onafhankelijke recensies. Veel dropshippers waar klachten over komen, scoren structureel heel laag omdat ze geen enkele noemenswaardige service bieden.

Bron: Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (27)

johanna66
johanna66
23 okt. 2024 - 10:12

Ik leer de websites steeds meer te herkennen en ze vervolgens direct weg te klikken. Soms maak ik er gebruik van als een artikel mij bevalt. Ik ga dan naar de website van Aliexpress en koop het daar voor een fractie van de prijs die de dropshipper vraagt. Overigens beperk ik mijn aankopen bij Aliexpress door alleen kleine artikelen te kopen omdat ik weet dat retourneren geen zin heeft.

Melissavisser
Melissavisser
10 okt. 2024 - 6:19
Ik heb bij lotte mode een paar schoenen gekocht deze waren veel te groot. Gebraag voor retourlabel. Kreeg eerst een reeks vragen waarom ik het terug wil sturen. Er was ook geen vermelding van retourkosten of adres. Het kost mij €67.50 om het pakket terug te sturen dit is 2x het bedrag wat ik heb betaald voor de schoenen en de kwaliteit is zeer ondermaats. Ze willen geen andere optie geven en geld terug is maar te wachten. Ik ben pissed
tibby
tibby
30 aug. 2024 - 10:28
Bazelaar is een dropshipping, en een oplichter. Geen Nederlands retour adres. Zeggen dat ze een Hollands bedrijf zijn maar hun spullen halen ze uit China en daar zit hun retour adres ook. Als je bestelling vertraagd is maken ze zonder jou toestemming een nieuwe bestelling.
inno1
inno1
30 aug. 2024 - 9:57
U stelt:"Dropshippen is in beginsel gewoon toegestaan". Dropshippen IS gewoon een legitieme manier van ondernemen! En er is niks mis mee als een dropshipper met weinig moeite een zo hoog mogelijke prijs wil krijgen. Dat is ook een legitieme handeslpraktijk. Waar het mis gaat - sinds corona - dat er duizenden criminele websites in de lucht kwamen en dat de hebberige consument er elke keer weer intrapte. Tot en met vandaag. Honderden keren lees ik: "Had ik de reviews maar eerst gelezen, het zag er zo mooi uit", enzovoort enzovoort. Om misleidende dropshippers tegen te gaan is het volgens mij effectiever om een consumentenactie te starten en ze te leren zich tegen zichzelf te beschermen. Maar ja, dat klinkt weer zo direct he. Dus je kan maar beter vragen of de overheid zich er weer mee wil bemoeien. Maar dat zal de hebzuchtige-ik-moet-het-morgen-in-huis consument echt niet deren.
1 Reactie
sira
sira3 sep. 2024 - 14:26
Jij snapt het begrip dropshipping :-)) Ik dacht alleen wel dat het al ruim voor de corona is begonnen. Ergens 2016 kwamen de eerste onoplettende klagers al op de forums.
C. Koot
C. Koot
29 aug. 2024 - 10:38
Bertina moda en Van Dongen mode zijn hetzelfde bedrijf en bieden originele Gant jacks aan die weken later uit China komen en niet lijken op het bestelde. Kleur anders en geen Gant vignet erop. Bij het reclameren, wordt gezegd dat het een aanbieding was en ze niets meer kunnen doen! Dit is een Waarschuwing ... ook een soort dropshipping.
C. Koot
C. Koot
29 aug. 2024 - 10:34
In maart/april een Gant jas besteld bij Bertina Moda. Wij kregen deze jas weken later uit China van Jiang Qiwen uit Niannianhong . De kleur klopt niet, de maat klopt niet en het Gant vignet staat er niet op. Wat een nepper. Een eindeloze e-mail discussie gehad, maar zij zeggen dat het een aanbieding was (wat nergens te lezen was) en voor hen was de kous daarmee af! De advertentie van deze jas was van Van Dongen mode, die verwijst naar Bertina moda. Op het laatst is geen reactie meer geweest. Dus een Waarschuwing.... koop niets bij deze twee bovenstaande firma's.
ireneemma
ireneemma
28 aug. 2024 - 22:03
Ik dacht dat ik overhemden bij de ANWB besteld had, toen ik geen mail kreeg van de bestelling schok ik. Uiteindelijk 3 hemden gekregen van zeer dubieuze kwaliteit voor de prijs van 115,00..Chineens en te klein...Ik ben behoorlijk in de mail geklommen en met Kassa gedreigd om mijn geld terug te krijgen. Misschien helpt het....Het zelfde gebeurt met Ecco schoenen. Besteld omdat ik ze al eerder had gehad. Ook geen mail na betaling 70.00 euro. Ik koop al jaren via internet, maar mijn vertrouwen is heel erg geschaad en ben bang om nog iets te bestellen. Loop heel moeilijk en de stad in gaan is geen optie....Denk dat ik mijn verlies helaas moet aanvaarden...
sira
sira
28 aug. 2024 - 19:16
Jammer dat er nu sec gesproken wordt over dropshipping en dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen bonafide en malafide dropshippers. Dit artikel gaat over malafide dropshippers, de zolderkamerhobbyisten . Dropshipping is zo oud als de weg naar Rome. Bonafide webshops kunnen niet alle artikelen op voorraad hebben en dan wordt de bestelling doorgezet naar de groothandel die het rechtstreeks naar de klant verstuurd, weliswaar duurder dan dat het naar de webshop wordt verstuurd, maar dat wordt gedaan om vertraging te voorkomen. Bol heeft ook niet een voorraad wasmachines, drogers, ovens, etc. in hun magazijn staan, met de kans dat ze niet verkocht worden.
3 Reacties
ireneemma
ireneemma29 aug. 2024 - 22:35
Bol is natuurlijk heel wat anders, die besteld bij Nederlandse bedrijven. Als je een klacht hebt wordt het keurig opgelost is mijn ervaring.
inno1
inno130 aug. 2024 - 9:58
Zie mijn recente bijdrage.:)
sira
sira3 sep. 2024 - 14:19
Ik spreek toch ook over bonafide en malafide dropshippers. Niet alleen Bol is een bonafide dropshipper, maar er zijn nog veel meer, gerenommeerde grote bedrijven te noemen die aan dropshipping doen. En dat is wat ik in mijn antwoord bedoel, nu gaat het puur over dropshipping en er wordt geen onderscheid gemaakt, dus ik begrijp uw reactie niet zo goed ireneemma.
wilsophie1
wilsophie1
28 aug. 2024 - 17:43
Fruugo is ook zo een dropshipper. Ik had er nooit van gehoord, maar ben er wel ingetrapt.
E. Knol
E. Knol
28 aug. 2024 - 15:39
En zomaar ineens zijn al die kledingwinkels, met hum video's over geweldige kleding met een fijne kwaliteit van de stof en draagcomfort, allemaal of Facebook verdwenen. Hoe zou dat nu kunnen?
witteke
witteke
28 aug. 2024 - 13:15
Tja,en op facebook komen dagelijks tientallen van it soort sites bij je langs,echt ongelofelijk veel,en met nederlandse namen,ze melden aan facebook heeft geen enkele zin,en ja,ik ben er ook al ingestonken
kassa2551
kassa2551
28 aug. 2024 - 13:11
Ik kijk wel eens op Pinterest. Dan zie je pas hoeveel dropshoppers je hebt. Het is werkelijk ongelofelijk wat voor prachtige namen ze verzinnen om jouw maar te laten denken dat je te maken hebt met Nederlandse bedrijven.90% is gewoon volstrekt onbetrouwbaar en totaal ongeloofwaardig, maar mensen blijven er maar “in trappen”. Ik zie schoenen, horloges en al wat meer voorbij komen die je bij Temu voor 2,95 koopt en bij dropshoppers als aanbieding van € 69,95 voor 39,95 en al die zooi is te koop bij wel 20-30 verschillende “ bedrijven”, gemiddelde beoordeling 1,0…..waarschijnlijk voor de moeite. Hoevaak moet je mensen eigenlijk waarschuwen 100x 1000x???.
Kariena
Kariena
28 aug. 2024 - 13:10
Heb ook eens zaken gedaan met dropshipper Middo. Twee broeken besteld die zgn bij de buren zouden zijn afgegeven en die nooit iets hebben ontvangen. Ik heb ze weliswaar opnieuw toegestuurd gekregen en de maten xl was een kindermaat. Was wel 80€ armer. Heb ze via Klarna betaald omdat DHL een afgiftebewijs had. Onderzoek laten uitvoeren bij DHL konden niks terugvinden en vette pech want Middo kon het 'bewijs' overleggen. Nooit meer bestellen en goede tips. Bezint eer ge begint.
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:07
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:07
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:07
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:07
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:07
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:06
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:06
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:06
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:06
Deze reactie is verwijderd
wim koelewijn
wim koelewijn
28 aug. 2024 - 13:06
Als 88% roept ik heb spijt dat ik dit....enzovoort..en dan daarna niet-s- meer bestellen op deze wijze is het over een jaar ofzo een langzame dood gestorven, toch? Een buurvrouw, rond de 50 maar erg onderontwikkeld, lijkt mentaal en geestelijk een kind van pakweg 10..bestelt zich ongans bij o.a Ali-express..heel vaak kan ze de kwaliteit niet eens toetsen..want het komt heel vaak nooit aan..soms ben ik erbij als ze iets ontvangen heeft en uitpakt..ongelooflijk hoe de kleinste dingetjes in enorm veel verpakking, voornamelijk plastic, is verpakt en ook nog in een grotere zak verpakt als het meer items zijn..
frits
frits
28 aug. 2024 - 12:59
Hoe zit het met Bol.com, het zou van A.H. zijn ?? Ik heb daar slechte ervaring mee. En bestel er niets meer!
5 Reacties
Kariena
Kariena28 aug. 2024 - 13:16
Bol.com is een prima verzend bedrijf. Nog nooit slechte ervaringen mee gehad en een prima klantenservice. Misschien heb je gewoon pech gehad.
wim koelewijn
wim koelewijn28 aug. 2024 - 15:02
Valt inderdaad onder Appie's holding. . .
ava2008
ava200829 aug. 2024 - 0:23
Bol.com is een prima bedrijf waar je probleemloos kunt kopen. Nooit problemen mee gehad.
@qwerty@
@qwerty@29 aug. 2024 - 10:02
Ik heb ook nooit problemen met Bol.com maar, er zullen wel slechte 3e partijen bij zitten, waarbij er wel slechte ervaringen zijn.
bounty29
bounty2929 aug. 2024 - 14:31
Bol is ook een platform die andere ondernemers een kanaal biedt om hun producten aan te prijzen. Je ziet dan ook staan ‘aangeboden door’. Bij sommige producten is bol de verkopende partij. Ik heb tot op heden geen nare ervaringen.
pebk
pebk
28 aug. 2024 - 12:56
Trustpilot is wat dat betreft nog redelijk betrouwbaar. Er zitten ook wel nepreviews tussen, maar ze werken er hard aan om dat te voorkomen. Maar vertrouw ook niet alle reviewsites, zoals Kiyoh.
1 Reactie
wim koelewijn
wim koelewijn28 aug. 2024 - 15:04
Hoe weet U wat een 'echt' review is en wat een 'nep' reviews is via trust-pilot ?
Feuerhand
Feuerhand
28 aug. 2024 - 12:48
tja… het spreekwoord “ Goedkoop is vaak duurkoop “ is er niet voor niets…
1 Reactie
sira
sira28 aug. 2024 - 18:58
Bij een malafide dropshipper is het juist vele malen duurder dan bij AliExpress en daarom gaat het gezegde "goedkoop is duurkoop" niet op. Aan de spullen van AliExpress mankeert niets, mits je goed kijkt wat je koopt. De Nederlandse huizen staan vol met Chinese spullen.
tibby
tibby
28 aug. 2024 - 12:44
Temu is niet echt dropshipping. Heb er goeie ervaringen mee incl retouren. Retour adres is in Nederland en kost je vaak niks. Enige wat ik er nooit zou kopen is een elektrisch apparaat.
1 Reactie
witteke
witteke28 aug. 2024 - 13:17
Temu vind ik prima,daar weet je waar je het besteld,en retour naar nederlands adres,net als shein,maar dan maak je zelf die keuze
BNNVARA LogoWij zijn voor