Wellicht heb je er weleens over gehoord: ‘dropshipping’. Bedrijven die producten verkopen via internet maken hier soms gebruik van. Wat is het precies? En wat betekent dit voor jou als consument? Kassa zet het voor je op een rij.
Bedrijven die werken middels dropshipping verkopen online producten zonder zelf de desbetreffende producten op voorraad te hebben. Het voordeel van deze manier van handeldrijven is dat een bedrijf geen voorraden hoeft aan te houden. Het werkt dan als volgt: jij als klant plaatst een bestelling. Het bedrijf zet deze bestelling door aan de leverancier, die de bestelling rechtstreeks naar jou stuurt. Je kunt dropshipping als het ware zien als doorverkoop. Het is een legale manier van handel.
Ondanks dat dropshipping op zichzelf niet illegaal is, zijn er ook een hoop malafide dropshippers actief. Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) groeit het aantal malafide dropshipping-bedrijven. Dat zijn bedrijven die producten doorverkopen zonder zich aan geldende rechten en plichten te houden. Zo horen consumenten soms niets van een webwinkel zodra ze een product retour willen doen.
Hoewel het voor het bedrijf veel voordelen biedt om via dropshipping te werken, is het voor een consument niet altijd even gunstig. Zo hebben de webwinkels die via deze methode werken vaak zelf geen idee hoe het product dat ze verkopen er in het echt uitziet. Daardoor hebben ze veelal geen inzicht in de kwaliteit van het product.
De Consumentenbond noemt dropshipping een dubieuze praktijk. Volgens de bond is het in potentie ook gevaarlijk. Zo bleek uit onderzoek dat producten uit buitenlandse webshops (buiten de Europese Unie) lang niet altijd veilig zijn. Producten voldoen bijvoorbeeld mogelijk niet aan de Europese regelgeving.
Ook kan de levertijd van een product oplopen door deze manier van handeldrijven. Als consument kun je wellicht verwachten dat een product uit Nederland komt, terwijl de leverancier zijn fabriek in China heeft staan.
Bij Kassa krijgen we van consumenten ook regelmatig vragen over prijsverschillen van verschillende producten. Zo vinden ze via een Nederlandse webwinkel een product die via andere (buitenlandse) websites goedkoper is. Ook dit heeft vaak te maken met dropshipping. Een webwinkel wil zelf namelijk ook iets verdienen aan het (door)verkopen van producten en zal een winstmarge bij de prijs optellen. De kosten die een leverancier aan het bedrijf levert voor inpakken en verzending zullen dus veelal aan jou als klant worden doorgerekend. Hierdoor kunnen er prijsverschillen ontstaan.
Door de prijsverschillen en de lange levertijd voelen consumenten zich vaak voor de gek gehouden. Zo krijgen we bij Kassa regelmatig meldingen van mensen die beklag doen over de kosten voor een product, die via een andere website goedkoper te vinden is. Een voorbeeld: Frank kocht een armband voor zijn vriendin via webshop 1, waarbij de levertijd opliep tot drie weken. Hij wilde de koopovereenkomst ontbinden, maar dit kon volgens de verkoper niet. De zending kon enkel worden geretourneerd. Dezelfde armband vond Frank later op webshop 2. Waar de armband bij webshop 1 nog vijfendertig euro kostte, was de verkoopprijs bij webshop 2 vijf euro. Het is echter niet tegen de regels om producten aan te bieden die ergens anders goedkoper te vinden zijn.
Als je een bestelling plaatst bij een webwinkel, sluit je een overeenkomst met het bedrijf af. Daardoor is de winkel verplicht zich aan de wettelijke retour- en garantieregels te houden. Een verkoper is verplicht informatie te geven over de levertijd, prijs en ook over de garantie. Daarnaast gelden de regels over bedenktijd uit het onderstaande artikel.
Doordat er nu op het internet talloze webshops te vinden zijn, is het als consument steeds lastiger om in te schatten of een webshop wel of niet echt is. Daarom zijn er een aantal dingen waar jij op kunt letten om te garanderen dat je geen miskoop doet. Zo kun je controleren of de website een KvK-nummer heeft. Daarnaast is het belangrijk de retourvoorwaarden voor het plaatsen van een bestelling te controleren. En een belangrijk iets om verder op te letten is of een webshop een keurmerk als ‘Thuiswinkel Waarborg’ heeft. In het onderstaande artikel delen we meer tips om malafide webshops te herkennen.
Als jij liever niet bestelt via een bedrijf dat producten vanuit bijvoorbeeld China laat komen, zul je iets dieper moeten graven. Een webwinkel zal op de website niet altijd aangeven via dropshipping te werken. Daarom is het handig om prijzen te vergelijken. De prijs ligt bij het dropshipping-bedrijf hoger dan bij de leverancier. Ook de productomschrijvingen zijn iets om op te letten. Vaak wordt de omschrijving regelrecht van een andere website overgenomen en/of vertaald. De levertijd bij een product geeft verder een hoop informatie weg. Omdat de webwinkel die het product aanbiedt geen inzicht heeft in de levertijd, zal deze een niet al te duidelijke of langere levertijd op de website vermelden. Bij bedrijven die werken via dropshipping is de verzendtijd vaak later dan bij andere bedrijven.
Daarnaast bestaat er een trucje om te achterhalen waar een product van oorsprong ‘vandaan’ komt en waar het product verder te verkrijgen is. Als je met de rechtermuisknop op de afbeelding bij het product klikt en dan klikt op ‘Afbeelding zoeken via Google’, krijg je een lijst met websites waar dezelfde afbeelding te vinden is. Dan vind je ook gelijk de goedkoopste optie.
Bron: Consumentenbond, KvK, NOS
Wij sluiten ons aan bij het oordeel van de consumentenbond. Dropshippers zijn vaak toch startende ondernemers waardoor klantenservice, privacy en productkwaliteit te wensen over laat. Bij onze klanten zien wij daardoor vervelende maar soms ook echt schrijnende situaties ontstaan.
Vanaf 1 juli wordt het helemaal feest. Dan mag er niet een pakketje meer belastingvrij worden ingevoerd van buiten Europa. Zo ver ik kan terugvinden zal er naast BTW dan ook inklaringskosten van minimaal 12,50 gerekend worden. Benieuwd hoe die drop-shippers dat gaan oplossen.
Helaas is mijn man hier kort geleden in geruimd, ik dacht de website van Bulsar goed na te hebben gelopen ook op retour procedure maar helaas. De bestelde werkschoenen kwamen wel binnen maar in een verpakking van uit China en je raad het vast al bij het aanpassen gingen ze al kapot. Bulsar wil alleen maar over de brug komen met 25% korting maar een retour zending ho maar.. ondertussen wel 60 euro betaald terwijl op de leveringzak uit China 16 dollar stond. Tja voortaan gaan we toch echt beter opletten..dat dit kan in Nederland is echt waanzin.
Pas iets besteld op de website Grandado, wat ik hier bestelde bleek ook uit China te komen maar dat was in de eerste instantie niet duidelijk, ging om een simpel verloopstekkertje, vaak zie je pas na het bestellen dat ze best wel lange levertijden hebben van een week of 3.Als je dat ziet weet je eigenlijk al genoeg. Ik bestel ook nooit dingen die duurder dan €15 zijn bij een website als Aliexpress.Ik heb nooit problemen ondervonden met bestellingen van bijv. Aliexpress.Wanneer iets defect bleek te zijn, of anders dan verwacht, heb tot nog toe steeds mijn geld terug gekregen zonder dat ik het product retour hoefde te sturen.
Ik was vorig jaar niet bekend met het fenomeen Dropshipper.Wij hebben eind vorig jaar een cadeau besteld bij een webshop www.speciaalvoordiekleine.nl. Een cadeau voor mijn kleinzoon.Ondanks dat er een levertijd was van 2 weken kwam het ruim na zijn verjaardag, 6 weken later aan.Bij het uitpakken viel op hoe slecht de kwaliteit was. Onderdelen pasten niet, er miste diverse onderdelen en de afwerking was heel slecht.Geprobeerd contact te zoeken met de website om de problemen op te lossen. Maar zoals beschreven in het artikel, geen telefoonnummer bekend, geen adres gegevens bekend, op e mail wordt niet gereageerd.Na even googellen het bewuste artikel gevonden bij Alie. De prijs bij speciaal voor die kleine € 50,-- en bij Alie € 5,--.Om nu een rechtszaak te gaan beginnen voor die € 50,-- is ook overdreven.Ik gok daar men daarop rekent. Ik heb het maar opgegeven. De website bestaat overigens nog steeds.Wat ik niet begrijp is dat er geen toezicht is op kinderspeelgoed, wat eigenlijk levens gevaarlijk. Deze mensen hebben ook totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel als je zulk gevaarlijk speelgoed als kinderspeelgoed verkoopt.Dit is een echte dropshipper, zonder ook maar enig moreel besef..
Ik koop al jaren via internet maar ben onlangs voor het eerst opgelicht via deze methode. Pas na bestellen en betaling kwam ik er achter dat het bedrijf (Bravissimoo) niet zelf levert. Op de bevestigingsmail die ik kreeg was geen factuur bijgesloten en stond dat er een leveringstijd van 2 tot 5 dagen zou zijn. Na 5 weken kwam het artikel uit China. Omdat het absoluut niet was zoals voorgespiegeld wilde ik het terugsturen en je snapt het al, op alle mails die ik stuurde geen reactie. Ze geven gewoon niet thuis dus........
Als je iets (na lang wachten/tegenvallen) terug wil sturen is dat naar China op eigen kosten en vaak duurder als de waarde en of wat je betaald hebt. En als het tegenzit betaal je bij ontvangst nog btw en invoerkosten.
Spullen die uit China komen? 99% van de zooi die je op internet kunt bestellen komt daar toch vandaan?
Die levertijd wordt vermeld, maar daar blijkt dan geen hout van te kloppen. Ik vind zelf dat de overheid winkels die NIET goed vermelden wat hun levertijd / retourbeleid is moet beboeten met 15% van de omzet als boete. Dat scheidt het kaf van het koren, zonder dat ik als consument dat maar moet uitzoeken.
Dropshipping??? Kennen wij tegenwoordig geen Nederlands meer? En wel eisen dat allochtonen Nederlands leren. Verstaan we ze dan nog?
Ik zou zeggen; doe een voorstel. Misschien slaat het aan. Het is een betrekkelijk nieuw fenomeen, dus kan het zijn dat er nog geen Nederlands woord voor bestaat. Aan de andere kant, wat is het probleem? Woorden lenen doen we al eeuwen. Wat is er mis met het lenen van Engelse woorden? Het woord 'tegenwoordig' is ook deels ('woordig') via Oudhoogduits en Oudfries vanuit het Latijn gekomen. Allochtoon komt uit het Grieks. ''Eisen' komt dan weer uit het latijn. 'Verstaan' komt via het wss. het hoogduits vanuit het Grieks. En uit mijn reactie; Het woord 'fenomeen' is geïmporteerd uit het oude Grieks en Latijn. Het woord 'betrekkelijk' komt van het Friese woord 'betreklik'.
Ik vraag mij alleen af hoe het zit met een dropshipper die besteld vanuit China en je het product wilt retourneren. Mag deze verwijzen naar China? Dat is natuurlijk niet te betalen om een pakketje richting China te sturen. Zijn hier regels voor in Nederland, dat ze bijv. Dit artikel moeten accepteren aangezien je de koopovereenkomst met hun heb afgesloten en niet met een bedrijf uit China.
Ja, die regels zijn er. De consument gaat een overeenkomst aan met de verkoper. Waar het vandaan komt is irrelevant. Het blijkt in praktijk echter lastig je recht te halen. Voor het retourneren moet je in principe bij de verkoper zijn, net als voor garantie. Dat de verkoper voor je wasmachine of CV-ketel de servicedienst van de fabrikant laat langskomen is hun zaak. Daar is ver verkoper vrij in om afspraken over te maken. De overeenkomst is echter tussen koper en verkoper.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!