Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Digitale kiosk Blendle maakt vliegende start

28-04-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Logo_Blendle.jpg
Het online platform 'Blendle' is vandaag officieel van start gegaan. De digitale kiosk telt inmiddels 20.000 gebruikers. Blendle biedt de gebruiker losse stukken uit Nederlandse kranten en tijdschriften aan die tegen betaling zijn te lezen op de computer, tablet of telefoon. Wat iTunes en Spotify voor muziek zijn, is Blendle voor geschreven artikelen. Een wereldprimeur, zegt een van de initiatiefnemers Alexander Klöpping.
Persoonlijke frustratie
Hij begon Blendle samen met Marten Blankesteijn uit persoonlijke frustratie. ,,Zoals we niet meer bereid zijn om een hele cd te kopen voor één nummer, zijn we ook niet meer bereid om een hele krant te kopen voor één artikel'', aldus Klöpping. De mannen zijn de afgelopen tijd bestookt met enthousiaste reacties. ,,Niet alleen van gebruikers, maar ook van uitgevers uit het buitenland die titels willen aanbieden. Vanuit het buitenland krijgen we misschien nog wel meer aandacht dan in Nederland.''
Geld terug
Mensen kunnen op de site gratis door een krant of tijdschrift bladeren en als ze een artikel willen lezen, betalen ze tussen de 10 en 25 cent. De uitgever bepaalt de prijs, legt Klöpping uit. ,,70 procent daarvan gaat naar de uitgever en 30 procent naar ons.'' Mocht het gekochte bericht tegenvallen, dan kun je je geld terugvragen. Volgens Klöpping is dat tot nu toe bij 3 procent van de stukken gebeurd.
Titels
Op dit moment zijn naast landelijke kranten als De Telegraaf, de Volkskrant en het AD ook regionale dagbladen op Blendle te vinden. Daarnaast zijn artikelen beschikbaar uit onder meer Elsevier, AutoWeek, Grazia en Nieuwe Revu. Klöpping ziet graag dat het rijtje wordt aangevuld met internationale titels. ,,Het zou heel vet zijn als je ook The New York Times of La Gazzetta dello Sport op Blendle kunt lezen.''

Uitbreiding
Blendle begon in januari met 50 testers, onder wie radiodj's, politici en columnisten. Sindsdien breidt de groep steeds verder uit. Opvallend is volgens Klöpping dat ruim 70 procent van de gebruikers jonger is dan 40 jaar. Hij hoopt dat zijn initiatief uitgroeit tot een site waar ,,een heel grote groep af en toe een stuk koopt''. ,,Net zoals ze af en toe een app aanschaffen.'' ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!