Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De 'Love Boat' wint aan populariteit

16-01-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
veerdienst_03.jpg
De cruisevaart is, zoals dat heet, een booming business. Ook in Nederland. Ruim 86.000 Nederlanders gingen vorig jaar op vakantie met een 'Love Boat', zoals de titel luidde van een in de jaren '80 van de vorige eeuw populaire Amerikaanse tv-serie over het wel en wee van bemanning en passagiers van een cruiseschip.
Het cijfer werd onlangs op de Vakantiebeurs in Utrecht naar buiten gebracht door de Dutch Cruise Council (DCC). Ruim 86.000 personen komt neer op een groei met 31,7 procent, een volgens deze vereniging van cruiserederijen ongekend groeicijfer voor de reismarkt, zeker gezien de weinig rooskleurige economische omstandigheden.
Groeien
De organisatie verwacht dat het aantal Nederlandse cruisepassagiers de komende jaren naar de 160.000 kan groeien. De sector realiseert wereldwijd een omzet van rond de 39 miljard euro per jaar en telt 20 miljoen passagiers, van wie 5,5 miljoen uit Europa.
Europa
Twee derde van de Nederlandse cruisepassagiers kiest voor een cruise in Europa, waarbij de westelijke Middellandse Zee, de meest populaire bestemming is, met een aandeel van ruim 20 procent. Vicevoorzitter Bart de Boer van DCC verwacht vooralsnog niet dat de ramp met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia een negatief effect zal hebben op de boekingen. ,,Veel hangt af van de precieze oorzaak van het ongeluk. Daar is nu nog weinig over bekend'', zei hij maandag.
Veilig
Volgens hem geldt de cruisesector over het algemeen als veilig, waarbij hij wijst op het gering aantal incidenten dat zich voordoet. ,,Cruiseschepen moeten voldoen aan strenge internationale veiligheidsregels''.
Verjonging
Waren vakanties op cruiseschepen vroeger vooral voorbehouden aan babyboomers met geld en vrije tijd, de laatste jaren is sprake van ,,verjonging'', aldus De Boer. ,,Steeds meer gezinnen met jonge kinderen kiezen voor een cruisevakantie. De tijd dat het onbetaalbaar was, ligt achter de rug.'' ,,De cruisesector biedt een heel divers product, met prijzen die variëren van 100 euro per dag per persoon tot 1000 euro of meer per dag per persoon'', aldus De Boer.
Nederlandse havens
Door de voortdurende groei richten steeds meer rederijen op de Nederlandse markt. Nederlandse haven ontvangen steeds meer cruiseschepen. Zo meldde het gemeentelijke havenbedrijf in Amsterdam vorige week het afgelopen jaar 123 cruiseschepen te hebben ontvangen, een stijging met 34 procent. Dat levert de lokale economie van de hoofdstad miljoenen euro's aan inkomsten op. ANP

Meer over:

vakantie, diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!