Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Driekwart klanten regio-ov reist tevreden

24-03-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Bus_01.jpg
Ruim driekwart van de reizigers is tevreden over het regionale openbaar vervoer. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2009 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. Het bracht de cijfers dinsdag naar buiten. Het gaat om de negende achtereenvolgende jaarlijkse versie van de barometer. De reizigers gaven een algemene beoordeling en een specifieke over zitplaats, netheid, informatie, tarief, ritfrequentie en sociale veiligheid.
Van de 90.000 ondervraagde reizigers gaf 77,2 procent een 7 of meer aan het stads- en streekvervoer. Het gemiddelde cijfer is een 'ruime' 7,2. Dat is ietsje meer dan in 2008 (een tiende punt). Het busvervoer op de Waddeneilanden kreeg met een 8,5 de hoogste waardering. Directeur Anne Hettinga van Arriva, dat het vervoer op de eilanden verzorgt, liet in een reactie weten dat ,,dit is waar we het allemaal voor doen''.
Reizigersorganisatie Rover is redelijk tevreden met de ruime 7 en hoopt dat het rapportcijfer in de toekomst een 8 wordt. Dat zit er mogelijk wel in met de investeringen in nieuw materieel. De woordvoerder van Rover zei dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt, onder meer op het gebied van informatievoorziening. Dat kan via het afroepen van de haltes en via een scherm waarop de informatie te zien is. Ook in geval van vertragingen en omleidingen kan er nog veel verbeteren, de slechte informatie in die gevallen levert heel veel ergernis op voor de reizigers.
De twaalf provincies en de zeven stadsregio's sturen het regionale openbaar vervoer aan. Het bestaat niet alleen uit bus, tram, trein en metro, maar ook uit vervoer over water.
Het streekvervoer in Zeeuws-Vlaanderen en de stadsbus in Den Haag behoren tot de grootste stijgers. Mensen die gebruikmaken van de Fast Flying Ferry tussen Amsterdam en Velsen, zijn niet zo tevreden over deze verbinding. De veerdienst zakte met zes tiende procent naar 7,7. Een van de vier boten, de Rosanna, is door frequente storingen al geruime tijd uit de vaart. Als een van de drie andere boten naar de Binnenhaven in IJmuiden moet om te tanken, treedt er een achterstand op in de dienstregeling.
De hogere scores van een aantal streekvervoerders ten opzichte van een jaar eerder hebben volgens het platform veel te maken met nieuw materieel, actuele reisinformatie op beeldschermen en soms een hogere frequentie.
Het onderzoek is uitgevoerd van 20 oktober tot en met 12 december vorig jaar. Het land was onderverdeeld in 95 gebieden. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor