Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Crédit Agricole start met compensatieregeling
07-05-2020
•
leestijd 2 minuten
•
179 keer bekeken
•
Crédit Agricole, één van de grootste aanbieders van consumentenkrediet in Nederland, gaat vanaf zaterdag 9 mei beginnen met de compensatie voor haar klanten. Dit doen ze naar aanleiding van uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het instituut bepaalde dat de rentes op de doorlopende kredieten te hoog waren. Kassa besteedt al sinds 2016 al aandacht aan de zogeheten wurgkredieten.
Klanten komen in aanmerking voor de compensatieregeling als zij een lopend contract hebben op 1 januari 2008, of klanten met contracten die na 1 januari 2008 zijn beëindigd. Zij worden door middel van een brief van de kredietverstrekker op de hoogte gebracht. In de brief wordt de compensatieregeling aangekondigd.
Na de eerste brief krijgen klanten een tweede brief, waarin wordt uitgelegd wat ze precies moeten doen om de compensatie te kunnen krijgen. Zo is er een speciale website Mijnrentevergoeding.nl opgezet voor het hele compensatieproces.
Gemiddelde compensatie van 1000 euro
Opvallend is dat Crédit Agricole voor de berekening van de compensaties niet precies de uitspraak van het Kifid volgt. Daarin wordt bijvoorbeeld geen grens gesteld voor zaken van voor 2008. De bank zegt dat te doen omdat klantgegevens van voor 2008 zouden ontbreken. Maar dat verbaast Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen. Hij vertegenwoordigt verschillende klanten van Crédit Agricole. In diverse zaken van Goedhart lukte het Crédit Agricole gewoon om klantgegevens van voor 2008 aan te leveren.
De verwachting van Credit Agricole is dat klanten een gemiddelde compensatie krijgen van 1000 euro. De bank heeft daarvoor, zo bleek eerder, 90 miljoen euro gereserveerd om klanten te kunnen compenseren. Per 1 mei zijn alle doorlopende kredieten omgezet in leningen die in maandelijkse termijn afgesloten moeten worden.