Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Dieettrends: wat werkt wel en niet?

1 mrt 2021
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
2901 keer bekeken
afvallen dieten 1127
Vasten, een periode niet óf heel weinig eten; wat doet dat nou met jouw lichaam? Deze vraag legt Kassa voor aan Ellen Blaak, hoogleraar Humane Voeding aan Maastricht University. Uit de cijfers blijkt immers dat Nederland best een beetje op de voeding mag letten.

Intermittent fasting

Het is je de laatste tijd wellicht niet ontgaan: ‘intermittent fasting’. Het is een rage die enkele jaren geleden uit Engeland kwam en is nu één van de populairste dieettrends. Intermittent fasting betekent onderbroken vasten. Het regime schrijft voor wanneer en hoelang je wel en niet eet. Er zijn verschillende vormen van intermittent fasting. Er is de 5/2-methode. Daarbij eet je twee dagen per week heel weinig en de andere vijf dagen normaal. Daarnaast is er de 16/8-methode. Bij die methode eet je acht uur per dag wel en de overige zestien uur niet.
Volgens hoogleraar Blaak is er geen consistent bewijs dat het veranderen van het tijdsbestek van voedselinname, zoals bij de 16/8-variant van ‘intermittent fasting’, verschil maakt voor de hoeveelheid gewicht die je verliest. Als intermittent fasting mensen helpt om beter een gezond gewicht te handhaven, is dat natuurlijk prima, mits de voedselkwaliteit goed blijft. Blaak benadrukt dat het belangrijk is dat een verandering in leefstijl op de lange termijn goed vol te houden is.
Wel denkt Blaak dat een dieet als ‘intermittent fasting’ mensen een houvast kan bieden, doordat men zichzelf regels oplegt over wanneer gegeten kan worden. Maar ook hier geldt: met datgeen wat je eet, kun je het verschil maken. Mensen moeten zich daarom niet blindstaren op het verliezen van zoveel mogelijk gewicht, maar eerder op de samenstelling van de voeding en hun niveau van lichamelijke activiteit.

Pioppi-dieet

Het Pioppi-dieet, net als ‘intermittent fasting’, is de laatste tijd uitgegroeid tot een populaire leefstijl. Waarom? De inwoners van het kleine Italiaanse dorpje Pioppi leven langer en dat wordt gekoppeld aan de eetwijze.
Net als bij andere dieetvormen, benadrukt hoogleraar Blaak dat mensen zich niet te veel moeten richten op voorbeelden en ideaalbeelden. Wat er in een dorpje in Italië werkt, hoeft volgens Blaak hier niet te werken. Er zijn allerlei factoren die hierbij meespelen, waaronder verschillen in genen en in de levensstijl. “Er zijn te veel verschillen om te zeggen dat wat ze in Pioppi doen, ook hier werkt. Nederland is nu een overwegend zittende samenleving”, aldus Blaak. Door zulke verschillen hoeft een Pioppi-dieet hier dus niet per se te werken. Blaak dringt er daarom op aan dat er in Nederland vooral behoefte is aan meer beweging.
Verder is het volgens Blaak maar de vraag hoe gezond het Pioppi-dieet echt is. “Ze nemen daar heel veel verzadigde vetten in en het is duidelijk dat een hoge inname van verzadigde vetten het risico op diabetes en hart- en vaatziekten verhoogt.”

Crash diëten

“Van crash diëten kun je op de korte termijn best tien kilo afvallen, maar mensen zitten vaak binnen korte tijd ook weer op het oude gewicht”, aldus Blaak. Mensen beseffen volgens haar vaak niet dat ze - als ze een periode een strikt voedingspatroon hebben aangehouden - daarna een andere leefstijl dan daarvoor moeten aannemen om het gewichtsverlies ook te handhaven. Het gaat er immers niet alleen om hoeveel je eet, maar ook om wat je eet. Daarnaast kunnen er in je lichaam allerlei dingen veranderen, waardoor het na het afvallen een hongergevoel gaat opwekken. Het gevolg is dat je – vooral bij extreme gewichtsreductie – weer geneigd bent meer te gaan eten. Dan wordt het moeilijker een gezond gewicht te behouden en bereik je juist het omgekeerde effect van wat je in eerste instantie hoopte te bereiken: een gezonde leefstijl.
Natuurlijk is het leuk om te zien dat je op korte termijn tien kilo afvalt, maar volgens Blaak heeft het kwijtraken van vijf kilo in combinatie met een gezonde leefstijl ook al vele positieve effecten op je lichaam, zoals het verminderen van de kans op chronische ziekten. Het is daarom raadzaam je niet blind te staren op de cijfers, maar te streven naar een gezonde levensstijl en blij te zijn met langdurige gestage gewichtsreductie. Zo heeft een matige vermindering van het aantal dagelijkse calorieën op de lange termijn ook effect en is dat beter vol te houden. Daarnaast voorkomt een dergelijke methode het krijgen van een enorm hongergevoel.

Raadpleeg experts

Blaak adviseert mensen om hulp te zoeken bij experts, zoals diëtisten of voedingscoaches, wanneer je op je voeding en gezondheid gaat letten. Denk hierbij aan het GLI-programma dat Kassa ook in het Leefstijlprogramma bespreekt. Ieder lichaam heeft  een andere werking en onder andere de stofwisseling kan beïnvloeden wat iemand hoort binnen te krijgen. Daarom kan het uitzoeken van welke voedingsstoffen voor welk lichaam belangrijk zijn en hoeveel iemand ervan binnen dient te krijgen, helpen in het najagen van een gezondere leefstijl.
Hoe streef je dan een gezonde levensstijl en een gezond gewicht na? Volgens Blaak kan een verandering in leefstijl stap voor stap al een zeer goede zaak zijn en moeten we niet alleen blij zijn als de kilo’s eraf vliegen. Zo helpt het om meer op de etiketten op de supermarkt te letten, suikerhoudende dranken te laten staan, op te passen met verzadigde vetten*, voldoende vezels binnen te krijgen en vooral gewoon voldoende te bewegen in je vrije tijd. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om een voedingscoach een keer mee te nemen als je boodschappen doet, zodat die je erop kan wijzen wat je beter wel en niet in je mandje kan leggen.
*Waarom dien je op te passen met verzadigde vetten? Verzadigde vetten kunnen volgens artsen Boon en Van Rossum het LDL-cholesterol verhogen, wat voor een hoger risico op hart- en vaatziekten kan zorgen. Lees hierover meer in dit artikel over feiten en fabels over vet.
Kortom: wat wel én niet werkt om op een gezonder gewicht te komen verschilt per persoon, maar het is vooral wijsheid om te zoeken naar een gezond (gepersonaliseerd) voedingspatroon dat op de lange termijn vol te houden is.

Doe online mee!

Volg Kassa’s leefstijlprogramma online! Je kunt hier het dossier raadplegen waarin artikelen en video’s staan over leefstijl, voeding, beweging en meer. Je kunt je ook hier aanmelden voor onze Facebookgroep, waarin leden elkaar kunnen helpen en ondersteunen.
Dit artikel is geüpdatet op 1 maart 2021.
Bron: Het Voedingscentrum, RIVM

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (8)

avatar
audb10 mrt 2021 - 11:59

Wat totaal niet werkt zijn afslank pillen en drankjes deze werken wel maar heel erg kort.

avatar
miennaamishaaz2 mrt 2021 - 10:09

Jullie zijn de "Scam" Dieet pillen vergeten die vaak op facebook voorbij komen , die vooral door dropshitters worden verkocht als wondermiddel dat je 50+KG in 1 week laat verliezen.

1 Reactie
avatar
audb10 mrt 2021 - 12:06

Binnen 1 week 50 kilo er af betekend dat je binnen een maand je kist ingaat.
Te snel afvallen is LEVENS GEVAARLIJK omdat je lichaam gewoon alles afvoert ook water.
Het is juist verstandiger om veel te bewegen en dat hoeft heus geen sportschool te zijn flink wandelen en bewegen kan ook gewoon buiten.
Daarnaast ook een kleine bord in de plaats van een diep bord nemen bij het eten.
En een keer patat of een kroket is echt niet zo slecht als beweerd wordt zolang je maar niet iedere dag snacks eet 1x perweek mag best maar wel zonder mayonaise of nog erger ketchup waar 50% suiker inzit.
En juist daar moet je opletten in heel veel producten wordt suiker toegevoegd zonder dat het enige waarde toevoegt aan het voedsel.

avatar
KirstenKlefeldt7 jul 2020 - 10:27

Afvallen is eigenlijk Altijd een gevalletje;. begin nu! Van uitstel komt afstel en Afvallen.Nu gaat niet gebeuren als je niet NU begint.... 

1 Reactie
avatar
audb10 mrt 2021 - 12:11

Juist het NU geeft te veel druk om het goed vol te houden.
Plan het niet maar doe het gewoon wanneer je het zelf wil en stel geen doel van ik wil XX kilo afvallen dan hou je het gewoon niet vol.
Gewoon op eigen tempo en uitzoeken wat de beste voor jou is en wat je bevalt.
Sporten in een groep kan namelijk ook te veel druk op je zetten en dan kan je het beste individueel doen en als je dan het gevoel hebt dat je klaar bent er voor dan in een kleine groep gaan sporten en op je eigen tempo.
Het beste is dan ook met vrienden gaan doen.

avatar
cjgk31 jan 2020 - 20:10

Denk en dat weet ik wel zeker dat die Mw. Blaak niet weet waar ze het over heeft! Het Ketogeen dieet is juist goed te combineren met IF dus min. 16/8 en bevat JUIST wel verzadigde vetten wat juist WEL goed is voor hart-en bloedvaten, door onze, voor velen dan, suikerverbranding te doen switchen in vetverbranding, omdat vet als fuel wordt ingezet. voor wie echt verder wil komen adviseer ik NIET naar een diëtist of andere betweter te gaan maar eens hun licht gaan opsteken op www.leefbewust.nu   en ontvang alvast de hartelijke groeten van Mike & Gretta Verest, de Leefbewust family

avatar
marleenvanh31 jan 2020 - 14:10

Het enige wat werkt is levenslang meer bewegen en (veel) minder eten. Dan is er ook nog zoiets als aanleg. De ene wordt (iets) sneller dik dan de ander en anderen worden pas op oudere leeftijd dikker. Sporten kan goed zijn, maar wanneer je echt een bloedhekel hebt aan dom sporten om het sporten.... (zoals ik) zoek dan andere beweging. Dansen, flink wandelen (gezellig met een hond) of tuinieren  bijvoorbeeld. Laat je in elk geval niet opjagen door allerlei betweters die menen te weten wat jij moet doen. Voel je je verder gelukkig al ben je wat te zwaar? Laat die lui dan allemaal de rambam krijgen. 

avatar
a.y.31 jan 2020 - 13:45

Een aantal jaren jaren geleden, toen ik lichamelijk nog helemaal gezond was, heb ik het gesplitst. Ik wilde niet dat mijn hele dag in het teken stond van afvallen. Ik woog 130 kilo en toen ben ik eerst 3 x per week naar de fittnes gegaan, wel een beetje opgelet wat ik at, maar dat had geen prioriteit. Nadat ik in 4 a 5 maanden 30 kilo was afgevallen ben ik naar de dietiste gegaan voor de laatste 20/25 kilo, natuurlijk wel doorgegaan met sporten. Dit waren 2 verschillende dingen, hoewel ze toch bij elkaar hoorden. Ik heb de 80 gehaald. Nu ik niet meer kan sporten kan ik me wel houden aan de adviezen betreffende mijn voeding, ben in al die jaren maar 10 kilo bijgekomen en nooit een of ander stom dieet gevolgd. Kost een hoop geld en het beinvloed je hele leven. Denk hier is over na voordat je weer voor schap met peperdure spulletjes staat.

avatar
Kassagebruiker31 jan 2020 - 12:42

Elck pondje gaat door het mondje!

1 Reactie
avatar
audb10 mrt 2021 - 12:00

En verdwijnt door het kontje.
Maar helaas zijn er ook mensen die bijna niets en/of gezond eten en toch aankomen.

avatar
Peet2cv31 jan 2020 - 12:37

Samen met mijn vrouw zijn we gezonder gaan leven, 3 x in de week gaan sporten bij My35. Een echte aanrader.Een van de begeleiders is ook voedingscoach en aangesloten bij Fit en Slank.Op 5 maanden zijn we samen 38 kg afgevallen, niet door te diëten maar door de adviezen van de voedingscoach op te volgen en onze levensstijl en met name ons eetpatroon aan te passen.Meer info op https://www.fitenslank.nl/