Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Déze trucs gebruiken supermarkten om jou meer te laten kopen

  •  
18-01-2024
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
114812 keer bekeken
  •  
supermarkt_1127x634

Naar de supermarkt gaan met een boodschappenlijstje om vervolgens thuis te komen met allemaal extra producten die je helemaal niet nodig hebt. Dat overkomt velen met enige regelmaat. Geen zorgen, dat ligt niet altijd aan jou. Supermarkten gebruiken allerlei trucjes om je te verleiden en ervoor te zorgen dat jij meer koopt. Welke trucjes zijn dat? En hoe voorkom je dat je erin trapt? Je leest het in dit artikel. 

Truc 1: Groenten en fruit direct na de poortjes

Nog geen meter door de poortjes en je bent omringd door allerlei soorten groenten en fruit. Het mandje wordt vanzelfsprekend volgeladen. Kijk eens hoe gezond je bent. Maar ook hier zit een addertje onder het gras. Juist doordat je mandje nu is gevuld met gezonde producten, krijg je later het gevoel dat je jezelf mag 'belonen' voor het gezonde gedrag. Laat het nou net zo zijn dat je later bij de rijen van snoep en koek aankomt.

Truc 2: Lange paden

Door het creëren van lange paden forceren supermarkten je om het hele pad langs te gaan. Zo kom je vrijwel altijd producten tegen die je eigenlijk altijd al had willen proeven, of simpelweg artikelen die je ook nog nodig had. Of iets dat ineens toch wel heel fijn is om te hebben. Eerder ontsnappen via een zijpad is vaak geen optie.

Truc 3: Aanbiedingen in displays

Nederland draait op aanbiedingen. We zijn er allemaal dol op, want zo ga je verantwoord om met je geld. Toch? Supermarktaanbiedingen moeten dus opvallen. Daarom worden ze op je looproute vaak in displays gezet. Zo kan je ze simpelweg niet ontwijken.

Truc 4: (De geur van) versgebakken brood

Niets lekkerder dan de geur van versgebakken broodjes. Maar onbewust doet die geur ervoor zorgen dat je sneller een extra broodje koopt.

Truc 5: Spelen met de prijzen: 1,99 euro in plaats van 2 euro afgerond

Supermarkten spelen maar al te graag met cijfers. Een product van 1,99 euro klinkt nou eenmaal goedkoper dan een product van 2 euro, ondanks dat dit praktisch het hetzelfde bedrag is.

Truc 6: Zuivelproducten staan achterin

Supermarkten weten goed dat bijna iedereen die de supermarkt binnenloopt een zuivelproduct nodig heeft. Supermarkten zetten het zuivelschap vaak tactisch in door het bewust achter in de winkel te plaatsen. Zo loop je eerst langs allemaal andere paden, waar je een aantal producten meepakt. Althans, dat is de verwachting.

Truc 7: Muziek

Supermarktmedewerkers zullen dit trucje vast herkennen. Over een langere periode wordt dagelijks dezelfde afspeellijst gedraaid. En over die afspeellijst wordt goed nagedacht. Bekende muziek wordt afgewisseld met rustige deuntjes, zodat je ruim de tijd neemt voor de boodschappen.

Truc 8: Meest winstgevende producten en bekendere merken op ooghoogte

De producten waar de meeste winst op wordt gemaakt, liggen op ooghoogte. Datzelfde geldt voor de bekendere merken. Fabrikanten kunnen zelfs zo’n plekje in het schap kopen. In Nederland ligt het huis- of B-merk vaak onderin. Daarboven komen de kinderproducten op navelhoogte, want ooghoogte is voor kinderen.

En op ooghoogte van volwassenen liggen dan de bekende merken. Want je bent nou eenmaal sneller geneigd iets te kopen waar je continu naar kijkt.

Truc 9: Voordeelverpakkingen

Fabrikanten en supermarkten maken gebruik van jouw intentie om geld te besparen, zoals bij voordeelverpakkingen. Ongeveer 100 gram meer voor maar een paar cent extra. Goede deal, vind je niet? In sommige gevallen is dat zeker een goede deal. Maar niet bij producten die je niet lang kunt bewaren. Dat is vaak het geval bij de wat ongezondere producten zoals chips. Je denkt er zo langer mee te kunnen doen, maar hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je die hele zak toch leeg hebt gegeten?

Truc 10: Winkelmandje of een grote kar?

Je zou denken dat je veel meer inslaat met een grote winkelkar dan wanneer je een klein mandje pakt. Echter is uit onderzoek van de Erasmus Universiteit het tegendeel gebleken. Met een winkelmandje hebben klanten sneller een 'ik wil dit nu'-achtige impuls. Dat ligt aan de manier waarop je een mandje draagt. Zo’n winkelmandje hou je namelijk tegen je aan of trek je met je mee. Een winkelwagen duw je juist van je af, wat effect blijkt te hebben op ons brein in relatie tot ons koopgedrag.

Truc 11: Rekje met suikerrijke lekkernijen bij de kassa

Boodschappen doen wekt nog weleens irritaties op. Die irritaties worden veroorzaakt door zaken als drukte in de supermarkt, lege schappen en lange rijen. De kans bestaat dat je hier honger en dorst van krijgt. 

En laat daar de supermarkt nou net op inspelen. Na al die irritaties sta je eindelijk aan de kassa. Daar liggen dan producten waar je onbewust toch wel zin in hebt, zoals snoep, chocoladerepen of blikjes frisdrank. Best kans dat je in een impuls iets pakt en op de rolbank legt. Een losse chocoladereep is bovendien een stuk duurder dan een multi-verpakking van hetzelfde product. 

Met deze tips trap jij minder snel in de trucjes

Komen bovenstaande trucs herkenbaar voor? En trap jij er weleens in? Daar kan vanaf nu verandering in komen. Met deze tips kun jij de verleidingen beter weerstaan.

  • Doe geen boodschappen op een lege maag
    Wanneer je boodschappen gaat doen terwijl je trek hebt, ben je sneller geneigd lekkernijen te kopen.
  • Vermijd de middelste paden
    Vaak liggen in de middelste paden houdbare producten die je eigenlijk niet nodig hebt, zoals frisdrank, chips, koek en snoep.
  • Maak thuis een boodschappenlijstje op volgorde van de supermarkt waar je de boodschappen doet
    Door een boodschappenlijstje op volgorde te maken, voorkom je dat je meerdere keren de hele winkel rondloopt. Hoe vaker je langs hetzelfde schap komt, hoe eerder je het product toch meeneemt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

whazzup
whazzup24 jan. 2024 - 20:52

De laatste tijd merk ik dat een heleboel 'aanbiedingen' vooral gebruikt worden om ondertussen de prijzen te verhogen. Toevallig vandaag nog: 'n pak sinaasappelsap dat 2, 09€ kost komt zogenaamd aanbieding ...25% korting. Maar wel op n prijs van 2,20€. Waarna n week later de prijs voortaan 2,20€ is ...Tegenwoordig n hele normale praktijk.

latevogel
latevogel24 jan. 2024 - 10:57

Sorry maar je bent er toch zelf bij? Koekjes e.d. koop ik niet omdat ik weet dat het vulling is en geen voeding! Buiten dat, als je je hieraan te buiten gaat, eet je bij de echte maaltijd minder, dus eet je minder gezond eten! Met een mandje een 'ik wil dit nu'-achtige impuls opwekken? Het wordt er zwaarder van en als ik ergens een hekel aan heb. Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je die hele zak toch leeg hebt gegeten? Chips, bah, ik lust het niet eens. Gelukkig jong geleerd dat eten een kwestie is van voeding en niet van vulling!! Dagelijks werk ik met kinderen en als je ziet wat ze van de ouders meekrijgen of mogen eten, vandaag eentje die een complete chocoladebak bij zich had. Tussen de middag geen brood, nee men gaat naar de supermarkt voor croissants en andere dikmakers. En dan vind men het gek dat kinderen al kampen met ouderdomsdiabetes?? En hoe voorkom je dat je in de trucjes van de supermarkt trapt? Een lijstje maken van de spullen die je nodig hebt, je verstand niet op 0 zetten en niet met een lege maag te winkelen gaan. (dat zag ik niet in het artikel staan maar is oh zo belangrijk!)

1 Reactie
latevogel
latevogel24 jan. 2024 - 11:00

"Niet met lege maag gaan" stond omschreven als "terwijl je trek hebt, ben je sneller geneigd lekkernijen te kopen", dus was wel in het artikel meegenomen.

cis.keizer
cis.keizer23 jan. 2024 - 11:27

Herken al deze trucjes, maar heb, als langzame winkelaar die boodschappen doen niet echt leuk vindt, niet het idee dat mijn koopgedrag beïnvloed wordt. Erger me er aan of haal m'n schouders op. Denk al jaren dat winkels onnodig geld uitgeven aan psychologen en reclamemakers, die vooral elkaar napraten en winkeliers aanpraten dat hun inbreng onmisbaar zou zijn. En die winkeliers onnodig bang maken voor concurrenten, die van hen tegelijkertijd dezelfde adviezen krijgen. Ophouden met arbeidsintensieve, energie-, grondstoffen- en geldverslindende "kortingsacties", reclames, spaaracties, dubieuze marketingadviezen en steeds veranderende winkelindelingen. Vervolgens met de hierdoor bespaarde geestelijke energie en geldsommen streven naar een zo goed mogelijk assortiment met zo laag mogelijke prijzen. De klanten zullen toestromen: hoeven niet steeds weer bij elk product te wikken en te wegen of er weer eens naar te zoeken. En de winkelier krijgt een zinvoller, minder stressvol en gewaardeerder -dus leuker- bestaan.

agapon1951
agapon195120 jan. 2024 - 18:41

zijn nog meer verleidingen te noemen: 1. verlichting 2. aanbiedngen verspreiden door de super of kledingzaak enz. b.v. VOMAR zet in het begin de aanbieding in het midden van de winkel andere aanbieding en vervolgens achterin de laatste aanbiedingen. 3. dat domme gedoe twee voor een en als het omrekend naar 1 is het dezelfde prijs alleen dan 2 keer afgerond op (daar is hij weer b.v. ..,98 ct) 4. de verpakkingen (dat is pas milleu vervuilende) grote dozen voor meer dan 1/3 gevuld met lucht (vaak nog meer) 2 dozen is dus 2/3 drie dozen dan 1 hele doos met lucht die betaald wordt door jou. Daarnaast werkt het vervuilde, immers de dozen worden te groot gemaakt, ieder derde doos moet opgeslagen worden en vervoerd m.a.w. in magzijnen staat iedere derde doos gevuld met lucht, iedere derde doos lucht moet vervoerd worden enz enz. 5, Kassabonnen echt controleren, gaat geen week voorbij of kom er twee a drie tegen zgn afgeprijst. 6. Op ooghoogte staan de duurdere art. Kijk naar boven en naar benedenste plank. 7. Vergelijk de prijzen (folders - boodschappen briefje - laat de rest de rest) met nadere aanbieders (Jumbo, DEKA, VOMAR beconcuren elkaar zgn maar de werkelijkheid is anders. 8. Mijdt de middenpaden staan meestijds de produkten die je echt NIET nodig hebt. Succes met dit verhaal.

azalaia
azalaia20 jan. 2024 - 15:51

Ik heb daar geen last van. Als veganist koop ik vaste producten die voor mij geschikt zijn. Snoep en chips koop ik niet. Desondanks let ik wel op aanbiedingen bv vegan burgers met 4 kopen / 2 betalen. Dan kan ik even voort want die komen echt wel op.

1 Reactie
Whizgran
Whizgran21 jan. 2024 - 14:40

Ik ook niet. Ik ben een vegetariër en daarom bezoek ik in de suoermarkt vrijwel alleen de groente- en de zuivelafdeling. Af en toe sla ik vegetarische vleesvervangers in, wanneer die in de aanbieding zijn en mijn brood bak ik zelf.

jaapvdham
jaapvdham20 jan. 2024 - 14:47

al enige tijd (ca 25jaar) hebben wij ervaring met thuisbezorgen. Leuk(?) om te merken dat als we toch een keer de winkel ingaan we weer met meer thuiskomen dan nodig. Dat hebben we dan meestal weer niet. Nog afgezien van het gezeul met al dat spul. Misschien ietsje duurder maar uiteindelijk voordeliger (en beter voor m'n rug)

thunderbird
thunderbird20 jan. 2024 - 9:44

Over muziek in de supermarkt heb ik toch een andere mening. Ik heb altijd de neiging om zo snel mogelijk weg te zijn. Verschrikkelijke teringmuziek wordt daar gedraaid, vooral van Uhhh, "zangeressen"met hun kattengejank.

.aagje
.aagje19 jan. 2024 - 19:53

Enneem vooralje partner niet mee,die vindt echt alles lekker

.aagje
.aagje19 jan. 2024 - 19:52

Wnneem vooral je manier mee, die van mijn dt echt alles lekker

1 Reactie
Bert v k
Bert v k23 jan. 2024 - 15:57

Goed bezig

.aagje
.aagje19 jan. 2024 - 19:52

Wnneem vooral je manier mee, die van mijn dt echt alles lekker

.aagje
.aagje19 jan. 2024 - 19:51

En neem vooral je man niet mee ,die vindt echt alles lekker

Cleo1
Cleo119 jan. 2024 - 16:23

Ik koop veel boodschappen online, zoals grootverpakkingen macaroni en saus. Zo is er altijd iets eetbaars in huis en hoef ik alleen af en toe verse groente te kopen (op de markt) om te variëren. Ik kom bijna nooit in de supermarkt.

jgkootstra
jgkootstra19 jan. 2024 - 14:53

Maak thuis een boodschappenlijstje op volgorde van de supermarkt waar je de boodschappen doet Door een boodschappenlijstje op volgorde te maken, voorkom je dat je meerdere keren de hele winkel rondloopt. Hoe vaker je langs hetzelfde schap komt, hoe eerder je het product toch meeneemt. De winkeliers kennen deze klantentruc en delen de schappen zo nu en dan anders in.

rufus1
rufus119 jan. 2024 - 14:36

U vergeet 1 belangrijk aspect, het na een bepaalde tijd de winkelinrichting veranderen, als men door heeft dat de mensen de producten weten te vinden, gaat men veranderen

limadu172
limadu17219 jan. 2024 - 14:19

heel lang geleden had je ten Kate beschuit deze was goedkoper dan de andere beschuit merken,er zat 1 beschuit minder in de rol. dus er is niets nieuws aan de trucjes !!!!

borg queen
borg queen19 jan. 2024 - 13:55

Geen last van. Boodschappen doen vind ik leuk en neem er de tijd voor. Ik zal ook wel moeten, want door allerlei voedselintoleranties en allergieën in mijn gezin, moet ik etiketten blijven lezen, omdat men om de haverklap samenstellingen veranderd. Alleen van zaken die ik op dat moment toch nodig heb en die dan in de aanbieding zijn, neem ik wat extra mee.

Wdie
Wdie19 jan. 2024 - 13:51

Wat mij het meeste stoort is het Kies en Mix systeem. Meerdere dezelfde soort artikelen kopen zodat de totaalprijs minder is. Je weet, als je maar één artikel koopt, dat je te veel betaalt. En ze doen dat heel slim. 2 soorten fruit of 2 soorten groenten zijn samen goedkoper, maar niet 1 soort groente plus 1 soort fruit. En dat ligt dan langs elkaar.

chantal@
chantal@19 jan. 2024 - 13:16

Als je iets steelt in de supermarkt of iets niet afrekent bij de zelfscan bewust of onbewust krijg je een boete van 181 euro en dit is volkomen terecht, als de supermarkt of andere winkel de prijs van b.v aanbiedingen bewust of onbewust niet doorvoert in de kassa en je dus teveel betaald is dit ook diefstal, wat mij geregeld overkomt als ik de kassabon controleer, en altijd in het voordeel van de supermarkt, ook de consumentenbond besteed hier geregeld aandacht aan. Zou het dan niet logisch zijn dat als de kassabon niet klopt, en je dus bestolen wordt, de supermarkt je 181euro betaald. Dit zou ook eindelijk eens zorgen voor een correcte kassabon. Gelijke monniken Gelijke kappen.

kaartendraak
kaartendraak19 jan. 2024 - 13:07

En elk jaar opnieuw komt Kassa met dit artikel, soms in een klein nieuw jasje, het is al zo oud als Methusalem, we weten het nu wel een keer. Het ligt helemaal aan jezelf of je erin trapt, niet aan verkooptactieken, sommige mensen zijn nu eenmaal zwak en kopen het dan maar

Chris Koeree
Chris Koeree19 jan. 2024 - 13:01

Kijk uit met bonus aanbiedingen. Met een rekenmachine in de hand blijkt regelmatig dat je zonder die bonus minder betaald voor hetzelfde product in dezelfde winkel

D.van Geel
D.van Geel19 jan. 2024 - 12:57

Deze "truukjes" zijn al zo oud! 45 jaar geleden werkte ik in een SPAR supermarkt (wie kent het nog?) waar wij dezelfde methodes hanteerden. Niks nieuws onder de zon dus. Het is een kwestie van de klant door de hele supermarkt te "geleiden" om zoveel mogelijk te "verleiden". Wel toen met een eigen slager ( mag het een onsje meer zijn?) en eigen groenteman ( mag de kleine een banaantje?). Wel allemaal vakmensen die de klanten probeerden persoonlijk aandacht te geven om ze natuurlijk meer te laten kopen. Maar doet een marktkoopman dat ook niet?

rudilobo
rudilobo19 jan. 2024 - 12:41

Meer meer kopen hoe doe je dat als je maar 25 euro in je portemonnee hebt. Dan kan je niet bij de kassa nog wat extra's erbij kopen. Gewoon je aan je boodschappen lijst houden tis zo simpel.

Engelse drop
Engelse drop19 jan. 2024 - 12:32

Gewoon kopen wat erop je boodschappen lijst staat en niets meer. Zo heb ik dat geleerd van mijn ouders. Mezelf heb ik geleerd om te pinnen als het op 99 cent eindigd. Dan betaal ik niets te veel.

j@ck
j@ck19 jan. 2024 - 12:10

Ja, dat ,99 is een echt onzinnig iets. In ieder geval voor mij. Maar het blijkt te helpen. Want waarom hanteren alle oliemaatschappijen een prijs van ,9 ? benzine van 1,999 is anders dan 2,= Alleen het is zo'n gemeengoed dat je je af kan vragen of het geen kartelvorming is. ,009 is op 10 liter, 1!!!! cent. Ik tank altijd in België en daar is het gewoon de ene keer: ,002 de andere: ,007 Ze moeten dat laatste cijfer verbieden!

Feuerhand
Feuerhand19 jan. 2024 - 11:49

Tsja… Ben je moedig geweest en heb je bewust ALLEEN maar de artikelen ingeslagen van je lijstje en daarbij de psychologische trucjes van de supermarkteigenaar doorzien , heb je vaak toch te maken met de tegenwoordig veelvuldig toegepaste KRIMPFLATIE zonder het door te hebben. De verpakking ziet er nog steeds hetzelfde uit alleen de inhoud is minder geworden … Geen 20 koekjes meer in het pak maar nu bijv. 17.. De prijs is echter nog wel steeds even hoog als voorheen , soms zelfs hoger En zo worden we intussen steeds vaker genept ..😡 Met drentse groet van Tjerk

wim koelewijn
wim koelewijn19 jan. 2024 - 11:38

helemaal niks mis mee...als het alleen " slimme" trucs" zijn mag dat wat mij betreft..als je getild wordt is dat wat anders...200gram veg.spekreepjes in de folder...zit 175 gram in..da's de boel belazeren...of..maandenlang 12 eieren verkopen voor 2.59..plots 2-3 weken niet meer verkrijgbaar..alleen de in verhouding duurdere verpakkingen..en dan na die tijd..stunt in de folder..12 eieren voor !! 2.59 euro...

sjoerd keulen
sjoerd keulen19 jan. 2024 - 11:29

Onzin, natuurlijk ligt het altijd aan jou. Niemand anders stopt de boodschappen in je karretje. Het is al zo vaak verteld: Lijstjes maken en je daar aan houden. Stel een weekmenu samen, kijk wat je hebt, wat in de aanbieding is, wat je dus wel en niet nodig hebt, wijk niet van je lijstje af. En nee, dat is niet lastig, kost niet veel tijd bespaart wel veel kosten en producten weggooien. Heb een kleine voorraad die je in de aanbieding kunt kopen, maar houd overzicht (weet wat je in huis hebt). Zet een aanschafdatum op je diepvriesproducten. En ik hoor een aantal mensen al zeggen:”Zoveel gedoe, daar heb ik geen tijd voor”. Dat is dus niet zo. Onze blinde vlek was het kastje onder de wastafel in de badkamer. Toen we eindelijk zover waren, dat we ermee aan de slag gingen, was het binnen tien minuten gepiept. En ja, er kwam ook een tubetje boven water met een uiterste datum ergens in 2004.

2 Reacties
Cleo1
Cleo119 jan. 2024 - 16:08

Ik ga echt niet een week van te voren bedenken wat ik wil eten. Lijkt wel een gevangenis op die manier. Ik koop groenten zowiezo liever op de markt of bij de Turk dan in de supermarkt: een stuk goedkoper en verser. En ik weet genoeg van koken om er altijd wel weer wat lekkers van te maken.

latevogel
latevogel24 jan. 2024 - 11:12

"En ik hoor een aantal mensen al zeggen:”Zoveel gedoe, daar heb ik geen tijd voor”. Dat is dus niet zo". Als je uit gaat rekenen hoeveel je bespaart en dat afweegt tegen dat je dit geld moet verdienen en werken ook tijd kost, klopt het wat u zegt. "Geen tijd voor". We hebben zeeën van tijd maar hebben dat schijnbaar wel over om op sociale media enz. door te brengen. Daar heb ik dus geen tijd voor!!

inasmuch-
inasmuch-19 jan. 2024 - 11:29

Ik erger me al gruwelijk lang gruwelijk erg aan overal die krankzinnige prijzen met 99 cent. Alsof ik gek ben ! € 99,99 is gewoon 100,00. Ik voel me echt als een idioot behandeld hiermee en werkelijk OVERAL spelen ze dit stomme spel!

2 Reacties
Keesje39
Keesje3919 jan. 2024 - 15:10

Wind je niet op, Inasmuch, dan kun je wel aan de gang blijven…

Cleo1
Cleo119 jan. 2024 - 16:14

@Keesje39 Het zijn relatief kleine ergernissen. Maar het is gewoon vervelend als een winkel zichtbaar denkt dat je dom genoeg bent om erin te trappen.

prikker
prikker19 jan. 2024 - 11:23

Ten aanzien van 'truc 1' GFK oftewel groenten en fruit.. dat staat altijd vooraan omdat die productgroep de meeste winst opbrengt voor de supermarkt. Houdt dat nog maar eens in het achterhoofd als je de boeren weer hoort klagen over de lage prijzen die ze krijgen voor hun producten...

1 Reactie
sjoerd keulen
sjoerd keulen19 jan. 2024 - 11:35

Dat klopt niet. Van oudsher levert die afdeling de meeste verlies op. Er moet heel veel weggegooid worden. Waar vlees met een korting verkocht kan worden, is dat bij groente en fruit niet het geval.Wat wel erg winstgevend is, zijn die totaalpakketten. Als je binnenkomt, ben je nog scherp. Hoe verder je komt verslapt dit meer en meer en ben je vatbaarder voor het grijpen van zaken die je niet gepland had.